ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
علائم سرطان ریه

راهنمای مطالعه

علائم سرطان ریه در مردان و زنان چیست؟ (نشانه های سرطان ریه)

علائم سرطان ریه را اگر زود تشخیص دهید و اقدام به درمان کنید از خیلی مشکلات پیشگیری کرده اید. سرطان ریه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در بین مردان و زنان است. تشخیص زودهنگام و درمان می‌تواند به طور قابل توجهی این سرطان را بهبود بخشد. در مراحل اولیه، سرطان ریه اغلب در هیچ فردی علائمی ایجاد نمی‌کند و با گسترش و پیشرفت سرطان، علائم تمایل به ظهور پیدا می‌کنند. در ادامه برخی از نشانه‌های سرطان ریه را بازگو خواهیم کرد، در صورت تجربه آنها باید حتما پزشک متخصص ریه در منزل شما را ویزیت کند.

انواع سرطان ریه

دو نوع اصلی سرطان ریه وجود دارد:
· سرطان ریه سلول کوچک (SCLC)
· سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC)
هر دو نوع در بافت‌های ریه تشکیل می‌شوند و عامل خطر اصلی، سیگار کشیدن است. NSCLC شایع‌ترین نوع است که تقریباً ۸۵٪ موارد و SCLC 15% دیگر را تشکیل می‌دهد. انکولوژیست‌ها با مشاهده سلول‌ها از طریق میکروسکوپ تعیین می‌کنند که یک بیمار به کدام نوع سرطان ریه مبتلا است. هر زیرگروه الگوهای رشد متفاوتی دارد و به درمان پاسخ‌های متفاوتی می‌دهند، بنابراین مهم است که علائم سرطان ریه پیشرفته را بدانید و نوع سرطان را قبل از ایجاد یک برنامه درمانی در نظر بگیرید.

· زیرگروه‌های سرطان ریه سلول غیر کوچک

1. آدنوکارسینوم: شایع‌ترین زیرگروه سرطان ریه سلول غیر کوچک است که به طور معمول در قسمت‌های بیرونی ریه رشد می‌کند. آدنوکارسینوم اغلب در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود و پیش آگهی‌های مثبت بیشتری نسبت به انواع دیگر سرطان ریه دارد. این زیرگروه به ویژه در زنان شایع است و شایع‌ترین نوع سرطان ریه در بیمارانی است که سیگار نمی‌کشند.
2. کارسینوم سلول سنگفرشی (اپیدرموئید): دومین زیرگروه شایع سرطان ریه سلول غیر کوچک است که اغلب در وسط ریه‌ها در داخل یکی از برونش‌ها (راه‌های هوایی) ایجاد می‌شود. کارسینوم سلول سنگفرشی بسیار کند رشد می‌کند، اما در نهایت می‌تواند حفره‌‌ای در داخل ریه ایجاد کند. این زیرگروه بیشتر در مردان تشخیص داده می‌شود.
3. کارسینوم سلول بزرگ: این زیرگروه سرطان ریه سلول غیر کوچک می‌تواند در هر بخشی از ریه ظاهر شود. کارسینوم‌های سلول بزرگ به سرعت رشد می‌کنند و به احتمال زیاد گسترش می‌یابند که درمان آن چالش برانگیز تر است.

· زیرگروه‌های سرطان ریه سلول کوچک

1. کارسینوم سلول کوچک: اکثر موارد سرطان ریه سلول کوچک را در بر می‌گیرد. تک تک سلول‌ها در زیر میکروسکوپ کوچک و مسطح به نظر می‌رسند.
2. کارسینوم سلول کوچک ترکیبی: این نوع کمتر شایع سرطان ریه سلول کوچک است. زمانی رخ می‌دهد که تومور عمدتاً از سلول‌های کارسینوم سلول کوچک تشکیل شده باشد و همچنین حاوی تعداد کمی از سلول‌های سرطانی سلول غیر کوچک ریه باشد.

نیاز به ویزیت پزشک عمومی در منزل دارید؟ با ما تماس بگیرید.

علل بروز سرطان ریه

· سیگار کشیدن
سیگار کشیدن علت بیشتر سرطان‌های ریه و بزرگترین عامل خطر است. حدود ۹ نفر از هر ۱۰ نفری که به سرطان ریه مبتلا می‌شوند سیگاری یا سیگاری سابق هستند. شروع سیگار کشیدن در سنین پایین این خطر را افزایش می‌دهد. هنگامی که افراد سیگار را ترک می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان ریه در طول زمان کاهش می‌یابد.

· استنشاق دود سیگار دیگران
این موضوع می‌تواند کمی خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد. اما خطر بسیار کمتر از زمانی است که خودتان سیگار بکشید.

· سن
سرطان ریه در افراد مسن شایع‌تر است. بیش از ۴ نفر از هر ۱۰ نفر که تشخیص داده می‌شوند، ۷۵ و بالاتر سن دارند. سرطان ریه می‌تواند افراد جوان‌تر را نیز مبتلا کند، اما در افراد زیر ۴۰ سال نادر است.

· آزبست
آزبست ماده‌‌ای است که قبلا در صنعت ساختمان استفاده می‌شد. افرادی که در تماس طولانی یا نزدیک با آزبست باشند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند. اگر سیگار بکشند این خطر بیشتر است.

· خانواده
افرادی که والدین آنها مبتلا به سرطان ریه هستند، در معرض افزایش خطر ابتلا به آن هستند. افرادی که یک برادر یا خواهر مبتلا به سرطان ریه دارند خطر بالاتر می‌رود، به خصوص اگر در سنین پایین‌تر تشخیص داده شود. این موضوع می‌تواند ناشی از یک ژن سرطان ریه باشد که در خانواده وجود دارد و ارثی است یا ممکن است ناشی از عوامل خطر مشترک مانند سیگار کشیدن باشد.

نیاز به دکتر اطفال در منزل دارید؟ با ما تماس بگیرید.

علائم سرطان ریه

· علائم سرطان ریه سلول غیر کوچک

1. سرفه‌های مداوم، به ویژه بدون هیچ دلیل شناخته شده‌‌ای سرفه‌‌ای که خون یا خلط قرمز رنگ تولید می‌کند (هموپتیزی)
2. از نشانه‌های سرطان ریه درد قفسه سینه یا تنفس دردناک است
3. مشکل در تنفس یا تنگی نفس
4. خستگی یا احساس ضعف یا خستگی غیرمعمول
5. گرفتگی صدا یا خس خس سینه
6. عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی، مانند برونشیت یا ذات الریه
7. درد استخوان
8. تغییرات عصبی: سرطان ریه ممکن است به مغز گسترش یابد (متاستاز). این موضوع ممکن است باعث سردرد یا حتی تشنج شود. اگر یک تومور بزرگ شروع به فشار دادن به عصب کند، ممکن است بی‌حسی یا ضعف در بازوها و پاها رخ دهد.
9. توده ها: از علائم سرطان ریه، توده‌ها هستند. در مراحل پیشرفته، سرطان ممکن است در سراسر غدد لنفاوی پخش شود. گاهی اوقات، تومورهای نزدیک سطح پوست ممکن است به صورت توده ظاهر شوند.
10. سندرم هورنر: تومورها ممکن است باعث آسیب عصبی شوند. سندرم هورنر مجموعه خاصی از علائم مرتبط با آسیب عصبی است. علائم اغلب یک طرف صورت را درگیر می‌کند و باعث افتادگی پلک و کاهش اندازه مردمک می‌شود.

· علائم سرطان ریه سلول کوچک

بیشتر علائم مرتبط با سرطان ریه سلول کوچک (SCLC) تا زمانی که سرطان پیشرفته نشود، ظاهر نمی‌شود.

علائم سرطان ریه بدخیم

مراحل پیشرفته سرطان ریه اغلب همراه با گسترش آن به تمام بدن است که ممکن است استخوان‌ها، کبد یا مغز را تحت تاثیر قرار دهد. همانطور که سایر قسمت‌های بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرند، علائم سرطان ریه پیشرفته یا بدخیم ظاهر می‌شوند:
· از نشانه‌های سرطان ریه پیشرفته یا بدخیم درد استخوان است
· تورم صورت، بازوها یا گردن
· سردرد، سرگیجه یا اندام‌هایی که ضعیف یا بی‌حس می‌شوند
· زردی
· برآمدگی در ناحیه گردن یا استخوان ترقوه

علائم سرطان ریه در زنان و مردان

علائم سرطان ریه سلول غیر کوچک یا NSCLC معمولاً در مردان و زنان مشابه است و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
· سرفه‌‌ای که بیش از چند هفته طول بکشد
· سرفه کردن همراه با خون
· خس خس سینه
· درد قفسه سینه
· درد هنگام تنفس یا سرفه
· تنگی نفس
· گرفتگی صدا
· از دست دادن اشتها
· کاهش وزن ناخواسته
· خستگی
· مشکل در بلع
· تورم در رگ‌های صورت و گردن
· کمردرد در زنان نیز از نشانه‌های سرطان ریه در زنان است
· عفونت‌های مکرر ریه، مانند ذات الریه یا برونشیت

عوارض سرطان ریه

· سندرم ورید اجوف فوقانی: تومورهای اطراف ناحیه فوقانی ریه راست می‌توانند جریان خون منبع قابل اعتماد را از طریق ورید اجوف فوقانی، سیاهرگ بزرگی که خون را از قسمت فوقانی بدن به قلب می‌برد، مسدود کنند. وضعیتی که باعث تورم صورت، سرگیجه و از دست دادن هوشیاری می‌شود.
· متاستاز: سرطان ریه ممکن است به سایر قسمت‌های بدن از جمله مغز، استخوان‌ها و غدد فوق کلیوی سرایت کند. این موضوع در مراحل پیشرفته سرطان ریه شایع‌تر است.

· عفونت‌های ریه: افراد مبتلا به سرطان ریه به دلیل کاهش عملکرد سیستم ایمنی که ممکن است نتیجه خود سرطان یا برخی درمان‌های سرطان مانند شیمی درمانی باشد، در معرض خطر بیشتری از عفونت‌های ریه مانند ذات الریه یا برونشیت هستند.

· انسداد قلب: اگرچه نادر است، سرطان ریه می‌تواند به قلب سرایت کند و ممکن است رگ‌ها و شریان‌ها را فشرده یا مسدود کند. این موضوع می‌تواند باعث علائم سرطان ریه مانند تجمع مایعات، انسداد قلب، آریتمی یا حمله قلبی شود.

· هیپرکلسمی: سرطان ریه می‌تواند سطح کلسیم در خون را افزایش دهد که متخصصان آن را هیپرکلسمی می‌نامند. این موضوع ممکن است منجر به حالت تهوع، استفراغ، تشنگی بیش از حد و درد معده شود. بر اساس برآوردها، هیپرکلسمی تا ۳۰ درصد از افراد مبتلا به انواع سرطان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سخن پایانی
افراد مبتلا به سرطان ریه معمولاً زمانی که بیماری در مرحله اولیه است علائم کمی دارند یا اصلاً علائمی ندارند. تا زمانی که بیماری به اندازه کافی پیشرفت کند تا علائم سرطان ریه ظاهر شوند، که ممکن است به سایر قسمت‌های بدن نیز گسترش یابد. این موضوع هم در مردان و هم در زنان صادق است. همچنین وقتی برخی از افراد علائمی دارند، اغلب آن را با اثرات سیگار کشیدن یا علائم یک بیماری کمتر جدی مانند عفونت اشتباه می‌گیرند. اما با تشخیص علائم سرطان ریه پیشرفته و درمان زودهنگام آن زندگی فرد می‌تواند تا چندین سال نیز ادامه پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.