ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
فیبروز ریه چیست

راهنمای مطالعه

فیبروز ریه چیست + علل، علائم و درمان آن [مقاله کامل و معتبر]

فیبروز ریه یکی از بیماری هایی است که باید زود تشخیص داده شود و روند درمان آن شروع شود در این مقاله به طور کامل با این بیماری آشنا می شوید. فیبروز ریه به بیماری گفته میشود که با زخم یا سفت شدن قسمتی از بافت، عملکرد قسمتهای مختلف ریه و اکسیژن رسانی به بدن را مختل کرده و در صورت درمان نشدن، می تواند تنگی نفس ایجاد کند. علت این بیماری در برخی موارد قابل شناسایی و در بیشتر موارد غیرقابل شناسایی است. اگر به هر دلیلی قصد کسب کردن اطلاعات درباره فیبروز ریه دارید، این مقاله را خوانده و اگر سوالی داشتید با ما به اشتراک بگذارید.

فیبروز ریه چیست؟

فیبروز ریه به حالتی از ریه گفته میشود که قسمتی از بافت ریه زخم شده یا سفت میشود. در این حالت کیسههای هوایی و رگهای خونی که در ریه قرار دارند، دچار اختلال میشوند. این کیسه ها و رگها اکسیژن را به همه قسمتهای بدن مثل قلب و مغز می رسانند و با ضخیم یا زخم شدن ریه نمیتوانند به خوبی اکسیژن رسانی داشته باشند. فیبروز ریه زمانی که به دلیل نامشخص اتفاق افتد به آن فیبروز ایدیوپاتیک گفته میشود.

علائم فیبروز ریه

علائم فیبروز ریه و شدت این علائم در هر فرد متفاوت است و بستگی به نوع بیماری فیبروز ریه یا پیشرفت بیماری دارد. معمولا افرادی که دیگر متوجه بیماری خود شده یا دیرتر به پزشک مراجعه می کنند، دچار نفس تنگی نیز میشوند. به طور کلی فیبروز ریوی علائم زیر را دارد:
– خشک شدن دهان
– تب کم
– احساس خستگی زیاد
– مشکل در نفس کشیدن یا به وجود آمدن تنگی نفس
– سرفه های زیاد و مداوم
– از دست دادن وزن بدون دلیل
– درد مفاصل یا استخوانها
– درد عضلات
– چماقی شدن ناخنها

علت ابتلا به فیبروز ریه

فیبروز ریه می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد اما هر چه که بافت یا کیسه های هوایی ریه را زخم کرده یا باعث ضخیم شدن آن بشود، از دلایل به وجود آمدن فیبروز ریه محسوب میشود. ابتلا به فیبروز ریه دلایل مختلفی میتواند داشته باشد که در اینجا مهمترین آنها را بیان میکنیم:

پرتودرمانی
پرتودرمانی یا همان رادیوتراپی که برای سرطان ریه انجام میشود یکی از دلایلی است که میتواند باعث ایجاد فیبروز ریه شود. ابتلا به فیبروز ریه از طریق پرتودرمانی با عوامل زیر احتمال بیشتری پیدا میکند:

– در صورت داشتن پیشزمینه یا ارثیبودن بیماریهای ریوی
– در صورت شیمی درمانی شدن
– میزانی از ریه که درگیر سرطان بوده و یا در معرض اشعه قرار گرفته
– حجم پرتوهایی که پزشک برای درمان تجویز کرده
– شرایط محیط و شغل
برخی شرایط هستند که اگر به طور مداوم یا طولانیمدت در آنها قرار بگیرید، احتمال فیبروز ریه یا آسیب رسیدن به ریه در شما بالا میرود. این شرایط عبارتند از:

– قرارگرفتن در معرض گازهای سمی، دود زیاد و تشعشعات
– غبار غلات در مزرعه یا انبار
– الیاف پنبه های نسوز
– گردوغبار سیلیس
– گردوغبار زغال سنگ
– فضولات حیوانات یا پرندگان
– گرد یا براده های فلزات سنگین

درمان فیبروز ریه

درمان فیبروز ریه و طول دوره درمان بیمار به مواردی مثل علت بیماری یا علائم متفاوت است. به همین دلیل تشخیص و انتخاب روش درمانی به عهده پزشک متخصص است. به هر حال ما تمام روشهای احتمالی مورد استفاده در درمان بیماری فیبروز ریه را برای شما جمع آوری کرده ایم:

اکسیژن درمانی
گاهی به دلیل نارسایی ریه و عملکرد نامناسب ریهها، پزشک اکسیژن درمانی نیز تجویز میکند. اکسیژن درمانی هم به ریه و هم به قلب کمک کرده و از لخته شدن خون جلوگیری میکند. از فواید اکسیژن درمانی می توان خواب راحت، کنترل فشار خون در قلب و ریه، تامین اکسیژن خون و رفع کمبود آن، نفس کشیدن آسان، امکان ورزش کردن و احساس سلامتی و تندرستی را نام برد.

توانبخشی ریه
توانبخشی ریه یکی دیگر از درمانهای فیبروز ریه به شمار میرود. توانبخشی نوعی درمان بیماری و عوارض آن است که بدون دارو انجام میشود و جزو روشهای جدید درمان قرار میگیرد. تهویه هوازی، تمرین قدرتی، پشتیبانی روانی/ اجتماعی و مداخلات تغذیه ای از روشهای توانبخشی به حساب می آید. این درمان میتواند به ریه های ضعیف که تازه بیماری را پشت سر گذاشته اند نیز کمک زیادی کند.

پیوند ریه
روش درمانی پیوند ریه تقریبا آخرین مرحله درمان محسوب میشود. این روش به بیمارانی که در شرایط وخیمی قرار داند تجویز میشود و به آنها اجازه زندگی طولانی را میدهد؛ البته این روش نیز عوارضی همچون عفونت یا پس زدن ریه را ممکن است به همراه داشته باشد.

عوارض بیماری فیبروز ریه

بیماری فیبروز ریه علاوه بر تنگی نفس میتواند عوارض سختی هم داشته باشد که در این قسمت به تعدادی از آنها اشاره میکنیم:

سرطان ریه
اگر بیماری فیبروز ریه درمان نشده و طولانی شود، میتواند احتمال ابتلا به سرطان ریه را نیز به وجود بیاورد.

نارسایی در قسمت راست قلب
بطن راست قلب به دلیل اکسیژن رسانی کمتر از ریه به سختی کار میکند.

نارسایی در تنفس
این مورد یکی از مراحل فیبروز ریه محسوب می شود و زمانی که اکسیژن خون پایین میآید رخ میدهد.

فشارخون زیاد ریوی
این عارضه یکی از مهمترین عوارض مربوط به فیبروز ریوی است و گاهی میتواند کشنده باشد.

سایر موارد
عوارض بیماری فیبروز ریه تنها محدود به این عوامل نمیشود و میتواند باعث عفونت ریه یا لخته شدن خون در ریه ها شود.

آیا فیبروز ریه درمان قطعی دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بستگی به خود شما دارد. فیبروز ریه درمان میشود اما قطعی بودن آن یا عدم بازگشت بیماری به خود مراقبتیهای شما بستگی دارد. پزشک تمام وظایف خود را به خوبی انجام داده و روش‌های درمانی را به کار میبرد اما این شما هستید که باید از خود مراقبت کنید.
دو راه عمده که میتوانید از طریق آنها درمان این بیماری را قطعی کنید، سیگار نکشیدن و خوب غذا خوردن است. همانطور که گفتیم یکی از عوارض این بیماری از دست دادن وزن است. شما با مصرف غذاهای کامل، سرشار از مواد مغذی و با کالری خوب میتوانید از کاهش وزن یا ضعیف شدن بدن خود جلوگیری کنید.
میوه جات، سبزیجات، لبنیات کم چرب، گوشت کم چرب و غلات کامل از مواد غذایی مفیدی است که باید در وعدههای غذایی خود قرار دهید؛ همچنین از مصرف زیاد نمک و شکر جلوگیری کنید.
اگر سیگاری هستید و فیبروز ریه دارید یا به تازگی درمان شده اید، همین امروز سیگار را ترک کنید! حتی اگر از افراد خانواده تان فردی سیگاری است باید از آن دوری کنید تا دوباره درد بیماری را تحمل نکنید.

چه کسانی بیشتر به فیبروز ریه دچار می شوند؟

عواملی وجود دارند که باعث میشوند فرد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری فیبروز ریه قرار بگیرد و احتمال ابتلا را بالا ببرد. از جمله این موارد:
فیبروز ریه میتواند در هر سنی مشاهده شود اما طبق بررسیها افراد مسن یا میانسال بیشتر از دیگر سنین به این بیماری دچار میشوند.
طبق بررسیهای انجام شده ابتلای مردان به فیبروز ریه به خصوص نوع ایدیوپاتیک نسبت به زنان بیشتر است. البته دلیل عمده آن، قرار گرفتن مردان در برخی شرایط سخت کاری است.
افراد سیگاری به طور کلی همیشه مستعد بیماریهای ریوی هستند اما یکی از بیماریهایی که افراد سیگاری را درگیر میکند، همان فیبروز ریه است.
کسانی که به بیماریهای مرتبط به ریه دچار شدهاند، حتی اگر درمان شده باشند، مستعد بیماری فیبروز ریوی هستند.
افرادی که به مشاغلی در معدن، مزارع، برخی کارخانجات و صنعت ساخت و ساز مشغول هستند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری فیبروز قرار دارند.
یکی از عمده ترین عوامل ابتلا به فیبروز ریه، ژنتیک است. معمولا این بیماری میتواند به صورت ارثی نیز افراد را درگیر خود کند.

سخن پایانی
در این مقاله گفتیم که فیبروز ریه نوعی بیماری ریوی بوده و میتواند عوارض دردناکی را با خود برای فرد به همراه داشته باشد؛ همچنین گفتیم از طریق دارو، اکسیژن درمانی، پیوند ریه و توانبخشی میتوان این بیماری را درمان کرد و خود مراقبتی چه تاثیرات مهمی در درمان میتواند داشته باشد. اگر با مطالعه مقاله بالا سوالاتی در زمینه بیماری فیبروز ریه در ذهن شما به وجود آمده کافیست تلفن را برداشته و با ما تماس بگیرید. ما در هر ساعت آماده پاسخ به سوالات شما هستیم.

(02) دیدگاه

  1. نسیم
    19 مهر 1402

    درود بر شما‌. دو سالی است که احساس گلودرد مداوم و شدید دارم وقتی غدد گلو رو لمس می کنم حس سفتی و گرفتگی شدید داره و خیلی دردناکه! چندین بار به متخصص داخلی و گوش حلق بینی مراجعه کرده ولی حتی دریغ از یک گراف و عکس برای اطمینان! من هنوزم با این مساله درگیرم و هی بدتر شدم، گلودرد و بوی بد دهان و بد خلقی و خستگی همیشگی همراه شده با ترشح فراوان بزاق دهانم! طوریکه صحبت کردن رو برام سخت کرده و ارتباط برقرار کردن با دیگران منزجر کننده شده برام! آیا علم نوین جوابی برای بیماری بنده نداره اونم در عصر تکنولوژی؟

    پاسخ
    • تیم تحریریه
      23 مهر 1402

      با درود و احترام
      بابت این مورد لطفا با کارشناسان پذیرش هم‌دم تماس گرفته و راجع به این موضوع سوالتان را مطرح بفرمایید. اگر نیاز به پزشک متخصص باشد همکاران راهنماییتون می‌کنند.
      سپاس از ارسال نظرتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.