ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
علائم نارسایی کلیه

راهنمای مطالعه

علائم نارسایی کلیه چیست و در چه مرحله خطرناک است؟ (0 تا 100)

علائم نارسایی کلیه و انواع آنها را به طور کامل بشناسید تا تا اگر زمانی با ا‌ین علائم روبرو شدید اقدامات لازم را انجام دهید؛ بنابراین تا آخر مطلب همراه ما باشید؛

علائم نارسایی کلیه

بی‌شک نارسایی کلیه نشانه‌هایی دارد که یکی از آنها می‌تواند مشکلات ادراری باشد.‌ چون در حالت عادی سموم و مواد زائد بدن با ادرار دفع می‌شوند و اگر دفع ادرار با مشکل همراه باشد سموم در بدن جمع شده و به این ترتیب نارسایی کلیه اتفاق می‌افتد. به طور کلی از علائم نارسایی کلیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:
یکی از علائم نارسایی کلیه کاهش پیدا کردن میزان دفع ادرار است.
چون ادرار دفع نمی‌شود مایع در بدن جمع می‌شود و به اصطلاح با احتباس همراه شده و اندام‌های تحتانی، پاها و زانوها متورم می‌شوند.
یکی دیگر از علائم نارسایی کلیه این است که زیر چشم‌ها پف می‌کند.
خستگی و ضعف از علائم دیگری است که باید به آن توجه شود.
گیجی
حالت تهوع
احساس تنگی نفس و درد قفسه سینه
آریتمی یا نامنظم شدن ضربان قلب
کاهش هوش
خارش مداوم
کرامپ و انقباض عضلانی
تشنج
در مواردی که نارسایی کلیه شدید باشد ممکن است فرد به حالت کما برود و حتی گاهی به مرگ فرد منجر شود.

نیاز به تست سرطان روده در منزل دارید؟ با ما به صورت 24 ساعته تماس بگیرید.

انواع نارسایی کلیه

نارسایی کلیه با توجه به خفیف یا شدید بودنش در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند و در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند که عبارتند از:
نارسایی حاد کلیه پیش کلیوی
وقتی به کلیه‌ها به خوبی خون نرسد نارسایی حاد کلیه پیش کلیوی اتفاق می‌افتد. کلیه‌ها نمی‌توانند سموم را دفع کنند و در این حالت معمولا نمی‌توان این بیماری را درمان کرد و علت به وجود آمدن این مشکل، کاهش جریان خون و نرسیدن خون به اندازه کافی به کلیه‌هاست.

نارسایی کلیه حاد درونی

نام دیگر این بیماری نارسایی کلیه ذاتی حاد است و به این دلیل پیش می‌آید که به کلیه‌ها ضربه‌ای وارد شود. در تصادفات و برخوردهای شدید ممکن است به کلیه‌ها ضربات شدید وارد شود و این مشکل برای کلیه‌ها ایجاد شود یا علت دیگر ایجاد اختلال در آن می‌تواند ورود بیش از اندازه سم و ایسکمی باشد که به علت نبود اکسیژن کافی به کلیه‌ها به وجود می‌آید. ایسکمی می‌تواند به علت خونریزی شدید، مسدود شدن رگ‌های خونی کلیوی و گلومرولونفریت باشد.

نارسایی مزمن کلیه پیش کلیوی

نارسایی مزمن کلیه پیش کلیوی، وقتی پیش می‌آید که خون در زمان طولانی به کلیه‌ها نرسد و به این ترتیب کلیه کوچک شده و نمی‌تواند به وظایف خود به خوبی عمل کند.

نارسایی کلیه مزمن درونی

این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که به علت ابتلا به بیماری‌های کلیوی درونی به کلیه به مدت طولانی صدمه‌ای وارد شود. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که به کلیه آسیب مستقیم مانند خونریزی شدید یا نبود اکسیژن وارد شود.

نارسایی مزمن کلیه

هنگامی که دستگاه ادراری به مدت طولانی مسدود شود و شخص نتواند به مدت طولانی ادرار کند به کلیه‌ها فشار وارد شده و در نهایت به کلیه‌ها آسیب می‌رسد.

درمان نارسایی کلیه

روش درمان نارسایی کلیه به علت ایجاد این بیماری بستگی دارد. برای درمان این بیماری باید عامل بیماری‌هایی همچون دیابت و فشار خون برطرف شود. شاید این بیماری در مراحل اول با دارو کنترل شود. روش‌های مختلفی که برای این منظور استفاده می‌شود که معروف‌ترین روش‌های درمان آن عبارتند از:

1- دیالیز
در این روش با دستگاه خاصی خون را تصفیه می‌کنند و با توجه به نوع دیالیز امکان دارد که بیمار به دستگاه بزرگ یا کیسه کاتتر قابل حمل وصل شود. دیالیز بیماری را درمان نمی‌کند اما می‌تواند به طول عمر بیمار اضافه کند. گاهی در کنار دیالیز باید از رژیم غذایی کم نمک و دارای پتاسیم استفاده شود.

2- پیوند کلیه
یکی دیگر از راه‌های درمان این بیماری پیوند کلیه است. با پیوند کلیه، کلیه فرد می‌تواند عملکرد طبیعی خودش را داشته باشد و نیازی به دیالیز شدن فرد بیمار نیست. پس از عمل پیوند، نیاز است که بیمار از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی استفاده کند تا کلیه او را پس نزند. اگرچه این روش برای همه بیماران، گزینه مناسب به شمار نمی‌رود و چه بسا که گاهی عمل با موفقیت انجام نمی‌شود.

3- رژیم غذایی
در این روش پزشک رژیم غذایی خاصی به بیمار توصیه می‌کند. پزشک در این رژیم در مورد مصرف پروتئین و محدود کردن سدیم و پتاسیم به بیمار اطلاعاتی ارائه می‌کند.

روش‌ های تشخیص نارسایی کلیه

امروزه پزشکان از روش‌های مختلفی برای تشخیص نارسایی کلیه کمک می‌گیرند. انواع روش‌های تشخیص نارسایی کلیه به قرار زیر هستند:

آزمایش ادرار: پزشک با استفاده از این آزمایش می‌تواند از هرگونه ناهنجاری که در دفع پروتئین بیمار ممکن است وجود داشته باشد اطلاع پیدا کند.
اندازه‌گیری حجم ادرار: در این آزمایش حجم ادرار بیمار اندازه‌گیری می‌شود. اگر مقدار ادرار کم باشد، نشان‌دهنده مسدود بودن مجاری ادراری بیمار است که حکایت بر بیماری کلیوی او دارد. بهتر است که برای اطمینان از بهداشت محیط و اعتماد کامل به پاسخ آزمایش، آزمایش ادرار در منزل را انجام دهید.

تصویربرداری: سونوگرافی، ام آر آی و تصویر سی تی اسکن از مجاری ادراری می‌تواند هر گونه انسداد یا ناهنجاری در کلیه فرد را به نمایش بگذارد. برای سونوگرافی نیز بهتر است سونوگرافی در منزل را انتخاب کنید که هم تایم کمتری مصرف کنید هم پاسخ را سریع تر دریافت کنید و از بهداشت نیز اطمینان کامل داشته باشید.

نمونه‌گیری خون: در آزمایش خون نمونه خون را برای اندازه‌‌گیری اوره و کراتین تست می‌کنند و طبق نتیجه این آزمایش اگر میزان اوره و کراتین زیاد باشد می‌تواند نشان دهد که در کلیه فرد نارسایی وجود دارد. پیشنهاد ما این است که آزمایش خون در منزل را امتحان کنید.

نمونه‌برداری از بافت: با نمونه برداری از بافت کلیه رسوبات غیر طبیعی و وجود اسکار یا زخم در کلیه تشخیص داده می‌شود که برای انجام نمونه‌برداری از بافت کلیه از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند.

عوارض نارسایی کلیه

فردی که به نارسایی کلیه دچار می‌شود بداند که باید مراقبت بیشتری انجام دهد چون این بیماری عوارضی در پی دارد که عبارتند از:

تجمع مایعات: یکی از عوارض نارسایی کلیه‌ها تجمع مایعات در ریه‌هاست که سبب می‌شود بیمار در نهایت به تنگی نفس مبتلا شود.

درد سینه: اگر پرده قلب بیمار التهاب پیدا کند بیمار درد سینه را احساس می‌کند.

ضعف عضلانی: وقتی مایعات از اندازه مناسبش فراتر رود در بیمار ضعف عضلانی رخ می‌دهد. این اتفاق زمانی بیشتر احتمال دارد که میزان پتاسیم در خون شما افزایش پیدا کند.

آسیب دائمی کلیه: گاهی آسیب رساندن به کلیه سبب می‌شود که عملکرد کلیه به خطر بیفتد و به کلیه آسیب دائمی وارد شود. بیماران در این زمان به عمل پیوند یا دیالیز نیاز دارند.

مرگ: گاهی نارسایی کلیه به حدی شدید است که مرگ بیمار را به دنبال دارد. این خطر برای بیمارانی که قبلا دچار مشکلات کلیوی بودند بیشتر پیش می‌‌آید.

علت نارسایی کلیه

نارسایی کلیه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله دلایل نارسایی کلیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
بیماری ‌هایی که در سبب اختلال در کلیه ها می ‌شوند که عبارتند از:
– از دست دادن خون یا مایع
– مصرف داروهای فشار خون
– حمله قلبی
– بیماری قلبی
– عفونت
– نارسایی کبدی
– استفاده از برخی داروها مانند آسپرین، ایبوپروفن و…
– واکنش‌های شدید آلرژیک
– سوختگی‌های شدید
– کم‌آبی شدید بدن

آسیب به کلیه ها
– ایجاد لخته‌خون در رگ، عروق و کلیه‌ها
– رسوب کردن کلسترول که سبب انسداد جریان خون می‌شود.
– گلومرولونفریت یا التهاب فیلترهای کوچک در کلیه
– سندروم همولیتیک اورمیک و شرایطی که سبب تخریب زودرس سلول قرمز خون می‌شود.
– عفونت
– لوپوس
– داروها مانند داروهای شیمی‌درمانی، آنتی‌بیوتیک، رنگ‌‌هایی که برای تست تصویرنگاری استفاده می‌شود و…
– سرطان سلول‌های پلاسما
– اختلال خونی به نام پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک
– مواد سمی که در الکل، فلزات سنگین و کوکائین وجود دارد.
– التهاب عروق خونی به نام واسکولیت

انسداد ادرار در کلیه ها
– سرطان مثانه
– لخته شدن خود در دستگاه ادراری
– سرطان دهانه رحم
– سرطان روده بزرگ
– بزرگ شدن پروستات
– سنگ کلیه
– آسیب عصبی در اعصابی که به کنترل مثانه می‌پردازد.
– سرطان پروستات

رژیم غذایی سالم برای نارسایی کلیه

برای افرادی که مبتلا به نارسایی کلیه هستند رژیم غذایی مشخص و ثابتی تجویز نمی‌شود اما مصرف مقدار کافی پروتئین، سدیم، فسفر و پتاسیم کمک می‌کند که تجمع مواد زائد کنترل شود. پزشک متخصص بر اساس قد و وزن و شرایط بیمار میزان پروتئین دریافتی را به بیمار پیشنهاد می‌کند. مصرف سدیم هم باید در بیمارانی که به این بیماری مبتلا هستند محدود شود تا منجر به تجمع مایعات در بدن، ورم و بالا رفتن فشار خون و مشکلات دیگر نشود؛ همچنین میزان بالای فسفر هم در بیماران باید کنترل شود تا سبب ضعیف شدن استخوان نشود. میزان مصرف پتاسیم و کلسیم هم باید با توجه به شرایط بیمار و داروهایی که مصرف می‌کند توسط پزشک متخصص تغذیه تعیین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.