ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
عوارض کم کاری تیروئید در زنان و مردان

راهنمای مطالعه

عوارض کم کاری تیروئید در زنان و مردان چیست؟ (با تایید پزشک)

عوارض کم کاری تیروئید مربوط به زمانی است که این بیماری به موقع تشخیص داده نشود و درمانی صورت نگیرد. در واقع غده تیروئید با اینکه بسیار کوچک است اما کنترل سوخت و ساز بدن و تنظیم کار سلول‌ها را بر عهده دارد. این غده جلوی گردن و حنجره قرار گرفته و با تولید و ترشح هورمون‌های T3 و T4 نقش خود را در بدن ایفا می‌کند. در صورتی که هرگونه اختلال در ترشح هورمون‌ها ایجاد شود، عوارض کم کاری تیروئید در فرد بروز می‌کند. کم کاری تیروئید که در اصطلاح پزشکی هیپوتیروئیدی نام دارد، بیماری ساکت به آن لقب داده شده است. برای تشخیص کم کاری تیروئید می توانید از آزمایش تیروئید در منزل با پاسخدهی سریع و 24 ساعته استفاده کنید.

عوارض کم کاری تیروئید

عوارض کم کاری تیروئید زمانی سلامت بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد که درمان بیماری به تعویق افتد. از جمله عوارض تیروئید کم کار می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
1- گواتر
با ابتلا به کم کاری تیروئید این غده توسط هورمون TSH به صورت مداوم تحریک می‌شود که این موضوع بزرگ شدن غده تیروئید را به دنبال دارد.

2- بیماری قلبی
علت تصلب شرایین افزایش سطح کلسترول و LDL در فرد مبتلا به کم کاری تیروئید است. این اتفاق احتمال تشکیل پلاک‌های چربی در دیواره عروق را به دنبال دارد و از عوارض کم کاری تیروئید به شمار می‌رود.

3- اختلالات ذهنی
احتمال ابتلا به افسردگی در کسانی که به بیماری کم کاری تیروئید مبتلا هستند، بیشتر است؛ همچنین اگر اختلال عملکرد غده تیروئید درمان نشود، افسردگی پیشرفت می‌کند. این بیماری روی توانایی‌های ذهنی و سطح یادگیری نیز تاثیر منفی دارد.

4- نوروپاتی محیطی
با ابتلا به نوروپاتی محیطی عصب‌هایی که وظیفه سیگنال دهی به عضلات و ارگان‌های بدن را دارند آسیب می‌بینند. متاسفانه کمکاری تیروئید مزمن منجر به این اتفاق می‌شود و آسیب به اعصاب محیطی را در پی دارد. از پیامدهای آن نیز می‌توان به ضعف عضلانی، سوزن سوزن شدن بدن و بیحسی اشاره نمود.

02158986000

عوارض کم کاری تیروئید در زنان

عوارض کم کاری تیروئید با اینکه برای همه مشترک هستند، اما برای زنان می‌تواند به اشکال دیگری نیز دیده شود.
 بهم خوردن سیکل قاعدگی و طولانی شدن آن
 ابتلا به فراموشی
 احساس افسردگی
ریزش مو و نازکی ساقه آن
 کاهش ضربان قلب
 پف کردن صورت
 تورم مفاصل
 احساس ضعف عضلانی
 احساس درد در مفاصل
 افزایش کلسترول خون
 سفت شدن عضلات
 چاقی و افزایش وزن
 احساس گرفتگی در سینه
 یبوست
 خشک و خشن شدن پوست
 حساس شدن به سرما
 احساس ضعف و خستگی
 عوارض تیروئید کم کار در زنان باردار روی سلامت مادر و فرزند نیز تاثیر منفی دارد.

02158986000

عوارض کم کاری تیروئید در مردان

مردان مانند بانوان علاوه بر عوارض کم کاری تیروئید که مشترک هستند، یک سری عوارض خاص را نیز تجربه می‌کنند. به طور کلی تیروئید کم کار یا پرکار باروری آقایان را با مشکل مواجه می‌کند. گاهی اوقات کم کاری تیروئید در مردان منجر به افزایش تولید هورمون پرولاکتین می‌شود. هیپوفیز ترشح این هورمون را بر عهده دارد و افزایش تولید آن منجر به کاهش تولید تستوسترون می‌شود. در واقع عوارض تیروئید کم کار در مردان خودش را به شکل کاهش تعداد اسپرم نشان می‌دهد. که بهتر است هر چند وقت یک بار از خدمات پزشکی در منزل غرب تهران با سایر مناطق استفاده کنید و آزمایش تیروئید نیز انجام دهید.
از طرفی نیز تیروئید کم کار روی عملکرد جنسی مردان نیز تاثیر دارد. درصد زیادی از مردان مبتلا به این بیماری، اختلال نعوظ، انزال دیررس و میل جنسی پایین را تجربه می‌کنند. البته لازم به ذکر است که عوارض کم کاری تیروئید با انجام اقدامات درمانی بهبود پیدا خواهند کرد.

عوارض کم کاری تیروئید در کودکان

متاسفانه کودکان هم از عوارض کمکاری تیروئید در امان نیستند. به علاوه نوزادان می‌توانند با اختلال کمکاری تیروئید متولد شوند و عوارض آن را به شکل زیر نشان دهند: خواب زیاد
 زردی طولانی مدت
 گریه ضعیف

با این حال عوارض تیروئید کم کار در کودکان و خردسالان به صورت زیر نمود پیدا می‌کند:
 اختلال در روند رشد کودک و گاهی به تعویق افتادن آن
 کاهش تعداد گلبول‌های قرمز
 کاهش دمای بدن
 اختلال در نحوه عملکرد قلب
 بروز مشکل در سیستم عصبی
 مختل شدن روند بلوغ جنسی
 IQپایین‌تر
 کاهش توانایی‌های حرکتی کودک

عوارض کم کاری تیروئید که در نوزادان و کودکان هشدار دهنده هستند نیز شامل موارد زیر می‌شود:
– به تعویق افتادن زمان دندان در آوردن، ایستادن و صحبت کردن
– خستگی و خواب آلودگی بیش از حد
– تاخیر در یادگیری و درک موضوعات مختلف
– دست و پا و به طور کلی اندام کوتاه‌تر او در مقایسه با همسالانش
– عدم تمرکز
– دیر یاد گرفتن بازی‌ها
حتما کمکاری تیروئید در کودکان را جدی بگیرید و روند درمان را به طور جدی دنبال کنید. متاسفانه عدم درمان این بیماری می‌تواند باعث شود عوارض کم‌ کاری تیروئید همراه همیشگی فرزندتان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.