ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
سندرم پیش از قاعدگی

راهنمای مطالعه

سندرم پیش از قاعدگی یا pms یکی از شایع‌ترین علائم در خانم‌هاست که از هنگام بلوغ ممکن است به مرور نمایان شود در این مقاله کاملا با این سندرم آشنا می شوید. با وجود تحقیقاتی که صورت گرفته هنوز دلیل خاصی برای ایجاد چنین مشکل و اختلالی که در این دوران از زندگی خانم به وجود می‌آید، یافت نشده است. در این مطلب سعی داریم سندروم پیش از قاعدگی، pms را معرفی و شما را با علائم بروز ان و چگونگی پیشگیری و کاهش آن آشنا کنیم.

آشنایی با سندرم پیش از قاعدگی یا pms

برای آشنایی با سندروم پیش از قاعدگی، pms لازم است تا برخی از مباحث را برای شما بیان کنیم. همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی برای خانم‌ها دوران بلوغ است. این دوران با تغییرات فیزیولوژیکی و روانی زیاد و البته خاصی همراه خواهد بود؛ که تاثیرات زیادی در مراحل بعدی زندگی‌ آن‌ها ایجاد می‌کند.
یکی از علائم و مراحل بلوغ شروع عادت ماهیانه است که اغلب با تنش‌ها و اختلال‌هایی همراه خواهد بود. این تنش‌ها و نوسانات که ممکن است به صورت جسمی یا روحی و روانی خود را نمایان کند سندروم پیش از قاعدگی،pms نام دارد. در واقع این سندروم یا همان pms مجموعه‌ای از علائم روان‌شناختی، فیزیکی و هیجانی است که به طور مستقیم با چرخه پریودی خانم‌ها مرتبط و قبل از چند روز شروع عادت ماهیانه علائم آن به صورت‌های مختلف آشکار می‌شود.
ایجاد و بروز این علائم گاهی زندگی فردی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و عملکرد و کیفیت نرمال زندگی آن‌ها را دچار اختلال می‌کند. اختلال‌های ناشی از سندرم پیش از قاعدگی، pms در برخی از زنان به صورت خفیف و در برخی دیگر به صورت شدید بروز داده می‌شود.

Pms چیست؟

Pms در واقع طیف گسترده‌ای از نشانه‌ها و علائم است که شامل نوسانات خلقی و جسمی می‌شود و قبل از شروع عادت ماهیانه در فرد مشاهده می‌شود. گاهی خود فرد نیز متوجه تغییرات در خود نخواهد شد اما تغییر رفتار و واکنش او به مسائل پیرامون نشان‌دهنده ایجاد سندروم pms است. علائم pms در یک الگوی قابل پیش‌بینی آشکار و تکرار خواهد شد؛ این علائم و تغییرات ممکن است با توجه به عوامل مختلف کم یا شد باشد.

تشخیص سندروم پیش از قاعدگی

تا کنون تشخیص سندروم پیش از قاعدگی، pms با معاینات یا آزمایشات خاصی میسر نشده است و در واقع روش قطعی برای تشخیص آن وجود ندارد؛ بنابراین برای درمان pms نیز نمی‌توان به طور جدی اقدام کرد. اما با در نظر گرفتن چرخه قاعدگی در هر ماه توسط خود فرد و چگونگی علائم و نشانه‌ها پزشک می‌تواند با ارزیابی آن‌ها سندرم پیش از قاعدگی، pms را تشخیص دهد.
برای تشخیص درست این سندروم پزشک از فرد می‌خواهد علائم و نشانه‌هایی که در شما به وجود می‌آید را به صورت دقیق به مدت دو چرخه قاعدگی در تقویم یادداشت کنید؛ بنابراین روزی که علائم بروز پیدا کند و روزی که این علائم به پایان می‌رسد را با دقت یادداشت و تاریخ دقیق آغاز و پایان قاعدگی را در تقویم علامت بزنید.
پزشک به کمک اطلاعات و نوشته‌های شما و با توجه به شرایط و نشانه‌هایی که در شما ایجاد شده می‌تواند در تشخیص سندرم پیش از قاعدگی به شما کمک کند.

درمان سندروم پیش از قاعدگی

درمان سندروم پیش از قاعدگی به طور کامل و قطعی وجود ندارد اما انجام برخی کارها می‌تواند در کاهش آن بسیار موثر باشد. درمان‌های محافظه کارانه‌ای که تا حد قابل توجهی این سندروم را کاهش می‌دهد می‌تواند در قالب استفاده از مکمل‌های ویتامینی مانند B6، ورزش‌های سبک خانگی و ورزش‌های ذهنی و آرام‌بخش مثل یوگا که به کاهش درد، ناراحتی‌های خلقی، روحی و کاهش اضطراب کمک می‌کند انجام شود که بسیار مفید خواهند بود.
البته مصرف برخی داروها نیز بی‌تاثیر نیست و مشکلات سندرم پیش از قاعدگی، pms را کاهش می‌دهد. اما یکی دیگر از روش‌های درمان یا در واقع پیشگیری و کاهش سندروم پیش از قاعدگی، pms بی شک تغییر در شیوه و سبک زندگی شما خواهد بود.
در واقع علاوه بر مهیا کردن شرایط و محیط آرامش‌بخش باید رژیم غذایی مناسبی برای خود در نظر بگیرید تا بتوانید با چنین تغییراتی در سبک زندگی خود وضعیت جسمی و روحی خود را در این دوران بهبود ببخشید. در این مواردی مصرف میوه‌جات، سبزیجات، لبنیات، خواب کافی، ورزش روزانه و البته مصرف کم نمک در وعده غذایی و عدم مصرف الکل و کافئین توصیه می‌شود که برای شما بسیار موثر خواهد بود.

علائم قبل از قاعدگی

معمولا قاعدگی یا سندرم قبل از قاعدگی، pms همراه با برخی علائم و نشانه‌ها خود را نشان می‌دهد که شایع‌ترین آن خستگی، تحریک‌پذیری، اضطراب و افسردگی است. اما به طور کلی این علائم ممکن است شامل موارد متعدد و مختلفی باشد؛ همچنین بروز و ایجاد چنین علائمی در زنان متفاوت خواهد بود.
برخی دیگر از نشانه‌ها و علائم قبل از قاعدگی عبارتند از:
احساس بی‌ارزشی و ناامیدی
لجبازی یا تنش و مضطرب بودن
سر درد، عصبانیت و درگیری با اطرافیان
اختلال در تمرکز و بی‌میلی به انجام کار یا فعالیت‌های روزانه
تغییر اشتها که شامل کم‌خوری، پرخوری و گاهی میل و اشتیاق به برخی غذاها و خوراکی‌های خاص
بی‌خوابی یا خوابیدن زیاد
درد مفاصل یا عضلات، افزایش وزن
تورم پستان یا حساسیت به لمس آن

قرص سندروم پیش از قاعدگی

به طور قطع نمی‌توان گفت که چه قرصی برای سندروم پیش از قاعدگی، pms مفید است؛ چرا که علائم و مشکلات سندروم pms در خانم‌ها به صورت یکسان نیست. اما مصرف برخی داروها و قرص‌ها بدون نسخه می‌تواند اختلالات و علائم پیش از قاعدگی را کنترل کند.
هنگام سندروم قبل از قاعدگی،pms استفاده از مسکن‌هایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپرین به کاهش درد کمک می‌کند؛ همچنین برای تسکین درد سینه‌ها، نفخ و درد شکم می‌توانید از دیورتیک نیز استفاده کنید. اما بهتر است بدون تجویز و مشورت با پزشک هیچ دارویی مصرف نکنید و اگر سختتان است ویزیت پزشک متخصص در منزل را انجام دهید.

درمان گیاهی سندروم پیش از قاعدگی

در واقع نمی‌توان به طور قطع با استفاده از برخی گیاهان سندروم پیش از قاعدگی را درمان کنیم؛ بلکه با استفاده از گیاهان دارویی علائم سندروم قبل از قاعدگی را کاهش و درد و اختلالات آن را کنترل کنیم؛ چرا که این سندروم جزو بیماری شناخته نشده و در واقع با توجه به ایجاد برخی علائم و نشانه‌های موجود در سیکل قاعدگی زنان شرایط ناخوشایندی مانند بیماری رخ خواهد می‌دهد که مصرف برخی از گیاهان دارویی به کاهش آن کمک خواهد کرد.
برای درمان یا کاهش مشکلات سندروم پیش از دوران قاعدگی بهترین گزینه مصرف گیاه پنج انگشت است. این گیاه با نام‌های دیگری همچون ویتاگنوس و فلفل بیابانی نیز شناخته می‌شود. از آن‌جا که گیاه پنج انگشت تاثیرات بی‌نظیر و شگفت‌انگیزی در بدن زنان دارد از آن با نام گیاه زنان نیز نام برده‌اند.
این گیاه یک درخت است به شکل پنجه و دارای گل‌های بنفش، این درخت بعد از گرده افشانی به میوه‌های قهوه‌ای رنگ تبدیل خواهد شد. مصرف این گیاه می‌تواند باعث تنظیم هورمون و بالا رفتن میزان پرولاکتین ‌شود؛ بنابراین در کاهش درد پستان بسیار موثر است. استفاده از این گیاه به تنظیم قاعدگی، کاهش درد و بهبود وضعیت خانم‌ها که دچار مشکلات و اختلال در قاعدگی می‌شوند، کمک می‌کند.

دلایل سندروم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ اما به طور کلی می‌توان گفت برخی بافت‌های بدن نسبت به تغییرات هورمونی که در دوران قاعدگی به وجود می‌آیند حساس‌تر هستند. در واقع افزایش یا کاهش پروژسترون و استروژن در مدت سیکل قاعدگی روی سروتونین یا همان ماده شیمیایی که در مغز روی خلق و خو تاثیر ایجاد می‌کند می‌تواند تاثیر بگذارد.
این عمل و تاثیر آن در افراد حساس موجب ایجاد و بروز علائم سندروم پیش از قاعدگی، pms خواهد شد. نکته مهمی که وجود دارد این است که تا کنون به طور قطع هیچ توجیه و دلایل قانع‌کننده‌ای برای ایجاد سندروم pms ارائه نشده است. اما عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است در بروز این سندروم نقش داشته باشند.
این علائم شامل تغییرات چرخه‌ای هورمون‌ها، تغییرات شیمیایی در مغز و افسردگی در برخی زنان است. البته افسردگی به تنهایی نمی‌تواند موجب چنین اختلالاتی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.