ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
عمل لازک چشم

راهنمای مطالعه

افرادی که با استفاده از عینک تنها می توانستند همه چیز را به وضوح مشاهده کننده، حذف عینک و مشاهده با همان وضوح بسیار لذت بخش است. عمل لازک چشم با ترمیم قرنیه چشم سبب حذف عینک و لنز می شود و به عمل حذف عینک شهرت دارد. این عمل اگرچه مدت زمان کمی زمان می برد اما مراقبت های قبل و بعد از عمل در آن برای گرفتن بهترین نتیجه لازم است. تاری دید بعد از عمل لازک یکی از معایبی است که ممکن است رخ دهد که طی چند روز و به مرور زمان برطرف می شود.

عمل لازک چشم چیست؟

عمل لازک چشم یا عمل حذف عینک نوعی از جراحی است که به منظور اصلاح نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم چشم مورد استفاده می باشد. عمل لازک چشم با استفاده از لیزر اگزایمر به تغییر شکل قرنیه می پردازد و سبب می شود تا نور به داخل چشم برسد. با استفاده از عمل لازک چشم فرد می تواند بدون استفاده از عینک یا لنز، وضوح بینایی در حد مطلوب داشته باشد. در این عمل تغییر ساختاری در قرنیه چشم به وجود نخواهد آمد و از این رو عوارض کمتری نسبت به عمل لیزیک خواهد داشت. حتی عوارضی چون تاری دید بعد از عمل لازک با گذشت زمان و طی چند روز برطرف خواهد شد.
این عمل در سال 1999 میلادی توسط پزشکان آمریکایی انجام شد. در این عمل حتی افرادی که قرنیه نازکی داشتند می توانستند به درمان مشکلات چشم خود بپردازند.

نیاز به آزمایش خون در منزل دارید؟ با ما تماس بگیرید.

مزایای عمل لازک چشم

در عمل لازک چشم یا عمل حذف عینک بهبود دید سریع تر بوده و ناراحتی های کمتری پس از عمل دیده می شود. از دیگر مزایای عمل چشم لازک می توان به موارد ذیل اشاره کرد که عبارتند از:
· ثبات ساختاری در قرنیه و به این طریق از عوارض ناشی از تغییر ساختار قرنیه کاسته می شود.
· مدت زمان عمل لازک چشم بسیار پایین و در حد 5 تا 15 دقیقه است.
· شماره چشم افراد بعد از عمل لازک چشم به 0.5 تا 0.25 کاهش می یابد و افراد دیگر نیازی به عینک نخواهند داشت.
· حساسیت نسبت به نور، سوزش کم در چشم ها و اشک ریزش پس از عمل جراحی از علائم موقتی بعد از عمل لازک چشم است که در مدت زمان کوتاهی ظرف چند روز از بین می رود.

تفاوت لازک و لیزیک در چیست؟

بین عمل لازک و لیزیک تفاوت وجود دارد. در عمل لیزیک روی سطح چشم یک فلاپ دایره ای شکل توسط میکروکراتوم یا ابزار جراحی لیزر فمتوسکند ایجاد می شود. در ادامه جراح فلپ دایره ای ایجاد شده را برای دسترسی به استروما باز می کند و در ادامه با استفاده از لیزر اکسایمر سبب تغییر بافت قرنیه می شود. در نهایت فلپ به جای خود بازگردانده شده و مانند یک باند طبیعی عمل می کند. ایجاد فلپ بدون سوزن است و ترمیم و بهبودی سریع حاصل می شود. در واقع در عمل لیزیک از لایه و بافت اصلی قرنیه برداشته می شود و پس از تغییرات با لیزر به جای خود بر می گردد. در عمل لیزیک تراش قرنیه متناسب با شماره چشم افراد صورت می گیرد.
اما در عمل لازک چشم اپیتلیوم قرنیه از لایه استرومای زیرین جدا می شود و جراح یک فلاپ نازک از اپیتلیوم را به یک سمت از قرنیه متصل می کند. جایی که اتصال انجام می گیرد ضخیم بوده و از عمل لیزیک ضخیم تر است. در ادامه برای پوشش استروما بافت اپیتلیال روی سطح چشم قرار می گیرد و باندی روی چشم قرار داده می شود تا اپیتلیوم در جای خود حفظ شود. در واقع در عمل چشم لازک بافت اصلی قرنیه دست نخورده باقی می ماند و فقط قشر نازکی از اپیتلیوم برداشته می شود.
نمی توان یکی از این دو عمل را نسبت به دیگری برتر دانست. پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار، ضخامت قرنیه چشم و وجود یا عدم وجود بیماری های زمینه ای چون دیابت شدید تصمیم به انجام عمل لیزیک یا لازک چشم خواهد گرفت.

عوارض عمل لازک چشم

از جمله عوارض عمل لازک چشم یا عمل حذف عینک می توان به موارد ذیل اشاره کرد که عبارتند از:
· افراد بالای 40 سال که ممکن است به پیر چشمی دچار شده باشند بعد از عمل لازک برای مطالعه نیاز به استفاده از عینک طبی دارند.
· دوره بهبودی در عمل لازک چشم طولانی تر از عمل لیزیک است. این مدت یک تا دو هفته بعد از عمل به طول می انجامد.
· پس از عمل لازک چشم باید از بانداژ مخصوص به مدت سه تا چهار روز استفاده کرد.
· پس از عمل لازک چشم احتمال خشکی چشم و قرنیه در این روش بیشتر خواهد بود و برای اینکار باید از قطره مخصوص استفاده شود.
· بعد از عمل لازک چشم احساس وجود مژه و جسم خارجی در چشم احساس می شود و این موضوع تا چند روز ادامه خواهد داشت.
· احتمال ایجاد تاری دید بعد از عمل لازک وجود دارد که با گذشت چند روز برطرف می شود.
· در صورت عدم استفاده از قطره های تجویز شده پزشک بعد از عمل لازک چشم احتمال عفونت وجود خواهد داشت.

مراقبت های بعد از لازک چشم

بعد از عمل لازک چشم لازم است تا مراقبت های ذیل صورت گیرد که عبارتند از:
· استفاده از مسکن های تجویز پزشک برای کاهش درد در عمل لازک چشم یا عمل حذف عینک لازم است. همچنین استفاده از داروها و قطره های تجویز شده پزشک برای جلوگیری از عفونت چشم بسیار مهم هستند.
· افرادی که عمل لازک چشم انجام داده اند نباید به مدت طولانی در معرض نور گوشی و صفحه تلویزیون و مانیتور قرار بگیرند و بهتر است چندین روز چشم خود را استراحت دهند.
· در محیط غیر مسقف زیر نور خورشید بهتر است تا حدود دو هفته از عینک آفتابی استفاده شود.
· تا چند روز بعد از عمل نباید استحمام صورت گیرد.
· انجام فعالیت های سنگین و پر تحرک تا چند روز بعد از عمل لازک چشم ممنوع است تا زمانی که تاری دید بعد از عمل لازک برطرف گردد.
· تا 6 ماه بعد از عمل لازک چشم بهتر است در فواصل زمانی معین چشم توسط پزشک مورد بررسی و معاینه قرار گیرد.
· در هفته های اول پس از عمل لازک چشم باید از مالیدن چشم ها خودداری کرد.
· لازم است از رانندگی بعد از عمل لازک به دلیل تاری دید بعد از عمل لازک خودداری شود.
· توصیه می شود در هفته اول پس از عمل از شیلد یا محافظ چشم در زمان خواب استفاده شود.
· حداقل در دو هفته اول بعد از عمل از آرایش مربوط به چشم و پلک و ابرو خودداری کنید.
· حداقل تا دو هفته بعد از عمل از استعمال سیگار پرهیز کنید.

شرایط عمل لازک چشم

افرادی که متقاضی عمل لازک چشم هستند حداقل باید سن 18 سال به بالا را داشته باشند. شماره چشم این افراد نباید خیلی بالا باشد و بیماری در چشم یا بیماری عمومی در این افراد موجود نباشد. شماره چشم افراد حداقل طی یک سال گذشته باید ثابت و بدون تغییر باشد. برای عمل لازک چشم نیاز است تا قرنیه چشم افراد ضخامت لازم و کافی را داشته باشد.
افرادی که انحنای غیر مناسب قرنیه دارند و یا دارای بیماری های عمومی چون روماتیسم، دیابت پیشرفته و … هستند و همچنین زنان باردار یا شیرده نباید عمل لازک چشم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.