ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
سرطان سینه چیست؟

راهنمای مطالعه

سرطان سینه چیست | آیا سرطان سینه درد دارد؟ [علت سرطان پستان]

سرطان سینه، سرطانی است که در سلول های سینه ایجاد می شود و پس از سرطان پوست، شایع ترین سرطانی است که در زنان تشخیص داده شده است. دقت داشته باشید که سرطان سینه هم در زنان و هم در مردان ممکن است رخ دهد، اما به طور کلی، در زنان شایع تر است.

سرطان پستان چیست؟

سرطان پستان چیست؟

سرطان پستان، بیماری است که در آن سلول های سینه بدون کنترل شروع به رشد می کنند. این بیماری شامل انواع مختلفی است و نوع آن بستگی به این دارد که کدام سلول ها در سینه سرطانی شده باشند.
همچنین، سرطان سینه می تواند از قسمتهای مختلف سینه شروع شود. به طور کلی، سینه از سه قسمت اصلی، لوبول ها (غده های تولید کننده شیر)، مجراها (لوله هایی که شیر را به نوک پستان می برند) و بافت همبند (بافت فیبری و چربی که همه چیز را در کنار هم نگه می دارد) تشکیل شده است و اکثر سرطان های سینه از مجاری یا لوبول ها آغاز می شوند.
سلول های سرطانی ممکن است از طریق پستان به غدد لنفاوی و یا سایر قسمت های بدن گسترش یابند که در این صورت گویند که متاستاز رخ داده است.

مدت زمان درمان سرطان سینه

مدت زمان درمان سرطان سینه

در تعیین مدت زمان درمان سرطان پستان، می بایست عوامل مختلفی را در نظر گرفت. تخمین های پزشک از مدت زمان درمان نیز بر اساس میزان پیشرفت بیماری در بافت پستان و محل متاستاز (در صورت متاستاز) خواهد بود. همچنین ، این تخمین ها بر اساس چندین دهه تجربه و تحقیقات پزشکی می باشد.
لذا، در صورت مراجعه به پزشک، دو حالت وجود دارد، یکی این که درمان بر طبق برنامه ریزی ها پیش برود و دیگری این که با مشکلاتی در حین درمان رو به رو شویم. با در نظر گرفتن تمام عوامل، میانگین طول درمان سرطان سینه را می توان به دو دسته‌ی سرطان در مراحل اولیه و سرطان پستان پیشرفته تقسیم کرد.
در صورتی که خوش شانس باشید و زود بیماری را تشخیص دهید که ما به شما پیشنهاد می کنیم اگر کوچک ترین شکی هم دارید با تست سرطان سینه در منزل آن را رفع کنید زیرا هرچه زودتر مطلع شوید درمان آسان تر می شود.درمان سرطان سینه بین 2 تا 6 ماه به طول خواهد انجامید. البته با فرض این که در طی درمان، تومور رشد بیش تری نداشته باشد. اما در موارد پیشرفته تر، حداقل 6 ماه درمان نیاز است. البته، این که چقدر زمان بیش تری برای درمان نیاز باشد، به تعداد جراحی های مورد نیاز و میزان پیشرفت سرطان بستگی دارد.

علت سرطان سینه چیست؟

علت سرطان سینه

سرطان پستان همانگونه که بیان شد، در اثر رشد غیرطبیعی سلول های سینه رخ می دهد که در این صورت این سلول ها نسبت به سلول های سالم سریع تر تقسیم می شوند و به تجمع خود ادامه می دهند و توده ای را تشکیل می دهند.
امروزه محققان عوامل هورمونی، سبک زندگی و محیطی را در افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه دخیل می دانند. اما مشخص نیست که چرا برخی افرادی که هیچگونه فاکتور خطری ندارند، به سرطان پستان مبتلا می شوند و برخی دیگر از افرادی که دارای عوامل خطر هستند، به این بیماری مبتلا نمی شوند. به هر حال، این احتمال وجود دارد که تعامل پیچیده ترکیب ژنتیک و محیط می تواند در بروز سرطان سینه تاثیر داشته باشد.

سرطان پستان ارثی

پزشکان تخمین زده اند که در حدود 5 تا 10 درصد از سرطان های سینه با جهش های ژنی که از نسل های مختلف یک خانواده منتقل می شوند، مرتبط هستند. حتی تعدادی از ژنهای جهش یافته ارثی که باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه می شوند، شناسایی شده اند. شناخته شده ترین آن ها، ژن سرطان سینه 1 (BRCA1) و ژن سرطان 2 (BRCA2) می باشد که هر دوی آن ها به طور قابل توجهی منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان خواهند شد.

سن سرطان سینه

سن سرطان سینه

یکی از عواملی که در خطر ابتلا به سرطان سینه موثر است، سن افراد می باشد. لذا، می توان گفت که خطر بروز سرطان سینه با افزایش سن، بالاتر خواهد رفت. البته به طور دقیق سن شروع سرطان پستان مشخص نیست و این سرطان در هر سنی ممکن است خود را نشان دهد.
اما معمولا سرطان پستان در خانم های بالاتر از 40 سال رخ می دهد، ولی این دلیل نمی شود که در خانمهایی با سن کمتر سرطان رخ ندهد. لذا، بهتر است بانوان از سنین 25 سالگی به طور مرتب معایناتی را انجام دهند.
همچنین، سرطان سینه در مردانی با سنینی بالاتر هم می تواند رخ دهد.

آیا سرطان سینه درد دارد؟

احساس درد در سینه جزو علائم اولیه سرطان پستان نیست و در صورتی که سرطان به مراحل پیشرفته خود رسیده باشد، درد در قسمت سینه ممکن است احساس شود. البته نباید این درد را با دردهای ناشی از عفونت و ورم پستان و یا دردی که به دلیل سندرم قاعدگی احساس می شود، اشتباه گرفت.
به طور کلی، از جمله علائم سرطان سینه، توده ای سفت و بدون درد است، مگر این که قطر توده به 2 سانتی متر و یا بیشتر برسد. اما باز هم، توموری می تواند بزرگ تر از 2 سانتی متر باشد، ولی درد ایجاد نکند.
بر طبق مطالعه ای، تنها 6 درصد از زنان درد سینه را به عنوان علامت اصلی خود برای سرطان پستان گزارش کرده اند. این در حالیست که اکثر زنان وجود توده ای بدون درد را از جمله علائم اصلی خود بیان نموده اند.

درد سرطان سینه چگونه است؟

با این که انواعی از دردهای سینه، به سرطان ربطی ندارند، اما درد در یک پستان می تواند نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد. چرا که درد خوش خیم پستان، اغلب دو طرفه (به جز درد پستان غیر هورمونی که معمولا یک طرفه است) است.
درد سرطان پستان ممکن است مداوم، بسیار خاص و معمولا تنها در یک نقطه باشد. اما دقت داشته باشید که سرطان سینه پیش از بروز درد در سینه می تواند وجود داشته باشد.
البته، سرطان سینه التهابی می تواند باعث درد در ناحیه سینه شود که معمولا به سیکل ماهانه ربطی نخواهد داشت. در این صورت به همراه درد، ممکن است قرمزی، بثورات و خارش شدید نیز بروز کند.
همچنین، سرطان سینه در مردان نیز اغلب بدون درد است.

سرطان سینه متاستاتیک و درد

سرطان سینه متاستاتیک نیز می تواند درد ایجاد کند. همچنین، به دلیل گسترش سرطان به سایر نقاط بدن، ممکن است در دیگر نقاط بدن نیز درد احساس شود. به عنوان مثال، در صورتی که سرطان سینه به استخوانها سرایت کرده باشد، ممکن است منجر به درد استخوانی یا کمردرد به همراه ضعف پاها شود.

سرطان سینه بدخیم کشنده است؟

امکان درمان تومورهای بدخیم سرطان سینه در هر درجه ای همیشه ممکن است، وجود داشته باشد. لذا، زمانی که سرطان سینه بدخیم تشخیص داده می شود، پزشک یک برنامه درمانی متناسب با شرایط شخص توصیه خواهد کرد. این برنامه درمانی شامل موارد زیر خواهند بود:

· جراحی
· هورمون درمانی
· پرتو درمانی
· شیمی درمانی
· درمان هدفمند
· ایمونوتراپی

به طور خلاصه میتوان گفت که، امروزه حمایت هایی که در خصوص آگاهی مردم از سرطان پستان انجام شده و بودجه های تحقیقاتی که برای این مورد در نظر گرفته شده، باعث شده تا تشخیص و درمان سرطان سینه سریع تر و بهتر انجام شود. لذا، مرگ و میرهای ناشی از این بیماری در حال کاهش است. همچنین، انواع مختلفی از درمان برای سرطان پستان وجود دارد که درمان ها با توجه به میزان پیشرفت سرطان سینه توسط پزشک مربوطه توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.