ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
علائم کبد چرب گرید 2

راهنمای مطالعه

کبد چرب گرید 2 جز بیماری هایی است که باید حتما به موقع تشخیص داده و درمان شود. ما در این مقاله به همه چیز درباره کبد چرب گرید دو اشاره کرده ایم. هورمون‌ها،‌ فیلتراسیون مواد مغذی و دارویی و … به عنوان یک عضو حیاتی در بدن عمل می‌کند. از این رو توجه به سلامت کبد نکته‌ای است که هر فرد باید در زندگی به آن توجه کند. متداول‌ترین بیماری مربوط به کبد،‌کبد چرب است که تاثیر قابل توجهی بر تمام دستگاه‌های بدن می‌گذارد. کبد چرب گرید 2 شایع‌ترین نوع چرب شدن کبد غیر الکلی است. در ادامه با هر آنچه که باید از کبد چرب گرید 2 بدانیم آشنا می‌شویم.

دقت داشته باشید در صورت بروز درد و علائم حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید و به هیچ عنوان به درمان های خانگی اکتفا نکنید.

منظور از کبد چرب گرید 2 چیست؟

کبد چرب گرید 2 مثل سایر گریدها در اثر الکل به وجود نمی‌آید و بیشتر مربوط به ایجاد و تجمع سلول‌های چربی در سلول‌های کبدی است. این عارضه که با نام استئاتوهپاتیت نیز شناخته می‌شود با چاقی و اضافه وزن ارتباط مستقیم دارد؛ البته عوامل دیگری نیز در این بیماری دخالت دارند که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم. کبد چرب گرید 2 از تجمع سلول‌های چربی عبور کرده و به مرحله التهاب سلول‌های کبدی رسیده است. در این مرحله کبد فعالیت طبیعی خود را دارد اما علائم و مشکلاتی نیز ایجاد می‌کند.
کبد چرب گرید 2 اغلب در انجام فعالیت‌های روزانه فرد مشکلی ایجاد نمی‌کند اما خطر عود و تشدید بیماری نیز وجود دارد. مراحل بعدی کبد چرب یعنی فیبروز و سیروز باعث اسکار در بافت کبد و حتی جایگزینی اسکار با بافت سالم می‌شوند. نهایتا کبد با نکروز و مرگ مواجه شده و ممکن است حتی باعث مرگ افراد شود. با این حال این مرحله با کبد چرب گرید 2 فاصله قابل توجهی دارد و بیماری در این مرحله بسیار راحت‌تر کنترل می‌شود.

چه کسانی بیشتر در معرض کبد چرب گرید 2 هستند؟

بسیاری از افراد ممکن است بدون هیچ بیماری زمینه‌ای و علت خاصی به کبد چرب مبتلا شوند. با این وجود فاکتورهایی وجود دارد که برخی افراد را بیشتر در معرض کبد چرب گرید 2 قرار می‌دهد:
· کاهش یا افزایش وزن سریع
· نژاد آسیایی و اسپانیایی
· ساختار ژنتیکی
· سندروم متابولیک (دیابت، فشار خون یا کلسترول بالا)
· افرادی که اضافه وزن داشته و به خصوص مبتلا به چاقی هستند
· افرادی که سطح استرس بالایی دارند
· مصرف سیگار و الکل
· عفونت کبد در اثر ورود باکتری‌های روده
· ابتلا به عفونت‌هایی مثل هپاتیت نوع C و A
· بارداری
· سطح بالای تری گلیسرید در خون
· کم کاری تیروئید
· مشکلات مربوط به آپنه خواب
· سندروم تخمدان پلی کیستیک
· رژیم غذایی ناسالم
· مصرف داروهای استروئیدی مثل آمیودارون و کورتون

علائم کبد چرب گرید 2

علائم کبد چرب در هر گرید تفاوت‌هایی دارد که تشخیص مرحله را برای پزشک آسان‌تر می‌کند. کبد چرب گرید 2 ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد اما درد مداوم در ناحیه فوقانی راست شکم را می‌توان مهم‌ترین علامت دانست. علاوه بر این احساس خستگی و بی حالی همیشگی در مبتلایان کبد چرب شایع است. از آنجایی که این علائم اختصاصی نیستند در ادامه به برخی از مهم‌ترین علائم کبد چرب گرید 2 اشاره می‌کنیم:
· کاهش وزن و بی اشتهایی
· گیجی و عدم تمرکز
· تورم و ادم دست و پا
· زرد شدن پوست و صلبیه چشم
· احساس خارش مداوم
· تورم رگ‌های خونی زیر پوست
· حالت تهوع
· اختلال در انعقاد خون
· تغییر در سطح آنزیم‌های کبدی
هیچ یک از این علائم نمی‌توانند به طور قطع کبد چرب گرید 2 را نشان دهند؛ بنابراین برای تشخیص دقیق لازم است از روش‌های تشخیصی مثل آزمایش خون و تصویربرداری‌ها استفاده کنید.

آزمایش کبد چرب گرید 2

هیچ آزمایش قطعی برای تشخیص کبد چرب گرید 2 وجود ندارد اما متخصصان با قرار دادن علائم و نتایج چند آزمایش در کنار یکدیگر می‌توانند به تشخیص برسند. اولین آزمایشی که برای تشخیص کبد چرب گرید 2 مورد استفاده قرار می‌گیرد آزمایش خون و سنجش سطح آنزیم‌های کبدی است. معمولا افزایش سطح آنزیم‌هایی که به SGPT و SGOT معروف‌اند، در بیشتر موارد می‌توان نشانگر کبد چرب باشد.
پزشک برای تشخیص دقیق از روش‌هایی مثل سونوگرافی، CT اسکن،‌ بیوپسی، فیبرواسکن و سایر روش‌های تصویر برداری استفاده می‌کند.

تشخیص کبد چرب گرید 2

همانطور که گفتیم کبد چرب گرید 2 می‌تواند بدون علامت باشد که تشخیص آن را دشوار می‌کند؛ به طوری که برخی افراد به صورت آزمایشی و برای تشخیص یک اختلال دیگر متوجه کبد چرب خود می‌شوند. برای تشخیص پزشک ابتدا سوابق پزشکی شما به همراه علائمی که دارید را بررسی می‌کند. معاینه بیشتر به منظور تشخیص بزرگ شدن کبد و مشاهده علائمی مثل زرد شدن پوست انجام می‌شود.
در قدم بعد پزشک آزمایش‌های خونی مربوط به کبد و آزمایش‌های تصویربرداری برای تشخیص چرب بودن کبد تجویز می‌شود. در آزمایش خون عواملی مثل تری گلیسرید، کلسترول،‌ گلبول‌های خونی و به خصوص آنزیم‌های کبدی بررسی می‌شوند. آنزیم‌های کبدی AST و ALT که با نام‌های SGPT و SGOT نیز شناخته می‌شوند مهم‌ترین عوامل آزمایش خون هستند. همچنین ALK یا آلکالین فسفاتاز برای تشخیص کبد چرب گرید 2 حائز اهمیت هستند.
سایر آزمایش‌هایی که برای تشخیص کبد چرب کاربرد دارند شامل:
· سونوگرافی
· بیوپسی
· سی تی اسکن
· MRI
· فیبرو اسکن
این آزمایشات می‌توانند چرب بودن یا اسکار روی کبد و گرید آن را برای پزشک مشخص کنند.

درمان خانگی کبد چرب گرید 2

کبد چرب گرید 2 مشکل و عارضه سختی ایجاد نمی‌کند اما تشدید آن می‌تواند عوارض جدی در پی داشته باشد. برای درمان کبد چرب گرید 2 به صورت خانگی علاوه بر روش‌های متداول، استفاده از برخی مواد غذایی دارویی می‌تواند به شما کمک کند. متداول‌ترین روش‌هایی که برای درمان خانگی کبد چرب گرید 2 کاربرد دارند شامل:

لیمو ترش
لیموترش سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C است که به کاهش التهاب کبد کمک می‌کند. مصرف لیموی تازه به همراه آب به خصوص صبح باعث تنظیم سوخت و ساز و آنزیم‌های کبدی می‌شود که خود به خود چربی های کبد را کنترل می‌کند.

سرکه سیب
یکی از موثرترین درمان‌های کبد چرب که بسیار معروف است، سرکه سیب است. سرکه سیب در افزایش متابولیسم و کاهش چربی کبد موثر بوده و حتی به کاهش وزن کمک می‌کند. علاوه بر این سرکه سیب التهاب را کاهش می‌دهد که همین عامل نیز در درمان کبد چرب گرید 2 موثر است. برای مصرف سرکه سیب بهتر است آن را حین غذا مصرف کنید و یا آن را همراه با آب و عسل بنوشید.

زردچوبه و مارچوبه
زردچوبه و مارچوبه از قدیم به عنوان هضم کننده‌های مفید مواد غذایی شناخته می‌شدند. این مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌های مفید هستند که در درمان کبد چرب موثر است. علاوه بر این زردچوبه به کنترل اشتها و کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

چای سبز
یکی از روش‌هایی که برای کاهش وزن نیز کاربرد دارد، استفاده روزانه از چای سبز است. چای سبز به کاهش چربی‌های کبد منجر شده و می‌تواند در درمان کبد چرب گرید 2 موثر واقع شود. البته بهتر است در مورد مصرف چای سبز با پزشک خود مشورت داشته و از مصرف بی رویه آن خودداری کنید.
روش‌های مذکور و هر روش خانگی دیگری که در درمان کبد چرب موثر است، باید با هماهنگی پزشک و در کنار روش‌های طبی به کار گرفته شود تا درمان صورت پذیرد؛ بنابراین برای درمان کبد نباید تصور کنید که فقط چند داروی گیاهی می‌تواند درمان کامل را برای شما به همراه داشته باشد.

درمان قطعی کبد چرب گرید 2

هیچ روش قطعی مثل جراحی یا داروی خاصی برای درمان کبد چرب گرید 2 وجود ندارد. شما با مشاوره پزشک و شناسایی محرک‌های کبد چرب می‌توانید آن را درمان کنید. توجه داشته باشید که اصلا نباید نگران این بیماری باشید و از داروها و روش‌های خطرناک استفاده کنید؛ شما می‌توانید با رعایت توصیه‌ها و ملزومات پزشکتان این عارضه را درمان کنید. در ادامه با چند مورد از روش‌هایی که به درمان کبد چرب کمک می‌کنند اشاره می‌کنیم:

ورزش و کاهش وزن
افرادی که اضافه وزن دارند می‌بایست با ورزش و کاهش وزن مشکل چاقی خود را حل کنند و تحت نظر متخصص تغذیه اقدام به انجام این کار کنند؛ توجه داشته باشید که کاهش وزن ناگهانی خود می‌تواند به سلامت کبد صدمه بزند. افرادی که حتی اضافه وزن ندارند نیز بهتر است با ورزش سوخت و ساز خود را متعادل کرده و وزن خود را در حالت سالم نگه دارند.

کنترل سطح چربی خون و دیابت
کلسترول، تری گلیسرید و قند خون می‌تواند منجر به تشدید کبد چرب شود. کنترل سطح کلسترول خون به منظور جلوگیری از تجمع چربی مضر در کبد، بسیار مفید است. علاوه بر این اگر دیابت دارید، لازم است با مصرف داروهای تجویز شده توسط متخصص سطح قند خون را نیز در کنار کلسترول متعادل نگه دارید.

ترک مصرف الکل و سیگار
یکی از عادات بدی که می‌تواند به سلامت کبد آسیب وارد کند،‌ مصرف سیگار و الکل می‌باشد. بنابراین برای درمان کبد چرب گرید 2 حتما لازم است مصرف سیگار و الکل را ترک کنید.

رعایت رژیم غذایی مناسب
رژیم غذایی مناسب و متعادل می‌تواند به بهبود کبد چرب کمک کند. استفاده از رژیم‌های غذایی مثل فست فود، ‌قرار گرفتن در معرض مواد سمی و غذاهای سرخ شده آسیب کبدی را تشدید می‌کنند و تا جای ممکن بهتر است از آنها دوری کنید.

صبحانه مناسب کبد چرب گرید 2

زمانی که قصد دارید برای درمان کبد چرب گرید 2 اقدام کنید، حتی باید به صبحانه‌ای که استفاده می‌کنید هم توجه داشته باشید. مهم‌ترین نکاتی که برای انتخاب صبحانه باید مد نظر قرار دهید شامل:
· استفاده از سبزیجات، به خصوص آنهایی را که آنتی اکسیدان بیشتری دارند مد نظر قرار دهید
· مصرف حبوبات مثل عدس، لوبیا، نخود را در صبحانه عادت کنید
· غذاهای فیبردار مثل نان جو یا نان گندم سبوس دار را افزایش دهید
· به عنوان صبحانه از هیچگونه ماده شیرینی یا چربی استفاده نکنید
· روزانه به عنوان صبحانه از قهوه و چای استفاده کنید
· پرخوری برای شما مضر است و به هیچ وجه نباید در خوردن صبحانه افراط کنید
· برای آماده کردن غذا از روغن‌های سالم (زیتون، کنجد و …) به مقدار کم استفاده کنید

بهترین دارو برای کبد چرب گرید 2

داروهای مختلفی برای درمان کبد چرب معرفی می‌شوند که اغلب آنها به دلیل دارا بودن مواد آنتی اکسیدان در سم زدایی کبد موثرند. داروهایی مثل لیورگل، لیور مد، لیور پلاس و … وجود دارند که از ترکیبات طبیعی به نفع کبد استفاده می‌کنند. اگرچه مصرف این داروها یا سایر داروها برای کبد چرب گرید 2 مناسب است، اما باید توجه داشت که باید حتما با توصیه پزشک مصرف شوند.
برای تجویز دارو باید با پزشک صحبت کنید و تمام شرایط پزشکی خود را در اختیار او قرار دهید. در این صورت پزشک ممکن است داروهای جانبی را تجویز کند که اگرچه به کبد ارتباطی ندارند،‌ اما به صورت غیر مستقیم در رفع عوارض کبد چرب گرید 2 مفید هستند.

عوارض کبد چرب گرید 2

کبد چرب گرید 2 اغلب عوارض زیادی ندارد اما پیشروی آن به گرید 3 و 4 (فیبروز و سیروز کبدی) می‌تواند عوارض بسیار شدیدی را به بدن تحمیل کند. البته کبد چرب گرید 2 نیز به معنای التهاب کبد بوده و تا حدی در زندگی روزمره نقش دارد. مهم‌ترین عوارض کبد چرب گرید 2 شامل:
· سوء هاضمه
· یرقان یا زردی
· اسهال و استفراغ
· حالت تهوع
· درد مزمن در ناحیه راست شکم
· تجمع مایعات در شکم
· عدم پاسخ به درمان‌های خانگی
· اختلال در تاثیرگذاری داروهای مصرفی
· سرطان کبد
· نارسایی کبد
بنابراین بهتر است هر چه سریع‌تر برای غربالگری و تشخیص کبد چرب اقدام کنید و در صورتی مبتلا نشده‌اید برای پیشگیری از آن برنامه داشته باشید.

مواد غذایی مضر برای کبد چرب گرید 2

به گفته متخصصان برخی مواد غذایی به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر چرب شدن کبد موثرند و می‌توانند آسیب رسان باشند. پزشک در این حالت توصیه می‌کند از مصرف این مواد غذایی اجتناب کرده یا مصرف آنها را به حداقل برسانید. به طور کلی هر ماده غذایی که باعث افزایش وزن می‌شود و قند خون را افزایش می‌دهد، برای کبد مضر است. اما اگر بخواهیم جزئی‌تر شویم این غذاها شامل:

· غذاهای سرخ کردنی: این غذاها چربی و کالری بالایی دارند و مصرف آنها برای کبد چرب گرید 2 به شدت مضر است.
· الکل: یکی از بدترین نوشیدنی‌های ممکن که تاثیر مضری بر کبد می‌گذارد، الکل است؛ به طوری که متخصصان الکل را عامل اصلی بیماری کبد چرب معرفی می‌کنند.
· نمک: اضافه کردن نمک به غذا باعث افزایش سطح سدیم خون شده و یک عادت غلط برای کبد چرب به حساب می‌آید.
· کربوهیدرات‌های ساده: مصرف کربوهیدرات‌های ساده مثل شیرینی و شکلات فشار مضاعفی را به کبد وارد می‌کند و برای بیماران اصلا توصیه نمی‌شود.
· نان سفید، برنج و ماکارونی: آرد سفید معمولا فراوری شده است و کمبود فیبر دارد؛ بنابراین هضم آن به کبد فشار وارد می‌کند و برای کبد چرب گرید 2 مضر است.
· گوشت قرمز: گوشت قرمز به خصوص گوشت گاو سرشار از چربی‌های اشباع است که می‌تواند در چرب شدن کبد تاثیرگذار باشد.

آیا کبد چرب گرید 2 خطرناک است؟

اکثر افرادی که به کبد چرب گرید 2 مبتلا می‌شوند با عارضه جدی مواجه نمی‌شوند. این افراد در صورت کنترل بیماری و ثابت ماندن آزمایشات با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوند به زندگی روزمره خود ادامه می‌دهند. با این حال جدی‌ترین خطر برای این افراد را می‌توان عود کردن بیماری و تبدیل شدن به فیبروز یا بعد از آن سیروز کبدی دانست.
بیماری‌های زمینه‌ای مثل فشار خون و دیابت می‌توانند خطر کبد چرب را افزایش دهند. بهبود سبک زندگی، ارتقای تغذیه و نظارت دائمی پزشک بر سلامتی فرد می‌تواند خطر ناشی از کبد چرب را به شدت کاهش دهد.

چگونه می‌توان از ابتلا به کبد چرب گرید 2 جلوگیری کرد؟

ساده‌ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به کبد چرب گرید 2 این است که پس از تشخیص کبد چرب گرید 1 سریعا برای درمان اقدام کنید. با این حال کبد چرب اغلب در گرید 2 تشخیص داده می‌شود. شناسایی علائم کبد چرب می‌تواند به جلوگیری از تشدید آن موثر باشد. ایجاد تغییرات لازم در سبک زندگی می‌تواند از چرب شدن کبد جلوگیری کرده یا مانع از پیشرفت بیماری شود. مهم‌ترین توصیه‌هایی که در این مورد مطرح می‌شود شامل:
· قطع یا محدود کردن مصرف الکل بهترین راه برای پیشگیری از کبد چرب است.
· مصرف طولانی مدت برخی داروها مثل استامینوفن، تایلنول، داروهای سرماخوردگی و … می‌تواند باعث چرب شدن کبد شود.
· در برابر هپاتیت نوع A و B واکسینه شوید.
· همواره مسائل بهداشتی را رعایت کنید.
· اگر سابقه بیماری کبدی دارید، تحت غربالگری مداوم قرار بگیرید.
· مصرف چربی‌ها و شیرینی‌های خوراکی را کاهش داده و به جای آن مصرف سبزیجات و فیبرها را افزایش دهید.
· تحرک کافی داشته باشید و یک ورزش را برای کنترل وزن و سلامتی خود دنبال کنید.

 

 

(08) دیدگاه

  1. 7 مرداد 1402

    سایت خوب با مقالاتی بسیار بی نظیری دارین

    پاسخ
    • تیم تحریریه
      18 مرداد 1402

      محمد گرامی با درود و احترام
      خوشحالیم که مقاله‌ها مورد توجه شما قرار گرفته
      از ارسال نظر شما سپاسگزاریم.
      با سپاس

      پاسخ
  2. 7 مرداد 1402

    ممنون از سایت فوق العادتون

    پاسخ
    • تیم تحریریه
      18 مرداد 1402

      میثم گرامی با درود و احترام
      خوشحالیم که از سایت دیدن کردید
      از ارسال نظر شما سپاسگزاریم.
      با سپاس

      پاسخ
  3. منصوره عارف
    23 آبان 1402

    بسیار هم عالی ، مطلب مفیدی بود

    پاسخ
    • تیم تحریریه
      27 آبان 1402

      با درود و احترام
      خوشحالیم که مطالب براتون مفید بوده است.
      با سپاس از ثبت دیدگاهتان

      پاسخ
  4. 11 دی 1402

    ممنون برای راهنمایی کاملتون.

    پاسخ
    • تیم تحریریه
      12 دی 1402

      با درود و احترام
      باعث خوشحالی تیم ما هست که براتون مفید بوده.
      سپاس از ارسال دیدگاهتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.