ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
علائم کم کاری کلیه

راهنمای مطالعه

علائم کم کاری کلیه در افراد مختلف | کلیه کم کار درمان دارد؟

علائم کم کاری کلیه در افراد مختلف متفاوت است ، این مهم است که شما از ابتدای شروع علائم آن ها را بشناسید و زمانی که بیماری پیشرفت نکرده است و بتوانید اقدام به پیشگیری یا درمان آن کنید.

علائم کم کاری کلیه

علائم کم کاری کلیه

کلیه یکی از اندام مهم بدن در فیلتر کردن خون و دفع سموم از بدن است. سموم تصفیه شده از طریق کلیه وارد مثانه می شود تا با ادرار دفع شود. کم کاری کلیه یا نارسایی کلیه زمانی رخ می دهد که کلیه توانایی تصفیه خون را نداشته باشد. اگر افراد در معرض آلاینده های سمی باشند یا درگیر برخی بیماری های حاد و مزمن باشند و یا بدن با کم آبی شدید مواجه شود و یا فرد دچار ترومای کلیه گردد، به احتمال زیاد به کم کاری کلیه دچار خواهند شد.
از جمله علائم کم کاری کلیه می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
· تکرر ادرار یا کاهش میزان ادرار
· تورم در پا و مچ پا
· تنگی نفس
· احساس خستگی فراوان
· احساس خواب آلودگی و خوابیدن بیش از اندازه
· احساس تهوع مداوم
· گیجی
· احساس فشار یا درد در قفسه سینه
· مشکلات تنفسی
· تشنج
· گرفتگی در عضلات
· کم شدن یا عدم احساس گرسنگی

ممکن است فرد مبتلا به کم کاری کلیه بدون علامت باشد و هیچکدام از علائم بالا را نداشته باشد. در هر صورت لازم است در همان مراحل اولیه با مشاهده علائم کم کاری کلیه به پزشک متخصص و لازم است به درمان کلیه کم کار پرداخته شود.

آیا نیاز به سونوگرافی در منزل دارید؟ به صورت 24 ساعته با ما تماس بگیرید.

علائم کم کاری کلیه در سالمندان

علائم کم کاری کلیه در سالمندان

ممکن است کم کاری کلیه در ابتدا علائمی نداشته باشد. در اثر آزمایش خون در منزل که ایمن تر نیز است و ادراری که فرد انجام می دهد نارسایی کلیه تشخیص داده می شود. از آنجا که کلیه وظیفه تصفیه خون و انتقال سموم بدن به مثانه جهت دفع به صورت ادرار را بر عهده دارد، نارسایی کلیه سبب انباشت سموم در بدن می شود. این سموم به صورت انواع بیماری های قلب، ریوی، عصبی و گوارشی و … نمود پیدا می کند. از علائم کم کاری کلیه در سالمندان می توان به برخی از موارد ذیل اشاره کرد که عبارتند از:
· کم ادراری یا تکرر ادرار از نشانه های کلیه کم کار است
· مشاهده خون در ادرار
· ادرار کف آلود و دفع پروتئین از کلیه ها
· خستگی و ضعف شدید بدنی در سالمندان
· حالت تهوع و استفراغ
· اسهال
· ایجاد تورم در دست و پاها به دلیل جمع شدن مایعات بدن و عدم دفع آن ها
· کم شدن اشتها و بی میلی به خوردن غذا

علائم کم کاری کلیه در کودکان

علائم کم کاری کلیه در کودکان

از علائم کم کاری کلیه در کودکان می توان به موارد ذیل اشاره کرد که عبارتند از:
· وجود ادرار قطره قطره یا باریک در کودکان نشان دهنده مشکل در مجاری کودک است. حتی دیر به دیر ادرار کردن یا زود به زود ادرار کردن کودکان می توان نشانه هایی از مشکلات بیماری مجاری ادراری و کم کاری کلیه باشد.
· تغییر رنگ ادرار و دیده شدن خون در ادرار نشان دهنده مشکل کلیوی است. البته مواد غذایی در رنگ ادرار تأثیر می گذارند.
· رنگ ادرار در زمان کم آبی بدن زرد تیره و زمانی که آب بدن کافی باشد به رنگ زرد روشن تغییر می کند. اگر ادرار کودکان با وجود کم آب بودن بدن آنها همچنان زرد روشن باشد، این رنگ می تواند نشان دهنده بیماری کلیوی باشد.
· بوی ادرار نیز دلیلی بر نارسایی کلیه است. البته بوی تند ادرار می تواند ناشی از مواد غذایی مصرف شده نیز باشد. اما اگر ادرار کودکان بوی تندی می دهد و مواد غذایی خاصی مصرف نکرده اند بهتر است جهت اطمینان بیشتر مورد آزمایش پزشکی قرار گیرند.
· حجم ادرار: بالا بودن حجم ادرار به معنای سالم بودن کلیه ها نیست. گاهی کلیه ناسالم که دچار کم کاری شده است کلیه قادر به تغلیظ ادرار نیست بنابراین حجم ادرار بالا می رود در حالی که کلیه کم کار شده است.
· شب ادراری در کودکان نیز می تواند از نشانه های کم کاری کلیه باشد و لازم است تا به درمان کلیه کم کار پرداخته شود.
· عدم گرفتن وزن مناسب متناسب با سن کودک از نشانه های کلیه کم کار است.
· وجود دردهای شکمی و مزمن بدون وجود دلیل خاص می تواند ناشی از نارسایی کلیه باشد.
· تورم شکمی از علائم کم کاری کلیه است. انسداد کلیه، کیست های کلیوی، تومورهای کلیه سبب تورم زیر ناف کودکان می شوند.
· سردرد و تشنج ناشی از فشار خون بالا می تواند از علائم کم کاری کلیه باشد.

برای کلیه کم کار چه بخوریم؟

برای کلیه کم کار چه بخوریم؟

رژیم غذایی افرادی که در مراحل ابتدایی کم کاری کلیه هستند در مقایسه با افرادی که دچار نارسایی کلیه شده اند، متفاوت است. در مجموع افرادی که دچار بیماری کلیوی هستند بهتر است از مواد غذایی استفاده کنند که شامل مواد و املاح معدنی چون سدیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر و پروتئین باشد. استفاده از مواد غذایی چون گل کلم، زغال اخته، انگور قرمز، سفیده تخم مرغ، برنج مناسب است. بهتر است با مشاهده علائم کم کاری کلیه با استفاده از این مواد غذایی از تشدید بیماری جلوگیری شود. استفاده از مواد غذایی فوق راهکاری برای درمان قطعی کم کاری کلیه نیست.

درمان کم کاری کلیه

می توان از روش هایی استفاده شود تا از آسیب به کلیه ها پیشگیری کرد و یا در صورت مشکل کم کاری کلیه با استفاده از این روش ها به درمان کلیه کم کار پرداخت. موارد ذیل به درمان قطعی کم کاری کلیه نمی پردازند بلکه از تشدید بیماری ممانعت به عمل خواهند آورد. برخی از این روش ها برای درمان کلیه کم کار عبارتند از:

· افرادی که بیماری دیابت دارند لازم است تا بیماری دیابت خود را کنترل نمایند وگرنه از عوارض عدم کنترل بیماری دیابت، کم کاری کلیه خواهد بود.

· کنترل سطح فشار خون و جلوگیری از بالا و پایین رفتن آن می تواند از راه های پیشگیری کم کاری کلیه باشد.

· استفاده از رژیم غذایی مناسب کم چربی و کم نمک در پیشگیری از ابتلا به نارسایی کلیه و درمان کلیه کم کار تأثیر بسزایی دارد.

· ورزش کردن به طور مداوم و مکرر و حفظ وزن بدن از جمله روش های پیشگیری از نارسایی کلیه است.

· داشتن زندگی سالم و عدم مصرف الکل، قلیان و سیگار به منظور جلوگیری از نارسایی کلیوی و درمان کلیه کم کار لازم است.

· داشتن خواب کافی و مناسب از روش های مفید برای درمان بیماران کلیوی است.

· دوری از استرس در درمان بیماری کم کاری کلیه تأثیر خواهد داشت.

چگونگی تشخیص کم کاری کلیه

کم کاری کلیه زمانی رخ می دهد که سموم از بدن دفع نشود و کلیه نتواند به درستی خون را تصفیه کند. تجمع سموم در خون سبب بیماری ها و عوارضی چون افزایش فشار خون، کم خونی، ضعف استخوان ها، کاهش سطح مواد مغذی بدن و آسیب های عصبی و … می شود. درمان قطعی کم کاری کلیه وجود ندارد و بهتر است با استفاده از راهکارهایی در مراحل اولیه بیماری به شناسایی بیماری کم کاری کلیه بپردازیم.
ممکن است در ابتدا این بیماری بدون علامت و نشانه باشد، اما به مرور زمان با پیشرفت بیماری علائم آن نیز نشان داده می شود. با استفاده از آزمایش های ذیل بیماری کم کاری کلیه تشخیص داده می شود که عبارتند از:

· آزمایش ادرار که این آزمایش را می توان به راحتی در منزل انجام داد آزمایش ادرار در منزل از لحاظ بهداشتی و ایمنی بسیار بهتر است.
· آزمایش خون را نیز می توان خیلی سریع در خانه انجام داد، آزمایش خون در منزل نیز برای شما عزیزان بهداشتی تر و مقرون به صرفه تر می باشد و همینطور پاسخ آن مطمئن تر است.
· تصویربرداری
· بیوپسی و نمونه برداری از بافت کلیه به محض مشاهده علائم کم کاری کلیه

آیا کم کاری کلیه قابل درمان است؟

کم کاری کلیه به طور قطعی و صد در صدی قابل درمان نیست. افراد بهتر است در مراحل اولیه بیماری آن را بشناسند تا با استفاده از روش ها و تمهیداتی از حاد شدن بیماری و آسیب جدی به کلیه ها جلوگیری کنند. در شرایط حد کم کاری کلیه روش های درمانی چون دیالیز، پیوند کلیه انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.