ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
شیمی درمانی سرطان سینه

راهنمای مطالعه

شیمی درمانی سرطان سینه | هزينه و تعداد جلسات درمان سرطان سینه

شیمی درمانی سرطان سینه چیست؟

شیمی درمانی سرطان سینه چیست؟

شیمی درمانی سرطان سینه چیست؟

شیمی درمانی سرطان سینه به فرایندی از درمان مبتلایان به سرطان پستان گفته می شود که در آن پزشک با داروهای شیمیایی ضد سرطان، به جنگ توده های سرطانی می رود. این داروها وظیفه دارند که جلوی رشد یا انتشار سلول های سرطانی را در بافت بدن بیمار بگیرند. در شیمی درمانی سرطان سینه از داروهای شیمیایی با قدرت بالا استفاده می شود. از آنجا که تکثیر سلول های سرطانی نسبت به سلول های بدن بیمار با سرعت بیشتری انجام می شود، قدرت این داروها نیز باید بیشتر باشد. اما بهتر است بدانیم که شیمی درمانی در سرطان سینه برای همه ی بیماران سرطان پستان تجویز نمی شود. کسانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند تعداد گلبول های قرمز خون آن ها کم می شود به همین خاطر لازم است که با فعالیت هایی که آن هارا افزایش دهند فصد خون در منزل می تواند گزینه خوبی برای افزایش گلبول های قرمز در افرادی که تحت شیمی درمانی هستند باشد. در ذیل به مواردی که در آن شیمی درمانی توصیه می شود اشاره کرده ایم.

نکات بعد از جراحی در مراحل اولیه بیماری

بعد از جراحی در مراحل اولیه بیماری

بعد از جراحی در مراحل اولیه بیماری

بعد از عمل جراحی و برداشتن توده سرطانی ممکن است برای برخی از بیماران احتمال بازگشت بیماری وجود داشته باشد. همچنین بعد از جراحی، ممکن است در برخی از بافت ها در ابعاد بسیار کوچک هنوز سلول های سرطانی پنهان وجود داشته باشد. در این موارد شیمی درمانی سرطان سینه به عنوان یک درمان کمکی مورد استفاده قرار می گیرد. شیمی درمانی سرطان سینه در مراحل اولیه به منظور نابودی کامل سلول های سرطانی تجویز می شود.

پیشگیری از سرطان سینه

پیشگیری از سرطان سینه

پیشگیری از سرطان سینه

همیشه پیشگیری مهمتر از درمان است. این موضوع در بیماری سرطان پستان برای زنانی که مستعد این بیماری هستند بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل با وجود عوارض زیادی که شیمی درمانی سینه دارد، پزشک متخصص آن را برای زنان مستعد بیماری تجویز می کند. در این روش شیمی درمانی سرطان سینه، با کمک داروهای پیشگیرانه خطر ابتلا به سرطان پستان را بسیار کم می کنند. داروهایی که برای پیشگیری مورد استفاده قرار می گیرند معمولا به عنوان مسدود کننده ی استروژن عمل می کنند. به یاد داشته باشید که شیمی درمانی سینه به عنوان پیشگیری برای افراد مستعد بسیار ضروری است. چرا که اگر بیماران مستعد، شیمی درمانی سرطان سینه را پیش از شروع بیماری انجام ندهند؛ احتمال وارد شدن به حالت پیشرفته ی بیماری وجود دارد.

 درمان اصلی در مواردی که سرطان پیشرفته است

 درمان اصلی در موارد سرطان پیشرفته

درمان اصلی در موارد سرطان پیشرفته

در مواردی که بیماری پیشرفت کرده است، شیمی درمانی در سرطان سینه می تواند راهگشا باشد. اغلب این روش برای بیماران سرطانی که شدت بیماری آنها بیشتر است، جایگزین جراحی قرار می گیرد. البته لازم است بدانیم که شیمی درمانی سینه برای این موارد به خصوص تنها با هدف افزایش طول عمر و بهتر شدن وضعیت جسمی بیمار تجویز می شود. شیمی درمانی سرطان سینه اگر به عنوان درمان اصلی تجویز شود، نیازمند برنامه های دقیق غذایی و تغییر در سبک زندگی بیمار است که پزشک وظیفه دارد به طور کامل آنها را با بیمار مطرح کند.

نام داروهای شیمی درمانی سرطان سینه

نام داروهای شیمی درمانی سرطان سینه

نام داروهای شیمی درمانی سرطان سینه

شیمی درمانی در سرطان سینه داروهای مختلفی دارد که بسته به نوع وضعیت بیمار و پیشرفت بیماری یکی یا چند مدل از داروها تجویز می شود. به همین دلیل باید مشخص شود که بیمار در چه مرحله ای از بیماری قرار دارد. برخی از داروها برای شیمی درمانی بسیار رایج هستند. برای مثال پاکلی تاکسل، دوکسوروبیسین و سیکلوفسفامید از جمله ی این داروها هستند. اما نمی توان برای تمام بیماران از این داروها تجویز کرد.
بیماری در مراحل موضعی
شیمی درمانی سرطان سینه برای حالت موضعی با دیگر شرایط متفاوت است. در این حالت که بیماری در وضعیت اولیه است و امکان عود و یا سرطان پیشرفته بسیار بالاست، داروهایی به صورت ترکیبی تجویز می شوند. بهتر است بدانید که پژوهش ها در این زمینه نشان داده اند که استفاده همزمان از چند دارو به صورت ترکیبی می تواند اثرات بهتری بر روی بیماری داشته باشد. داروهایی که در این شرایط مورد استفاده قرار می گیرند بیشتر به صورت تزریقی هستند. این داروها عبارتند از:

· آدریامایسین و سیکلوفسفامید
· پاکلی تاکسل، دوکسوروبیسین و سیکلوفسفامید
· پاکلی تاکسل و سیکلوفسفامید
· سیکلوفسفامید، دوکسوروبیسین و فلورواوراسیل
· FAC و دوستاکسل
· CEF، اپی روبیسین و فلوئورواوراسیل
· CEF و دوستاکسل
· کربوپلاتین و دوستاکسل
· کپسیتابین ( زلودا) ادجوانت

بیماری در مرحله ی پیشرفته

اگر بیماری در مرحله پیشرفته باشد؛ یعنی سلول های سرطانی به سایر قسمت های بدن سرایت کرده اند. به همین دلیل پزشک به علت کم کردن عوارض جانبی داروها، یک دارو را به عنوان درمان تجویز می کند. معمولا داروی بدون عوارض که مشکلاتی را ایجاد نکند برای درمان سرطان سینه ی پیشرفته وجود ندارد. اگر این دارو پاسخ ملموسی نداشته باشد، پزشک داروی دیگری را تجویز می کند. شیمی درمانی سرطان سینه در مرحله پیشرفته با کمک یک داروی قوی درمان می شود که پیش از مصرف دارو، پزشک بیمار را از عوارض آن مطلع می کند.

در حالتی که سرطان سینه عود کرده باشد، پزشک وضعیت سلول های سرطانی را مورد بررسی قرار می دهد. اگر بیمار در وضعیت سرطان عود کرده موضعی باشد در این حالت همان داروهایی که پیش تر برای سرطان در مراحل ابتدایی اشاره کردیم مورد استفاده قرار می گیرد. شیمی درمانی سرطان سینه عود کرده که در مراحل پیشرفته قرار دارد، با کمک داروهای مربوط به مرحله پیشرفته درمان می شود.

بعد از شیمی درمانی چه بخوریم؟

شیمی درمانی در سرطان سینه عوارض قابل توجهی دارد که می توان با مدیریت تغذیه و مصرف خوراکی های توصیه شده این عوارض را کمتر کرد. برای مثال به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از بیماران سرطانی بعد از شیمی درمانی سینه دچار مشکلات گوارشی می شوند، بهتر است از غذاهای سبک استفاده کنند. وعده های سبکی مثل سوپ مرغ یا گوشت و آش سبزی به تغذیه بهتر این بیماران کمک زیادی می کند. سبزیجات به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان خاصیت ضد سرطانی دارند. البته بهتر است سبزیجات به صورت پخته شده مصرف شوند.
از طرفی مصرف میوه های قرمز و بنفش که دارای آنتی اکسیدان هستند نیز به شدت توصیه می شود. بیمار باید در کنار مصرف این موارد، از خوردن چای و قهوه و هر نوع خوراکی دارای کافئین اجتناب کند.
همچنین مصرف خوراکی هایی مانند سویا، کنجد، سبوس گندم و نعنا به دلیل دارا بودن فیتواستروژن می تواند برای بیمار مضر باشد. به طور کلی مصرف سبزیجات به صورت پخته شده، تخم مرغ و همچنین چای سبز می تواند به وضعیت جسمی بیمار کمک زیادی کند.

میوه های مفید برای شیمی درمانی

شیمی درمانی سرطان سینه با وجود اینکه روش درمانی بسیار موثری محسوب می شود اما باز هم نیاز به کاتالیزور و بهبود کننده ها دارد. میوه ها به دلیل دارا بودن انواع ویتامین و مواد معدنی گزینه های بسیار خوبی برای تغذیه بیماران سرطانی هستند. خاصیت آنتی اکسیدانی میوه ها به روند درمان کمک زیادی می کند. از جمله این میوه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
· زغال اخته
· پرتغال
· بلوبری
· انار
· گلابی
· توت
· توت فرنگی
· گیلاس
· موز
· لیمو
· سیب

هزینه شیمی درمانی سرطان سینه

شیمی درمانی سینه از جمله روش های درمانی پرهزینه است. معمولا برای مراحل اولیه درمان، یک فاصله ی چهار ماهه طی می شود. بعد از این بر عهده پزشک است که تشخیص دهد که چه زمانی فرایندهای سی تی اسکن و انواع آزمایشات طی شود. بهتر است بدانید که قرار نیست بعد از این چهار یا پنج ماه همچنان شما ماهانه مبلغ زیادی را برای درمان هزینه کنید. بیشتر دیده شده که بعد از عمل جراحی یا طی شدن مراحل اولیه شیمی درمانی سرطان سینه روند بیمار رو به بهبود بوده و هزینه ی لازم به مراتب کاهش یافته است. اگر بیمار تحت هیچگونه بیمه ای نباشد و بیماری نیز در مراحل اولیه و ابتدایی باشد، حدودا هزینه ی درمان آن 10 میلیون تومان خواهد شد.
اما در صورتی که عمل جراحی صورت بگیرد این رقم تا 50 میلیون تومان نیز خواهد رفت. البته رقم 50 میلیون بیشتر برای بیمارستان های خصوصی است. در شیمی درمانی سرطان سینه به طور کلی داروها و هزینه های لازم برای هر بیماری متفاوت است و نمی توان برای تمام آنان یک هزینه واحد تعریف کرد.

شیمی درمانی قبل از جراحی سینه

ممکن است قبل از جراحی پزشک تشخیص دهد که برای کوچک کردن تومورهای در ابعاد بزرگ از شیمی درمانی سرطان سینه استفاده شود. این کار به جراح فرصت می دهد تا به موقع و در بهترین حالت تومور را خارج کند. همچنین شیمی درمانی در سرطان سینه قبل از جراحی باعث می شود که نیازی به برداشتن کل پستان نباشد. یکی دیگر از مزیت های اینکار، کاهش سلول های سرطانی غدد لنفاوی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.