ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
علائم سرطان رکتوم چیست

راهنمای مطالعه

علائم سرطان رکتوم هم مردان و هم زنان ممکن اسنت که نمایان شود اگرچه مردان کمی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. در بیشتر موارد، افراد مبتلا به این بیماری در سنین بالای ۵۰ سال هستند. با این حال، ممکن است نوجوانان و بزرگسالان جوان نیز به سرطان راست روده مبتلا شوند. در مرحله اول، این سرطان در لایه‌های عمیق دیواره رکتوم رشد و به مناطق مجاور سرایت نمی‌کند. افراد مبتلا به سرطان رکتوم مرحله اول ممکن است هیچ علامت هشدار دهنده‌‌ای را تجربه نکنند. به همین دلیل است که غربالگری کولونوسکوپی روتین بسیار مهم است. در ادامه با این سرطان بیشتر آشنا خواهید شد.

سرطان رکتوم یا راست روده چیست؟

سرطان رکتوم در قسمتی از روده بزرگ که تقریباً ۱۷۰ سانتیمتر طول دارد، تشکیل می‌شود. ۱۵۰سانتیمتر اول روده بزرگ کولون نامیده می‌شود و رکتوم ۱۵سانتیمتر آخر روده بزرگ را تشکیل می‌دهد. رکتوم جایی است که بدن مدفوع را ذخیره می‌کند تا زمانی که شما اجابت مزاج داشته باشید. سرطان‌هایی که در این دو اندام یافت می‌شوند اغلب با هم به عنوان سرطان کولورکتال دسته بندی می‌شوند. سرطان راست روده اغلب در طی چندین سال به کندی ایجاد می‌شود. معمولاً به عنوان یک رشد غیر طبیعی کوچک در پوشش داخلی رکتوم شروع می‌شود. به این حالت پولیپ می‌گویند که برخی از پولیپ‌ها در نهایت می‌توانند به سرطان تبدیل شوند. سرطان رکتوم اغلب در داخل رکتوم وجود دارد. اما اگر درمان نشود، می‌تواند به سایر اندام‌ها، اغلب کبد و ریه‌ها سرایت کند. می توانید برای صرفه جویی در هزینه ها و زمان، همچنین دریافت پاسخ سریع تست سرطان روده در منزل را انجام دهید که 24 ساعته است و کار را برای شما بسیار آسان می کند.

علت سرطان رکتوم

خطر ابتلا به سرطان رکتوم به عوامل زیادی بستگی دارد. شما می‌توانید برخی از آنها را کنترل و برخی دیگر را نمی‌توانید کنترل کنید. از جمله:
· هر چه سن شما بیشتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان رکتوم بیشتر می‌شود
· رژیم غذایی نادرست، چاقی، ورزش نکردن، شیوه زندگی کم تحرک
· مصرف دخانیات و الکل
· سابقه پولیپ و بیماری‌های التهابی روده، از جمله کولیت اولسراتیو و کولیت کرون
· سابقه خانوادگی سرطان‌های کولورکتال و مرتبط با آن و اختلالات ارثی، از جمله سندرم لینچ و پولیپ آدنوماتوز
· حدود ۵ تا ۱۰ درصد از سرطان روده بزرگ به دلایل ژنتیکی است که از والدین به فرزندان منتقل می‌شود.

نیاز به شیمی درمانی در منزل دارید؟ با ما تماس بگیرید.

علائم سرطان رکتوم

سرطان رکتوم اغلب در مراحل اولیه علائمی ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم بسته به سن، سابقه پزشکی و سایر عوامل خطر، غربالگری‌های منظم برای سرطان کولورکتال را انجام دهید. برخی از علائم سرطان راست روده وجود دارد که نباید آنها را نادیده بگیرید، از جمله خونریزی مقعدی، مدفوع نازک و تغییرات در عادات روده شما که قابل توجه هستند. سایر علائم و نشانه‌ها عبارتند از:
· خستگی
· کاهش وزن
· خون در مدفوع
· اسهال و/یا یبوست
· درد شکم
· نفخ
· احساس اینکه نمی‌توانید روده‌های خود را خالی کنید
اگر سرطان متاستاز دهد یا به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد، علائم ممکن است بسته به محل قرارگیری سرطان متفاوت باشد. علائم سرطان رکتوم متاستاتیک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علائم سرطان رکتوم متاستاتیک

· سرفه‌های مداوم
· خستگی
· درد استخوان
· تنگی نفس
· از دست دادن اشتها
· زردی
· تورم در دست و پا
· تغییر در بینایی یا گفتار
اگر کمتر از ۴۵ سال دارید و برای سرطان کولورکتال غربالگری نشده‌‌اید، بسیار مهم است که هیچ علامتی را نادیده نگیرید. سن معمولی برای شروع غربالگری سرطان کولورکتال در حال حاضر ۴۵ سالگی است. اما اخیراً افزایش نگران‌کننده‌ای در سرطان روده بزرگ در بین افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله که هیچ سابقه خانوادگی یا عوامل خطر سرطان کولورکتال ندارند، مشاهده شده است. کسانی که مبتلا به بیماری سرطان هستند می تواندد برای راحتی کار و اذیت نشدن تزریقات در منزل شمال تهران و تزریق سرم در منزل شمال تهران را انتخاب کنند یا هر منطقه ای که زندگی می کنند، تیم ما در تمام نقاط تهران به صورت 24 ساعته خدمات ارائه می دهد.

پیشگیری از سرطان رکتوم

واقعیت مهم در مورد سرطان رکتوم این است که می‌توان از آن پیشگیری کرد. این هشت نکته را به عنوان راهنمایی برای کاهش خطر ابتلا به این سرطان در نظر بگیرید:

· غربالگری کنید
انجام آزمایشات غربالگری منظم برای سرطان روده بهترین راه برای محافظت از خود در برابر این بیماری است. این بیماری می‌تواند در مراحل اولیه سرطان، درمان شود. اکثر افراد از سن ۴۵ سالگی شروع به انجام آزمایش می‌کنند. افرادی که سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ یا سایر عوامل خطر مهم را دارند بهتر است آزمایش را در سنین پایین‌تر شروع کنند.

· حفظ وزن سالم
هیچ چیزی به اندازه اضافه وزن خطر کلی سرطان را افزایش نمی‌دهد. حداقل ۱۳ سرطان مختلف از جمله سرطان رکتوم با افزایش وزن و چاقی مرتبط هستند. اگر وزن اضافه کرده‌‌اید، اولین هدف این است که سعی کنید افزایش وزن را متوقف کنید.

· سیگار نکشید
دیگر نیازی به گفتن ندارد، اما سیگار نکشیدن بهترین کاری است که می‌توانید برای سلامتی خود انجام دهید. سیگار باعث ۱۵ سرطان مختلف از جمله سرطان روده بزرگ می‌شود.

· از نظر بدنی فعال باشید
فعالیت منظم خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جدی از جمله سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد و تقویت ذهنی خوبی را فراهم می‌کند. ورزش‌هایی را انتخاب کنید که از آنها لذت می‌برید، مانند پیاده روی سریع و دوچرخه سواری.

· الکل را حذف کنید
نوشیدن حتی مقدار کم الکل می‌تواند خطر ابتلا به سرطان رکتوم و سرطان سینه را افزایش دهد.

· محدود کردن گوشت قرمز
خوردن بیش از حد گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

· کلسیم و ویتامین D کافی دریافت کنید
شواهد خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد دریافت کلسیم و ویتامین D کافی می‌تواند به محافظت در برابر سرطان روده بزرگ کمک کند. سعی کنید روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کنید. منابع خوب کلسیم شامل لبنیات کم چرب، شیرهای گیاهی غنی شده، آجیل، لوبیا و سبزیجات است. منابع خوب ویتامین D شامل تخم مرغ، ماهی‌های چرب و محصولات لبنی غنی شده است. یک مولتی ویتامین استاندارد نیز می‌تواند به پر کردن شکاف‌ کمبود کلسیم کمک کند، اما نباید جای غذای واقعی یا یک رژیم غذایی سالم را بگیرد.

· غلات کامل و فیبر بیشتری بخورید
خوردن یک رژیم غذایی غنی از غلات کامل و فیبر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. روی میوه‌ها، سبزیجات، لوبیاها و غذاهای سبوس دار تمرکز کنید.

درمان سرطان رکتوم

اگر سرطان رکتوم در شما تشخیص داده شود، پزشکان گزینه‌های درمانی را با شما در میان خواهند گذاشت. برای انتخاب آگاهانه، در مورد مزایا و معایب هر گزینه، عوارض جانبی و احتمال موثر بودن درمان سوال کنید. روش‌های مختلفی برای درمان سرطان رکتوم بسته به مرحله و محل بیماری وجود دارد. این روش‌ها اغلب به صورت ترکیبی استفاده می‌شوند، از جمله:

· جراحی برای برداشتن سرطان: سرطان راست روده در مراحل اولیه اغلب می‌تواند با یک روش کم تهاجمی درمان شود، که از یک برش کوچک استفاده می‌کند.

· جراحی رادیاسیون: این جراحی به کمک ربات است. در برخی از روش‌ها، پزشکان از ابزارهای خاصی استفاده می‌کنند تا از ایجاد برش جلوگیری کنند. برای سرطان پیشرفته‌تر، جراحی ممکن است همچنان با شیمی درمانی یا پرتودرمانی قبل، حین یا بعد از جراحی مناسب باشد.

· شیمی درمانی: شیمی درمانی با داروهایی که سلول‌های سرطانی را کوچک یا از بین می‌برند، توصیه می‌شود. این کار را می‌توان قبل، حین یا بعد از جراحی انجام داد.

· پرتودرمانی: تابش با استفاده از پرتوهای پر انرژی یا رادیواکتیو برای کوچک کردن یا از بین بردن سلول‌های سرطانی مناسب است. این درمان‌ها از ابزارهای تصویربرداری پیچیده و بسیار دقیق برای رساندن دوزهای قدرتمند پرتو به طور مستقیم به تومور استفاده و در عین حال از آسیب به سلول‌های طبیعی جلوگیری می‌کنند.

· ایمونوتراپی: این درمان به آزادسازی سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.