ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
علائم سندروم روده تحریک پذیر

راهنمای مطالعه

علائم سندروم روده تحریک‌ پذیر در زنان و مردان چیست؟ [0 تا 100]

علائم سندروم روده تحریک‌ پذیر را بشناسید و به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنید. سندروم روده تحریک‌پذیر یک اختلال شایع و رایج در میان افراد است که روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد و علائم و مشکلات بسیاری نظیر؛ گرفتگی عضلات، درد شکم، نفخ، گاز، اسهال، یبوست و… در فرد ایجاد می‌کند که گاهی این یبوست بسیار شدید است که درمان آن تنقیه در منزل می باشد. در ادامه به معرفی و بررسی علائم سندروم روده تحریک‌ پذیر و علت این امر می‌پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

سندروم روده تحریک‌ پذیر چیست؟

سندروم روده تحریک‌ پذیر که به نام‌های اسپاسم روده، روده تحریک‌پذیر و… شناخته می‌شود نوعی بیماری رایج در افراد است که در هر سنی می‌تواند ایجاد شد. اما با افزایش سن احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد.
لازم به ذکر است که سندروم روده تحریک‌ پذیر یک بیماری خطرناک به شمار نمی‌آید اما در صورت عدم توجه و درمان فرد دردهای شکمی و بسیار شدیدی تجربه خواهد کرد.

02158986000

علائم سندروم روده تحریک‌ پذیر

سندروم روده تحریک‌ پذیر همانند دیگر بیماری‌ها و سندروم‌ها علائم و نشانه‌های بسیار و متنوعی دارد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:
· تغییر در عادات روده
· افزایش گاز یا مخاط در مدفوع
· تغییر در دفعات دفع مدفوع نظیر احساس دفع ناقص
· درد و گرفتگی شکم که پس از دفع مدفوع کاهش می‌یابد.
· تورم یا نفخ
· و…
علائم و نشانه‌های ذکرشده بطور معمول پس از غذا تشدید می‌یابند. همچنین این علائم در برخی موارد پس از تشدید چند روزه بهبود می‌یابند یا اینکه بطور کامل رفع و حل می‌شوند.

سایر علائم نادر

لازم به ذکر است که علائم سندروم روده تحریک‌ پذیر در تمام افراد یکسان نیست. امروزه علائم بسیار دیگری برای این بیماری وجود دارند که به ندرت در افراد مشاهده می‌شوند. این علائم عبارتند از:
· تکرر ادرار
· بوی بد دهان
· سردرد
· درد مفاصل یا عضلات
· خستگی مداوم
· قاعدگی‌های نامنظم
· اضطراب و افسردگی
· رابطه جنسی دردناک در خانم‌ها
· و…

02158986000

علت سندروم روده تحریک‌ پذیر

بطور کلی می‌توان گفت که تا به امروز هنوز پزشکان به علت اصلی ایجاد سندروم روده تحریک‌ پذیر پی نبرده‌اند. اما مطابق با تحقیقات و آزمایشات انجام‌شده عوامل میکروبی در ایجاد سندروم روده تحریک‌پذیر نقش مهمی دارند. دیگر عوامل ایجاد سندروم روده تحریک‌پذیر عبارتند از:
· رژیم غذایی
· عوامل محیطی نظیر؛ استرس، اضطراب و افسردگی
· عوامل ژنتیکی
· تغییرات هورمونی به ویژه در خانم‌ها
· نقص تمام در عضلاتی که غذا را از طریق بدن حرکت می‌دهند.
· عدم توانایی سیستم عصبی مرکزی در کنترل سیستم هضم
· و…

تشخیص سندرم روده تحریک‌ پذیر

جالب است بدانید که تا ماه‌ها پیش هیچ تصویربرداری یا آزمایش خاصی برای تشخیص سندروم روده تحریک‌پذیر وجود نداشت. اما امروزه پزشکان با استفاده از روش‌های مختلف می‌توانند این بیماری را تشخیص دهند. مهم‌ترین این روش‌ها عبارتند از:

· آزمایش خون : پیشنهاد می کنیم برای اطمینان از بهداشتی بودن محیط و درست بودن جواب آزمایش خون در منزل را انجام دهید.
· تست حساسیت به لاکتوز
· آزمایش مدفوع
· سیگموئیدوسکوپی و کولونوسکوپی
· غربالگری سرطان روده بزرگ
· و…

لازم به ذکر است که پزشک در ابتدای مراجعه بیمار از وی سوالاتی در رابطه با علائم سندروم روده تحریک‌ پذیر می‌پرسد تا به این ترتیب به شرح حال بیمار دست یابد. حال در صورت نیاز آزمایش‌های مختلف را برای بیمار خود تجویز می‌کند.
افرادی که سابقه خانوادگی بیماری التهابی روده، سرطان روده بزرگ یا بیماری سلیاک دارند بطور معمول جهت تشخیص سندروم روده تحریک‌ پذیر به آزمایشات مختلف و بسیاری نیاز دارند.

آزمایش خون
در این روش پزشک با انجام آزمایش خون و بررسی هموگرام سندروم روده تحریک‌پذیر را بررسی می‌کند. به این نکته دقت داشته باشید که کم‌خونی و کمبود آهن دلیل قطعی بر احتمال سندروم روده تحریک‌پذیر نیستند.

تست حساسیت به لاکتوز
در مواقعی که فرد با مصرف یک خوراکی خاص دچار دل‌درد می‌شود یا اینکه سابقه خانوادگی ابتلا به سلیاک دارد انجام این تست ضروری است تا به این ترتیب احتمال ابتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر رد یا تأیید شود.

آزمایش مدفوع
با استفاده از آزمایش مدفوع پزشک می‌تواند عفونت باکتریایی و انگل را به سادگی تشخیص دهد و به این ترتیب احتمال بروز سندروم روده تحریک‌پذیر را بررسی کند.

سیگموئیدوسکوپی و کولونوسکوپی
سیگموئیدوسکوپی و کولونوسکوپی از دیگر روش‌های تشخیص سندروم روده تحریک‌پذیر هستند که پزشک می‌تواند با عکس‌برداری‌های انجام‌شده پولیپ یا زخم و بافت‌های تحریک‌شده در روده را به سادگی مشاهده نماید.
خوب است بدانید که کولونوسکوپی با استفاده از یک لوله طولانی و انعطاف‌پذیر که در راست روده قرار داده می‌گیرد انجام می‌شود.

غربالگری سرطان روده بزرگ
علائم سندروم روده تحریک‌پذیر تا حد بسیار زیادی به علائم و نشانه‌های سرطان روده بزرگ در افراد بالای ۵۰ سال مشابه است، به همین خاطر پزشک با انجام غربالگری سرطان روده بزرگ احتمال ابتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر یا سرطان روده بزرگ را بررسی می‌کند که برای انجام دقیق و سریع آن می توانید از تست سرطان روده در منزل استفاده کنید.

غذاهای موثر در تشدید علائم سندروم روده تحریک‌پذیر

رژیم غذایی یکی از مهم‌ترین عواملی است که نشانه‌ها و علائم سندروم روده تحریک‌پذیر را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. پزشکان و کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر از مصرف برخی مواد غذایی اجتناب کنند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
· لوبیا
· کرفس
· پیاز
· هویج
· کشمکش
· موز
· زردآلو
· آلو خشک
· جوانه بروکسل
· شیرینی
· محصولات لبنی
· آدامس بدون قند
· محصولات و نوشیدنی‌های حاوی کافئین
· و…

علت درد شدید سندروم روده تحریک‌پذیر

سندروم روده تحریک‌پذیر نوعی بیماری است که به دلیل عدم تحمل و هضم مواد غذایی و خوب کار نکردن آنزیم‌های داخل روده با یک پیش‌زمینه استرسی و روحی اتفاق می‌افتد، به همین خاطر فرد بیمار دردهای بسیار شدیدی در ناحیه مرکزی، شکم، پهلو و در برخی موارد کمر احساس می‌کند.

جمع‌بندی
در مطالب فوق به بررسی علائم سندروم روده تحریک‌پذیر پرداختیم و روش‌های تشخیص آن را بطور کامل معرفی کردیم.
همانطور که گفتیم سندروم روده تحریک‌پذیر یکی از بیماری‌های شایع در افراد است که در خانم‌ها بسیار بیش‌تر از آقایان مشاهده می‌شود. این بیماری خطرناک نیست اما اگر به موقع شناسایی‌ و درمان نشود فرد بیمار دردهای شدیدی تجربه خواهد کرد.
از مهم‌ترین و اصلی‌ترین علائم سندروم روده تحریک‌پذیر می‌توان به تغییرات در عادات روده، افزایش گاز یا مخاط در مدفوع، تغییر در دفعات دفع مدفوع، درد و گرفتگی شکم، ورم یا نفخ، تکرر ادرار، سردرد، درد مفاصل یا عضلات، خستگی مداوم و…اشاره کرد.
امروزه سندروم روده تحریک‌پذیر از روش‌های مختلف و بسیاری نظیر؛ آزمایش خون، تست حساسیت به لاکتوز، تست مدفوع، غربالگری سرطان روده بزرگ‌ و… قابل تشخیص و شناسایی است‌. این بیماری به سادگی و با گذشت یک دوره درمان از طریق مصرف دارو، درمان‌های خانگی، طب سنتی و تغییر سبک زندگی بهبود بخشیده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.