ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
قطره اشک مصنوعی

راهنمای مطالعه

قطره اشک مصنوعی برای درمان خشکی چشم و تحریک چشم استفاده میشود. زمانی که چشم به اندازه کافی اشک تولید نکند خشکی چشم به وجود می آید. این دارو، یک داروی موثر برای درمان این بیماری رایج است. اگر به بیماری خشکی چشم توجه نشود منجر به عفونت، زخم قرنیه و نابینایی خواهد شد. در بازار شرکتهای مختلف دارویی، این دارو را تولید میکنند که تفاوت مهم آن، که باعث بالا رفتن کیفیت و تاثیرگذاری میشود، نوع ماده نگهدارنده در این دارو است. شما با خواندن این مطلب اطلاعات مفیدی در مورد این دارو کسب خواهید کرد.

اشک مصنوعی چیست؟

یکی از عضوهای مهم بدن چشم است. برای این عضو به علت حساس بودن نمیتوان از هر نوع دارویی استفاده کرد. برای رفع بیماری که در چشم ایجاد شده، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا آسیبی به این عضو وارد نشود. این قطره، دارویی است که برای خشکی چشم مصرف میشود و جایگزین اشک طبیعی چشم است. از این دارو برای سطح خارجی و حفظ رطوبت چشم استفاده میشود. خشکی چشم به چند دلیل به وجود می آید که می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
بالا رفتن سن
مصرف بعضی از داروها
لنزهای تماسی
بیماری های چشمی
جراحی چشم مثل عمل لیزیک
زندگی در مناطق خشک
مواردی که در بالا نام بردیم باعث خشکی چشم میشود بنابراین مصرف اشک مصنوعی در این شرایط ضروری و مهم است. این دارو روی سطح قرینه قرار میگیرد و لایه ضخیمی روی سطح خارجی ایجاد میکند و از خشکی چشم میکاهد. برای ویزیت پزشک متخصص در منزل با ما تماس بگیرید.

کاربردهای اشک مصنوعی

چشم دارای غده های اشکی است. این غده در حالت طبیعی میتواند اشک به اندازه دو قاشق غذا خوری تولید کند. اگر مقدار اشک تولیدی در چشم زیاد یا کم شود، خشکی چشم ایجاد میشود. اشک چشم از موادی به نام آب، کربوهیدرات، لیپید، الکترولیت، لیزوزیم و لاکتوفرین به وجود آمده است. شرکتهای سازنده محصولات دارویی تلاش کرده که اشک مصنوعی مانند اشک طبیعی تولید کنند. این قطره کاربردهای زیادی دارد که می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
زیاد شدن رطوبت چشمها
کاهش خشکی قرینه
ضدعفونی کردن چشم
نرم و مرطوب کردن سطح خارجی چشم
بهبود کامل نشانه های خشکی چشم
بعضی از افراد زمانی که به عفونت چشم دچار میشوند از این قطره برای بهبودی استفاده میکنند. در صورتی که به هیچ عنوان نباید از این قطره برای رفع عفونت چشم مصرف کرد.

انواع قطره اشک مصنوعی

خشکی چشم می تواند بر اثر کم کاری غده اشک یا عوامل محیطی باشد. خارش همیشگی چشم، احساس وجود جسم خارجی در داخل چشم به صورت همیشگی، ترشحات معمولا چسبناک در اطراف چشم، تحریک پذیری چشم در مقابل وزش باد و دود، خستگی زیاد چشم از نشانه های بارز خشکی چشم است. داروی چشم به دو صورت نسخه ای و بدون نسخه در داروخانه موجود است. زمانی که دارو بدون نسخه تاثیری در بهبود بیماری نداشته باشد باید به پزشک متخصص چشم مراجعه شود و داروی قوی با نسخه دریافت شود. این قطره به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شود.

قطره با مواد نگهدارنده
این قطره دارای مواد نگهدارنده است. مواد نگهدارنده در این قطره سبب می‌شود، برای زمان طولانی کاربرد داشته باشد. این مواد نگهدارنده از ورود و رشد باکتری جلوگیری میکند. استفاده بیش از حد، از این قطره سبب خارش چشم میشود. پزشکان چشم مصرف این قطره را از 4 بار، بیشتر در روز توصیه نمیکنند.

قطره بدون مواد نگهدارنده
این قطره اشک بدون مواد نگهدارنده و کم خطر است. از این قطره فقط یک بار استفاده میشود که به آن قطره اشک مصنوعی یک بار مصرف میگویند. اگر خشکی چشم شما خفیف باشد، متخصصان چشم مصرف یک بار در روز و اگر شدید باشد مصرف 4 بار در روز را توصیه میکنند.

ژل
یک مدل دیگر که از این دارو در بازار وجود دارد به شکل ژل است. استفاده از این دارو باعث تاری دید به صورت موقت در افراد می‌شود.
عوارض مصرف خودسرانه اشک مصنوعی
مصرف خودسرانه قطره اشک مصنوعی موجب تشدید بیماری میشود. اگر به مواد تشکیل دهنده این قطره حساسیت دارید، قبل از مصرف با پزشک مربوطه مشورت کنید. بعد از استفاده از این قطره تار شدن بینایی به وجود می آید که در زمان رانندگی نباید از این قطره استفاده کرد. مصرف خودسرانه و بدون هماهنگی با پزشک میتواند سبب کهیر زدن در بدن، گرگرفتگی، ورم، وزوز کردن گوش و سرگیجه شود. با مشاهده هر کدام از این علائم سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنید.

شیوه نگهداری از قطره اشک مصنوعی

این دارو مانند داروهای دیگر باید در دمای اتاق نگهداری شود. دمای مناسب برای نگهداری این دارو 10 الی 20 درجه سانتی‌گراد است. قبل از مصرف باید تاریخ انقضای آن چک شود و در زمان نگهداری تاریخ انقضای دارو را در نظر بگیرید. دارو را در مکان مناسب و به دور از کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید.
مواردی که باید قبل از استفاده از قطره اشک مصنوعی بدانید
قبل از استفاده از این دارو به نکات زیر توجه کنید:
کسانی که آلرژی دارند، نباید از این دارو استفاده کنند.
این قطره به عنوان دارو موثر برای رفع عفونت چشم مصرف نمی‌شود.
کسانی که آلرژی دارند باید ابتدا نوع آلرژی خود را با پزشک داروخانه مطرح کنند و بعد خریداری نمایند.
اگر دچار عفونت چشم هستید، پزشک را از عفونت چشم خود مطلع سازید.
در صورت مصرف در بارداری و شیردهی پزشک خود را از این موضوع آگاه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.