ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
علت خارش گوش و گلو

راهنمای مطالعه

یافتن علت خارش گوش و گلو تأثیر زیادی در نحوه درمان این عارضه دارد. یکی از شایع‌ترین عارضه‌هایی که می‌تواند برای افراد بسیار آزار دهنده باشد خارش گوش و گلو است. این عارضه با این که افراد را اذیت می‌کند؛ اما خطرناک نبوده و به راحتی قابل برطرف شدن می‌باشد. البته این در صورتی است که دلیل خارش گوش و گلو را پیدا کرده و متناسب با آن، درمان‌های لازم را انجام دهید.
اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به این عارضه مبتلا شده‌اید و به دنبال یافتن دلایل آن هستید توصیه می‌شود با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. در این مقاله به صورت جامع در مورد تمامی دلایل خارش گوش و گلو توضیحاتی ارائه شده است.

علت خارش گوش

گوش به دلیل نقش مهمی که در شنیدن صداها داشته و به حفظ تعادل بدن کمک می‌کند جزو اعضای مهم بدن به شمار می‌آید. از این رو بروز هرگونه عارضه خفیف و شدید در این بخش می‌تواند مشکلات بزرگی را برای افراد به وجود آورد. این در حالی است که در صورت معلوم شدن علت خارش گوش می‌توان به راحتی درمان‌های لازم را انجام داده و در مدت زمان کم شاهد از بین رفتن آن باشیم. می توانید برای درمان سریع این بیماری از ویزیت پزشک متخصص در منزل استفاده کنید.
از جمله دلایلی که باعث بروز این عارضه می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

خشکی گوش
ساختار گوش‌ها به گونه‌ای است که برای سالم و تمیز ماندن خود، ماده‌ای موم مانند تولید می‌کنند. در برخی موارد، این ماده در گوش تجمع یافته و در شنیدن صداها اختلال ایجاد می‌کند. در ضمن این امر باعث می‌شود داخل گوش کثیف دیده شده و جلوه خوبی نداشته باشد، از این رو باید گوش‌ها را هر از گاهی پاک کنید.
متاسفانه برخی افراد در این کار افراط کرده و گوش‌های خود را بیش از تمیز می‌کنند. از این رو میزان این ماده در گوش به صورت چشمگیری کاهش یافته و در نتیجه، خشکی گوش را در پی خواهد داشت. این امر نیز به نوبه خود می‌تواند علت خارش گوش باشد.
البته لازم به ذکر است که گوش‌های برخی از افراد به صورت طبیعی، جرم کمی تولید می‌کنند. این افراد غالباً با خارش گوش درگیر بوده و در پی یافتن راه حلی برای خلاصی از این عارضه هستند.

عفونت گوش
برخی از باکتری‌ها و ویروس‌های مسبب بیماری‌هایی چون سرماخوردگی و آنفولانزا باعث ایجاد عفونت در بدن به خصوص در گوش‌ها می‌شوند. به همین دلیل یکی از دلایل خارش گوش و گلو را می‌توان وجود این عوامل در نظر گرفت.
در برخی موارد نیز به دلیل تجمع آب و یا جرم گوش، عفونت در گوش‌ها ایجاد شده و باعث خارش می‌شود. در این موارد باید به پزشک مراجعه کرده و پس از تشخیص علت خارش گوش، با استفاده از داروهای تجویز شده، عفونت به وجود آمده را برطرف نمود.

مسدود شدن مجرای گوش
ماده داخل گوش به منظور پاکیزه کردن داخل گوش از هر گونه عفونت و آلودگی‌ها، تولید می‌شود. از این رو وجود مقدار معمول از آن در داخل گوش‌ها ضروری می‌باشد؛ اما با زیاد شدن مقدار آن، این ماده، سلول‌های مرده و عفونت را با خود جمع کرده و از بین می‌برد. در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، مقدار این ماده زیاد شده و به تدریج باعث انسداد مجاری گوش می‌شود. این امر در شنوایی فرد تأثیر نامطلوب می‌گذارد. در ضمن می‌توان آن را یکی از دلایل خارش گوش به شمار آورد.

حساسیت به برخی مواد غذایی
برخی افراد به مواد غذایی خاصی، آلرژی دارند. یکی از علائم آلرژی در این افراد، بروز خارش در قسمت‌های خاص از بدن با خوردن این مواد غذایی است. به صورتی که آلرژی به مواد غذایی را می‌توان علت خارش گوش نیز به شمار آورد.

تجمع آب در گوش
تجمع آب در گوش جزو دلایل اصلی بروز خارش در این قسمت است. این بیماری که با نام گوش شناگر نیز شناخته می‌شود اغلب در شناگران مشاهده می‌گردد. در این موارد ممکن است آب تجمع یافته در گوش دارای باکتری و ویروس بوده و با ماندن در گوش سبب بروز عفونت در این بخش شود. معمولاً افرادی که به این عارضه مبتلا می‌شوند علائمی چون التهاب اطراف گوش، درد گوش، افزایش ترشحات گوش و … خواهند داشت.

ابتلا به بیماری پوستی
یکی از مهمترین دلایل خارش گوش، ابتلای فرد به بیماری‌های پوستی در قسمت گوش است. بیماری‌هایی چون درماتیت، پسوریازیس و اگزما از جمله بیماری‌های پوستی هستند که می‌توان آنها را علت خارش گوش معرفی کرد. با درمان این بیماری‌ها، مشکل به وجود آمده نیز برطرف خواهد شد.

علت خارش گوش و گلو

خارش گلو نیز در کنار خارش گوش می‌تواند جزو عوارض دردناک و خسته کننده برای افراد باشد. این عارضه بر اساس دلیل بروز آن، دارای درمان‌های مختلفی است. از این رو باید ابتدا دلیل بروز این عارضه را پیدا کرده و سپس نسبت به درمان آن اقدام نمود.
برخی از دلایل بروز این عارضه مانند آلرژی و عفونت، همان دلایلی هستند که در معرفی علت خارش گوش به آنها اشاره شد؛ اما از دیگر دلایل بروز این عارضه می‌توان موارد زیر را نام برد:

· آلرژی دارویی
یکی از دلایل خارش گوش و گلو می‌توان آلرژی دارویی را نام برد. برخی افراد به برخی داروها آلرژی دارند که علائم این حساسیت با خارش گلو و یا گوش نمایان می‌شود.

· رینیت آلرژیک
از رایج‌ترین دلایل خارش گلو، ابتلای فرد به رینیت آلرژیک یا تب یونجه است. برخی افراد به نوع دائمی آن مبتلا بوده و برخی دیگر، تنها در فصول مشخصی از سال عوارض این بیماری را نشان می‌دهند. این بیماری در لیست مهمترین علت خارش گوش و گلو قرار داشته و باید فرد مبتلا برای درمان، تحت نظر پزشک باشد.

·رفلاکس اسید
برخی افراد به اصطلاح به سوزش سر دل مبتلا می‌باشند. این عارضه که در پزشکی با نام رفلاکس اسید معده شناخته می‌شود از دلایل خارش گلو به شمار می‌آید.

·کمبود آب بدن
بدن در هوای گرم و یا در طول فعالیت‌های بدنی، آب زیادی را از طریق تعریق از دست می‌دهد. در این موارد بدن با کمبود آب مواجه شده و در صورت حاد بودن مسئله ممکن است با خشکی و خارش گلو مواجه شوید. به همین دلیل در بررسی علت خارش گوش و گلو، از این مورد به عنوان رایج‌ترین دلیل خارش گلو یاد می‌شود. برای رفع این دلیل، متخصصان توصیه می‌کنند افراد در طول روز حداقل 8 لیوان آب مصرف نمایند.

·بروز عوارض دارویی
برخی از داروها با تناسب ویژگی‌هایی که دارند باعث بروز عوارض و آلرژی در افراد می‌شوند. یکی از این عوارض، ایجاد سرفه‌های خشک در فرد و خارش گلو است. در این حالت باید موضوع را به پزشک اطلاع داده و در صورت امکان، دارو را با داروی دیگری جایگزین کنید.
البته توجه نمایید که این عوارض بعد از مدت کوتاهی از مصرف دارو بروز کرده و ممکن است با قطع مصرف، این عوارض از بین بروند.

نتیجه گیری
خارش گلو و گوش را می‌توان جزو آن دسته از عوارض بی خطری دانست که باعث اذیت افراد می‌شوند. از این رو افرادی که با این عارضه دست و پنجه نرم می‌کنند در پی یافتن راهی مناسب برای رفع آن هستند؛ اما باید به این موضوع توجه داشت که بدون یافتن علت خارش گوش و گلو، درمان آن امکان پذیر نیست، زیرا به تناسب دلیل بروز این عوارض، درمان‌های مختلفی را باید در پیش گرفت. اگر شما نیز با این عارضه مواجه شده‌اید توصیه می‌شود به دلیل بروز آن توجه نموده و سپس اقدامات لازم را انجام دهید. در صورت حاد بودن مسئله، مراجعه به پزشک و دریافت درمان‌های تخصصی، الزامی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.