ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
عمل بالون معده

راهنمای مطالعه

عمل بالون معده چیست + انواع، مراقبت ها و عوارض عمل بالن معده

عمل بالون معده یکی از محبوب‌ترین و بهترین روش‌های لاغری برای افرادی است که با رژیم لاغری و ورزش به وزن مورد نظر خود دست نمی‌یابند. در این عمل پزشک بدون هیچ جراحی و شکاف یک دستگاه آندوسکوپ بالن در معده قرار می‌دهد و فرد با رعایت رژیم غذایی کاهش وزن خوبی تجربه خواهد کرد. در ادامه به بررسی مفهوم عمل بالن معده و عوارض و مزایای آن می‌پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

بالون معده چیست؟

عمل بالون معده یکی از جدیدترین روش‌های ممکن جهت کاهش وزن و رسیدن به وزن دلخواه است که در آن پزشک متخصص بدون ایجاد شکاف یا انجام جراحی با استفاده از دستگاهی به نام آندوسکوپ بالون را در معده قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که آندوسکوپ لوله‌ای بسیار باریک و منعطف است که در سر آن یک لامپ و دوربین قرار دارد.
در عمل بالن معده پزشک پیش از هر چیزی به بیمار یک آرامبخش یا داروی بیهوشی تزریق می‌کند و سپس از طریق دهان و مری یک دستگاه آندوسکوپ بالون معده که کیسه‌ای شبیه به بادکنک است به معده وارد می‌کند. البته به این نکته دقت داشته باشید که بالون معده هنگام ورود به معده خالی است و تمام باد آن پیش از این امر خالی می‌شود.
پس از آنکه بالون معده درون معده قرار می‌گیرد پزشک متخصص آن را با یک محلول شور نظیر محلول استریل سالینی تا زمانی که به حجم دلخواه برسد پر می‌کند. در عمل بالون معده پزشک در تمام مدت عمل از طریق دوربین آندوسکوپ بافت درون معده را مشاهده می‌نماید و هیچ مشکلی سلامتی شما را تهدید نمی‌کند. همچنین این عمل در کمتر از نیم ساعت انجام می‌گیرد و هیچ دردی ندارد. لازم به ذکر است که بالون معده تا ۶ ماه می‌تواند در معده باقی بماند.

عوارض بالون معده

بالن گذاشتن در معده مانند دیگر عمل‌های جراحی عوارض جانبی بسیاری می‌تواند به همراه داشته باشد که در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

ریفلاکس و سوزش سر معده
ریفلاکس و سوزش سر معده یکی از شایع‌ترین عوارض بالون معده است که بصورت شبانه‌روز می‌تواند رخ دهد. بالن گذاشتن در معده می‌تواند ریفلاکسی که بطور طبیعی در افراد چاق یا دارای اضافه وزن وجود دارد را افزایش دهد. البته لازم به ذکر است که با مصرف داروهای آنتی‌اسید می‌توان این عارضه عمل بالون معده را بطور کامل بهبود بخشید.

حالت تهوع و استفراغ
بطور معمول فرد ۱۲ الی ۴۸ ساعت پس از بالن گذاشتن در معده حالت تهوع و استفراغ خواهد داشت که پس از گذشت این زمان به مرور رفع می‌شود.

مسائل هضم
عمل بالن معده به دلیل اشغال معده اثربخشی و قدرت هضم‌کنندگی و در نهایت کارایی معده را کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است که سوءهاضمه که به دنبال بالن‌‌گذاشتن در معده ایجاد می‌شود اثرات مخربی بر روی روده‌ها ممکن است بگذارد.

کاهش وزن کم
کاهش وزن کم از دیگر عوارض بالون معده است. به این نکته دقت داشته باشید که عمل بالن معده نسبت به روش‌های جدید کاهش وزن نظیر انواع عمل‌های لاغری کاهش وزن بسیار کم‌تری به همراه دارد، به همین خاطر پیشنهاد ما به شما این است که اگر اضافه وزن بسیار بالایی دارد از روش‌های سالم‌تر نظیر؛ رژیم لاغری، ورزش منظم و… کمک گیرید.

مزایای عمل بالون معده

بالن گذاشتن در معده برای افرادی که ترس از عمل‌های جراحی سنگین دارند بسیار مناسب است. همچنین این عمل در مدت زمان کوتاهی وزن افراد را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. عمل بالن معده مزایای بسیاری دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
· سرپایی‌بودن عمل
· زمان بسیار کوتاه عمل بالون معده
· عدم نیاز به بستری پس از عمل
· کاهش وزن نسبتاً زیاد در زمان کوتاه
· هزینه نسبتاً کم عمل بالن معده نسبتاً به دیگر عمل‌های جراحی
· و…

انواع بالن معده

عمل بالون معده امروزه با توجه به شرایط بیمار و صلاح‌دید پزشک به روش‌های مختلف و بسیاری انجام می‌گیرد که ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

روش Obalon
در این روش بالون به شکل یک کپسول قابل بلع به بیمار داده می‌شود و بالن گذاشتن در معده به شکل کامل ۶ ماه زمان نیاز دارد. در این روش کاهش وزن در ۶ ماه دوم رخ می‌دهد و فرد باید در تمام مدت یعنی ۱۲ ماه رژیم غذایی داشته باشد. لازم به ذکر است که در روش Obalon تعداد کل کپسول‌ها سه عدد است که به فاصله زمانی یک تا دو ماه به بیمار داده می‌شوند.

روش reshape
پیش از هرچیزی به این نکته دقت داشته باشید که این روش بالن گذاشتن در معده در حالت بیهوشی انجام می‌گیرد. پزشک در روش Reshape دو عدد بالن خالی را به یکدیگر متصل و از طریق دهان وارد معده بیمار می‌کند. پس از آنکه بالن در جای مشخص خود قرار گرفت پزشک آن را با محلول آب و نمک آبی‌رنگ پر می‌نماید. این بالون‌ها پس از گذشت شش ماه از معده خارج می‌شوند. جالب است بدانید که در این روش عمل بالون معده اگر به هر دلیلی بالون‌ها سوراخ شوند ادرار به به رنگ آبی درمی‌آید و فرد به سرعت متوجه می‌شود.

روش orbera
در این روش یک بالون از طریق آندوسکوپی درون معده قرار می‌گیرد و سپس با محلول آب و نمک پر می‌شود. پس از گذشت ۶ ماه بالون قرار گرفته در معده از طریق آندوسکوپی خارج می‌شود.

روش Spatz3
در این روش پزشک بالون موردنظر را با حجم کمی مایع پر می‌کند و سپس با توجه به اشتهای بیمار حجم بالون را کم و زیاد می‌کند. این روش برخلاف دیگر روش‌ها تا یک‌سال ماندگاری دارد. لازم به ذکر است که در روش Spatz3 برخی عوارض بالون معده از جمله حالت تهوع و استفراغ بطور کامل بهبود بخشیده می‌شوند.

عمل بالون معده برای چه کسانی مناسب نمی‌باشد؟

همانطور که گفتیم عمل بالون معده یک عمل جراحی سخت و بسیار پیچیده به شمار نمی‌آید اما با این وجود این عمل برای برخی افراد. مناسب نیست که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
· افرادی که در گذشته عمل جراحی معده و روده انجام داده‌اند.
· افرادی که به داروها یا انواع الکل اعتیاد دارند.
· افرادی که داروهای ضدانعقاد خون مصرف می‌کنند.
· خانم‌های باردار
· افراد مبتلا به زخم معده، التهاب روده، زخم اثنی‌‌عشر و…
· بیماران نارسایی کلیه
· و…

نکات قبل از عمل بالون معده

هنگام عمل بالون معده چند فاکتور ضروری و بسیار مهم هستند که شما باید پیش از این عمل آن‌ها را در نظر داشته باشید تا به این ترتیب عوارض بالون معده به کم‌ترین میزان ممکن برسد. مهم‌ترین این فاکتورها عبارتند از:
· انجام کلیه آزمایش‌ها و معاینات پزشکی مربوطه
· آزمایش انعقاد خون
· تست انگل
· باردار بودن
· انجام نوار قلب
· رادیولوژی قفسه سینه که بهتر است از خدمات رادیولوژی در منزل استفاده کنید و تست ریه که باز هم بهتر است از خدمات تست ریه در خانه استفاده کنید.
· سونوگرافی شکمی
· انجام آندوسکوپی معده و مری
· اطمینان از صحت سلامت روحی و روانی
· عدم غذا خوردن تا چند ساعت پیش از عمل و مطابق با دستور پزشک
· و…

مراقبت‌های بعد از عمل بالون معده

پس از انجام بالون معده برای رسیدن به نتیجه مطلوب بیمار باید علاوه بر رژیم غذایی نکاتخو موارد دیگری نیز رعایت کند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
· بیمار پس از عمل باید تحت نظر و کنترل پزشک قرار ‌گیرد و از دستورالعمل‌های وی پیروی کند.
· نوشیدن مایعات مختلف از جمله آب بسیار مفید است.
· توصیه می‌شود که بیمار پس از انجام عمل حتماً به شانه‌ی چپ خود بخوابد.
· جویدن صحیح و کامل غذا و بلع درست آن
· محدود نمودن مصرف شیرینی، چربی و کافئین
· تا شش ساعت پس از عمل بالون معده از خوردن و نوشیدن اجتناب نمایید.
· در هفته‌های ابتدایی عمل بالون معده با استفاده از یرغو داروهای مختلف می‌توان عوارض بالون معده را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.
· و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.