ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
علت پریدن پلک چشم

راهنمای مطالعه

علت پریدن پلک چشم چیست و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

علت پریدن پلک چشم بسیار زیاد است. در واقع پریدن پلک که با نام میوکیمیا شناخته می‌شود یک تیک بسیار شایع است که اکثر مردم برای یکبار هم که شده آن را تجربه کرده‌اند. پریدن پلک چشم برای بسیاری از افراد بسیار آزار دهنده است و ممکن است زمانی که در این شرایط قرار می‌گیرند کمی عصبی و آزرده حال شوند. در این مقاله قصد داریم در مورد علت پریدن پلک چشم برای شما عزیزان مطالبی بیان کنیم. پریدن پلک چشم و یا نبض زدن پلک چشم می‌تواند هم پلک پایین و هم پلک بالای هر دو چشم را درگیر خود کند. گاهی اوقات پرش پلک چشم بسیار محسوس است و گاهی از مواقع این مشکل بزرگ‌تر شده و موجب اذیت شدن فرد می‌شود.

نیاز به اجاره اکسیژن ساز دارید؟ به صورت 24 ساعته با ما تماس بگیرید.

پریدن پلک نشانه چیست؟

علت پریدن پلک چشم در بعضی از مواقع نشانه مشکلات تغذیه‌ای است. در واقع کمبود برخی از مواد معدنی مانند منیزیم می‌تواند موجب اسپاسم پلک چشم و یا همان نبض زدن پلک چشم شود. به همین جهت بهترین راه درمان برای جلوگیری از این اتفاق رژیم غذایی سالم است. علاوه بر این یکی دیگر از علت‌های پریدن پلک چشم خشکی چشم است. این عارضه برای آن دسته از افرادی که از داروهای خاص یا از لنزهای تماسی چشمی استفاده می‌کنند و یا در افراد بزرگسالی که بالای 50 سال هستند و افرادی که از کافئین و داروهای ضد افسردگی با آنتی هیستامین‌ها استفاده می‌کنند پدید می‌آید. در واقع اگر شما دچار خشکی چشم و نبض زدن پلک چشم هستید بهتر است برای درمان آن به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

علت نبض زدن پلک چپ

علت پریدن پلک چشم چپ می‌تواند ناشی از استرس و یا خستگی و یا مصرف بیش از حد کافئین و یا خشکی چشم و یا مشکلات تغذیه‌ای و حساسیت‌ها باشد. در واقع عوامل بسیار زیادی زمینه ساز ایجاد مشکل نبض زدن پلک چشم می‌شوند. لذا برای جلوگیری از نبض زدن پلک چشم باید در ابتدا اقدام به رفع مشکلاتی که ناشی از این مشکل می‌شوند کنید. به عنوان مثال نبض زدن پلک چشم که ناشی از حساسیت است، می‌تواند با درمان از بین برود. حساسیت‌های چشمی موجب می‌شوند تا فرد همواره چشم‌های خود را به علت خارش و تورم بمالد. در این صورت موجب آزاد شدن هیستامین از چشم می‌شود که نتیجه آن پریدن پلک چشم است. علت پریدن پلک چشم چپ نیز عواملی هچون استرس، به هم ریختگی اعصاب، ضعف بدن، سردردهای شدید باشد که در صورت تداوم باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

نیاز به پرستار در منزل دارید؟ برای مشاوره و ثبت درخواست با ما تماس بگیرید.

علت پریدن پلک چشم راست

دلایل پریدن چشم راست و چپ می‌تواند از هم متفاوت باشد. علت نبض زدن چشم می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. در واقع نبض زدن چشم یکی از اسپاسم‌های عضلات پلک چشم است که برای برخی از افراد پیش می‌آید. در بعضی از مواقع نبض زدن پلک چشم بسیار خفیف است به همین جهت ممکن است شخص متوجه آن نشود. در واقع این پرش غیرارادی ماهیچه‌های چشم می‌تواند ناشی از مصرف کافئین باشد. لذا اگر شما از نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه و چای زیاد استفاده می‌کنید بهتر است مصرف آن را تا حد امکان به حداقل برسانید. در واقع یکی از راهکار‌های معمول برای درمان پریدگی پلک چشم شناسایی علت پریدن پلک چشم است. لذا شما عزیزان باید ابتدا مواردی که موجب پریدگی پلک چشم می‌شوند را شناسایی کرده و اقدام به رفع آن کنید. به عنوان مثال اگر کم‌خوابی یکی از علل اسپاسم پلک چشم است بهتر است برنامه روزانه خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که فرصت کافی برای خواب کامل را داشته باشید.

درمان پریدن پلک چشم

برای درمان پریدن پلک چشم ابتدا باید دلیل آن را پیدا کنید و مشکل را از ریشه حل نمایید. علت پریدن پلک چشم و یا همان اسپاسم یا گرفتگی غیرقابل کنترل ماهیچه‌های چشم می‌تواند نشانه‌‌ای از مشکلات گوناگون می‌باشد. در واقع پرکاری، عوارض جانبی دارو‌ها منجر به ایجاد این اسپاسم عضلانی چشم می‌شوند. همچنین در بعضی از مواقع پریدن پلک اختلال جدی در اعصاب و مغز است. به همین جهت می‌توان گفت که اختلالات عصبی و مغزی باعث بروز اسپاسم عضلانی پلک چشم می‌شوند. برای درمان این مشکل اگر بعد از مدتی از بین نرفت می‌توانید به پزشک مراجعه کنید. برای این مورد می توانید ابتدا مقاله علائم تومور مغزی را مطالعه کنید.

آیا پریدن پلک چشم خطرناک است؟

حال این سوال ممکن است پیش بیاید که آیا پریدن پلک چشم خطرناک است؟ علت پریدن پلک چشم می‌تواند ناشی از کشیدگی عضلات اطراف چشم و یا سوزش چشم‌ها باشد. این موارد می‌تواند موجب تشدید و به وجود آمدن این مشکلات شوند. در بعضی از مواقع عارضه پریدن پلک چشم می‌تواند به علت فلج صورت، یا بیماری پارکینسون، سندرم تورتس، خراش بر روی قرنیه چشم و بیماری سیستم عصبی باشد. در حقیقت عارضه پریدن و یا لرزش پلک چشم در اکثر مواقع عارضه خطرناکی نیست و معمولا کم اتفاق می‌افتد که این عارضه تبدیل به یک مشکل چشمی شود. اما اگر پریدن پلک چشم چند روز یا چند هفته برطرف نشد بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

چه زمانی برای پریدن پلک چشم باید به پزشک مراجعه کنیم؟

علت پریدن پلک چشم می‌تواند ناشی از یک بیماری باشد. در واقع در بعضی از مواقع پریدن پلک چشم می‌تواند ناشی از خستگی و یا مصرف کافئین و داروهای مختلف باشد. اما در مواقع دیگر پریدن پلک چشم می‌تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد. اگر متوجه التهاب و قرمز شدن بیش از حد چشم‌ها و یا متوجه ترشحات غیر معمول از چشم شدید بهتر است به یک پزشک مراجعه نمایید. اگر لرزش و پریدن پلک موجب تحت تاثیر قرار دادن اجزای دیگر صورت شود و یا موجب افتادگی پلک شود و یا چشم‌های شما را به طور کامل ببندد بهترین کار مراجعه به یک پزشک متخصص چشم است. در این صورت پزشک با توجه به علمی که در این زمینه دارد مشکل شما را برطرف می‌کند.

نیاز به نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل دارید؟ با ما تماس بگیرید.

اساسی‌ترین علت نبض زدن پلک چشم پایین

علت نبض زدن پلک چشم پایین ممکن است ناشی از استرس باشد. در واقع یکی از رایج‌ترین دلایل پرش پلک چشم استرس به حساب می‌آید. به همین جهت برای جلوگیری و کاهش استرس بهتر است سبک زندگی خود را تغییر دهید. تمرینات هوازی و یوگا را در برنامه روزانه قرار دهید. تمرینات یوگا به شما عزیزان برای کاهش استرس و افزایش تمرکز کمک بسیار زیادی می‌کند. علاوه بر این همیشه سعی کنید زمانی را به گشت و گذار با خانواده و دوستانتان اختصاص دهید. این کار‌ها از جمله راهکارهای پیشنهادی برای از بین بردن علت پریدن پلک چشم و یا همان استرس است. علاوه بر این سعی داشته باشید که برنامه روزانه خود را بگونه‌ای تنظیم کنید که با کمبود خواب مواجه نشوید. زیرا کمبود خواب می‌تواند یک علت نبض زدن پلک چشم پایین باشد.

نتیجه گیری
علت پریدن پلک چشم بسیار زیاد است. در واقع عواملی نظیر مصرف بیش از حد کافئین، خستگی، خشکی چشم، مشکلات تغذیه‌ای و استرس می‌تواند نقش بسیار مهمی در پریدن پلک چشم داشته باشند. در واقع برای درمان این مشکل شما ابتدا باید علت نبض زدن پلک چشم پایین و بالا را بیابید. سپس اقدام به رفع مشکل کنید. به عنوان مثال اگر شما از کافئین مانند چای و قهوه زیاد استفاده می‌کنید بهتر است مصرف آن را تا حد امکان به حداقل برسانید. علاوه بر این یکی از علت پریدن پلک چشم می‌تواند ناشی از استرس باشد. لذا برای جلوگیری از نبض زدن پلک چشم بهتر است تمرینات هوازی و یوگا را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

“هم‌دم محجوب” همدم و همراه شماست

(06) دیدگاه

  1. 22 اردیبهشت 1402

    خیلی ممنون بابت معلومات خوب تان

    پاسخ
    • تیم تحریریه
      24 اردیبهشت 1402

      خوشحالیم که راضی هستید.

      پاسخ
  2. 28 مرداد 1402

    بنی ادم اعضای یک پیکرند که در آفرینش زیک گوهرند.درود بر شما مطالب عالی

    پاسخ
    • تیم تحریریه
      4 مهر 1402

      با درود و احترام. امیدواریم مطالب مورد توجه قرار گرفته باشد. سپاس فراوان از ارسال نظرتان.

      پاسخ
  3. جمشید محمدی
    17 مهر 1402

    باسلام حدود۴ماه است پلکهای من بشدت سنگین وکمی سوزش دارد درضمن پلکهام بصورت ناخداگاه تندتندمی زند وگاه گاهی بصورت خواب رفتگی برای چندثانیه بخواب می رودودچارسردردوسرگیجه وسوزش چشم می شوم ودرروشنای آفتابی نمی توانم چشمام بازکنم ??پزشک خوب برای درمان میخوام اکه راهنمایی کنید.ممنون.

    پاسخ
    • تیم تحریریه
      19 مهر 1402

      با درود و احترام
      لطفا با کارشناسان پذیرش تماس حاصل نمایید تا همکاران شما را راهنمایی کنند.
      با سپاس فراوان

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.