ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
علائم سرطان سینه در مردان

راهنمای مطالعه

سرطان سینه در مردان کم تر از زنان است این بیماری از بیماری‌های رایج میان زنان است و تنها درصد کمی از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند. به طور مثال با وجود آمار بالای ابتلا به سرطان سینه در زنان، تنها ۱۰ مرد از یک میلیون مرد ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. علائم سرطان سینه در مردان مشابه علائم این بیماری در زنان است؛ اما از آنجایی که مردان به طور منظم ماموگرافی و معاینه سینه را انجام نمی‌دهند قادر به تشخیص علائم این بیماری نمی‌شوند. علت سرطان سینه در مردان، رشد و تکثیر بی‌رویه سلول‌های سینه است. این بیماری می‌تواند به تدریج در تمام بدن گسترش یابد و عواقب جبران ناپذیری در پیش داشته باشد. این مقاله به منظور معرفی سرطان سینه در مردان تهیه شده است. در ادامه به شرح و توضیح این سرطان، علائم و شیوه درمان آن خواهیم پرداخت.

سرطان سینه در مردان

از آنجایی که تنها ۱% از مردان به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، این بیماری جز بیماری‌های نادر میان آقایان است. علت سرطان سینه در مردان می‌تواند سابقه خانوادگی، بالا بودن میزان استروژن خون و قرار گرفتن در معرض پرتو‌های خطرناک باشد. جهش در ژن‌های BRCA۲ و BRCA۱نیز از عواملی است که می تواند منجر به ایجاد این بیماری شود. با اینکه جهش ژن BRCA۱ نیز از عوامل ایجاد سرطان سینه به حساب می‌آید؛ اما تأثیر آن در ایجاد این بیماری بسیار پایین‌تر از جهش ژن BRCA۲ است.
یکی از انواع رایج سرطان سینه، داکتال infiltrating ductal carcinoma است. بروز برجستگی زیر نوک سینه از مهم‌ترین علائم سرطان سینه در مردان و زنان به حساب می‌آید. از دیگر موارد مشترک این بیماری بین زنان ومردان، مراحل پیشرفت آن است. درمان سرطان سینه در مردان می‌تواند به یکی از روش‌های شیمی درمانی، پرتو درمانی، هورمون درمانی و عمل جراحی انجام شود. هر یک از این روش‌ها بسته به نوع و وضعیت بیماری در افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر روش‌های درمان سرطان سینه آزمایشات بالینی است که می‌تواند به نوع خود در رفع این بیماری مفید واقع شود.
درمان سرطان سینه در مراحل اولیه بیماری با سرعت بیشتری پیش می‌رود؛ از همین رو تشخیص به موقع علائم سرطان سینه در مردان از اهمیت بالایی برخوردار است.

درمان سرطان سینه در مردان

درمان سرطان سینه در مردان با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. هر فرد به نسبت شرایط و اوضاع بیماری یکی از روش‌های جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی و درمان هدفمند را برای رفع بیماری انتخاب می‌کند. تشخیص به موقع علائم سرطان سینه در مردان، روند درمان به هریک از صورت‌های موجود را سرعت می‌بخشد.

جراحی
درمان سرطان سینه در مردان می‌تواند از طریق جراحی صورت بگیرد. این روش درمانی به نسبت میزان پیشرفت بیماری، به یکی از دو روش‌ جراحی پستان‌برداری و جراحی نگهدارنده پستان انجام می‌گیرد. در روش اول، غدد لنفاوی زیر بغل، قسمتی از ماهیچه قفسه سینه و در صورت نیاز ماهیچه‌های دیواره قفسه سینه برداشته می‌شود. در روش دوم همانطور که از نامش پیدا است، پستان نگه داشته می‌شود و فقط توده سرطانی برداشته می‌شود. البته برای تکمیل روند درمان و اطمینان از نابودی کامل سلول‌های سرطانی پرتودرمانی تجویز می‌گردد. در صورتی که علائم سرطان سینه در مردان در مراحل اولیه تشخیص داده شود می‌توان بدون عمل جراحی با سایر روش‌ها آن را رفع کرد.

پرتودرمانی
درمان سرطان سینه در مردان از طریق پرتو درمانی نیز امکان‌پذیر است. در روش پرتو درمانی به منظور نابود کردن سلول‌های سرطانی و پیشگیری از رشد آن‌ها از پرتو ایکس و سایر پرتو‌ها استفاده می‌شود. پرتو درمانی خارجی و پرتو درمانی داخلی دو روشی است که با توجه به میزان پیشرفت بیماری برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در پرتو درمانی داخلی همانطور که از نامش پیداست است، مواد رادیواکتیو به وسیله سوزن‌ها، لوله‌های نازک، دانه‌ها (Seeds)، سیم‌های اکاتتر‌ها وارد غده سرطان می‌شوند. در روش پرتو درمانی خارجی، پرتو را از خارج بدن به توده سرطانی ارسال می‌کنند.

شیمی درمانی
درمان سرطان سینه در مردان می‌تواند به روش شیمی درمانی صورت بگیرد. شیمی درمانی روشی است که در آن سلول‌های سرطانی را از طریق دارو نابود می‌کنند؛ همچنین از این روش می‌توان برای جلوگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی نیز استفاده کرد. در روش شیمی درمانی، دارو‌ها از طریق جریان خون با سلول‌های سرطانی درگیر می‌شوند. شیمی درمانی موضعی نوع دیگری از این روش درمانی است که در آن سلول‌های سرطانی هر ناحیه به صورت مستقیم در معرض دارو‌ها قرار می‌گیرند. بهتر اس در این مدل از شیمی درمانی در منزل استفاده کنید تا از رفت و آمد و بهداشت و راحتی بیماری خیالتان راحت باشد.

پیشگیری از سرطان سینه در مردان

بسیاری از بیماری‌ها به دلیل رژیم‌های غذایی و سبک زندگی ناسالم به وجود می‌آیند. با اینکه وراثت گاهی موجب ابتلا به بیماری است اما رعایت بعضی نکات علاوه بر افزایش نشاط و سلامتی می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های مختلف جلوگیری کند. رعایت نکات زیر خطر ابتلا به سرطان سینه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد:

کنترل وزن بدن: رعایت نکردن رژیم غذایی و کم تحرکی می‌تواند باعث افزایش وزن شود. یکی از دلایل عمده ابتلا به سرطان سینه در سنین بالا، اضافه وزن است. شما می‌توانید با ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در روز، خطر ابتلا به سرطان را به شدت کاهش دهید.

رژیم غذایی سالم: اصلاح رژیم غذایی و حذف خوراکی‌های ناسالم می‌تواند به مقاومت بدن شما در برابر انواع سرطان کمک کند.

سیگار نکشید: سیگار کشیدن یکی از عادت‌های بسیار مضر است که در نوع خود می‌تواند علت سرطان سینه در مردان و زنان باشد. با ترک سیگار علاوه بر کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه می‌توانید احتمال ابتلا به سرطان سینه را نیز کاهش دهید.

علائم سرطان سینه در مردان

علائم سرطان سینه در مردان تا حدودی شبیه علائم این بیماری در زنان است. سفتی و برجستگی بدون درد در زیر نوک سینه می‌تواند از نشانه اصلی این بیماری باشد؛ همچنین تغییر رنگ نوک سینه یکی از علائمی است که در صورت مشاهده باید به پزشک مراجعه شود. از دیگر علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
· ایجاد زخم روی پوست سینه
· جمع شدن نوک سینه به سمت داخل قرمزی
· احساس خارش یا فلسی در نوک سینه
· کم رنگ شدن یا ورقه ورقه شدن پوست سینه
· ترشح غیر طبیعی از نوک سینه
· احساس درد در نوک سینه
موارد بالا از اصلی‌ترین علائم سرطان سینه در مردان است. توصیه می‌شود در صورت مشاهده این علائم سریعاً برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

عوامل خطر سرطان سینه در مردان

ابتلا به سرطان در صورتی که این بیماری موروثی نباشد و رژیم غذایی و سایر نکات به درستی رعایت شوند اتفاق نخواهد افتاد. مگر اینکه فرد خود را در معرض عوامل خطر سرطان سینه قرار دهد. عوامل خطر به مواردی گفته می‌شود که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند. این عوامل به شرح زیر هستند:

قرار گرفتن در معرض پرتو‌ها
اشعه یونیزه می‌تواند از عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به سرطان سینه باشد. به طور مثال مردانی که به دلیل درمان لنفوم هوچکین (نوعی سرطان خود) اقدام به پرتو درمانی می‌کنند، بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

بالا بودن سطح استروژن خون
سطح استروژن خون به صورت طبیعی در مردان کمتر از زنان است. وجود بیمار‌های خاص می‌تواند باعث افزایش غیر عادی این هورمون در مردان شود. ژنیکوماستی (gynecomastia) بیماری است که باعث افزایش سایز و رشد غیر طبیعی سینه مردان می‌شود. سندرم Klinefelter و سیروز کبدی از بیماری‌هایی است که ابتلا به آن می‌تواند سطح استروژن و میزان تولید این هورمون را افزایش دهد. افرادی که به اینبیماری‌ها مبتلا هستند بیشتر از سایر مردان در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

سندرم Klinefelter
ابتلا به سندرم Klinefelter ممکن است علت سرطان سینه در مردان باشد. اندازه بیضه‌های مردانی که به این سندروم مبتلا هستند نسبت به حالت عادی کوچکتر است. سایز غیر طبیعی بیضه‌ها از علائم سرطان سینه در مردان است. بدن در اثر ابتلا به این بیماری شروع به ترشح بیش از حد استروژن می‌کند و در مقابل، ترشح تستوسترون با کاهش قابل توجهی مواجه می‌شود.

سیروز کبدی
سیروز کبدی بیماری است در اثر آن مواد سمی به صورت غیر طبیعی در کبد جمع می‌شوند. مصرف زیاد الکل، هپاتیت مزمن ویروسی و وراثت از دلایل ابتلا به این بیماری است. بر اثر ابتلا به این بیماری میزان پیوند‌های پروتئینی و هورمون‌های زنانه و مردانه تغییر می‌کنند. تغییر میزان این هورمون‌ها از علائم سرطان سینه در مردان است. در اثر این تغییرات میزان استروژن افزایش می‌باید. این بیماری و پیشامد‌های آن می‌تواند علت سرطان سینه در مردان باشد.

زمینه خانوادگی
ابتلا به سرطان سینه به صورت موروثی بسیار رایج است. مردانی که هر یک از اعضای مؤنث و مذکر خانواده آن‌ها به این بیماری مبتلا بوده‌اند، بیشتر از سایر مردان در معرض ابتلا قرار دارند. وجود اختلالات ژنتیکی در ژن‌های BRCA۱ و BRCA۲ از مواردی است که در ایجاد سرطان سینه مردان نقش بسیار مؤثری دارد. از آنجایی که وظیفه ژن BRCA۲ پیشگیری از رشد غیرطبیعی سلول‌ها است مختل شدن ساز و کار آن می‌تواند منجر به سرطان سینه شود.

علت سرطان سینه مردان چیست؟

ابتلا به سرطان سینه در مردان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. قرار گرفتن در معرض پرتو‌ها، بالا بودن سطح استروژن خون، سندرم Klinefelter، سیروز کبدی و وراثت می‌توانند عواملی هستند که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش میدهند. با این حال هنوز دلیل علمی مشخصی به عنوان علت این سرطان کشف نشده است. پزشکان معتقدند تکثیر غیر طبیعی بعضی از سلول‌های سینه علت سرطان سینه در مردان است.
پس از تکثیر این بیماری و تجمع آن‌ها در سینه، تومور به وجود می‌آید. در اثر تشکیل تومور نشانه‌هایی همچون زخم روی پوست سینه، جمع شدن نوک سینه به سمت داخل قرمزی، احساس خارش یا فلسی در نوک سینه، کم رنگ شدن یا ورقه ورقه شدن پوست سینه، ترشح غیر طبیعی از نوک سینه، احساس درد در نوک سینه به وجود می‌آیند که از مهم‌ترین علائم سرطان سینه در مردان است. با اینکه سرطان سینه در مردان مسن بیشتر از مردان جوان رخ می‌دهد نمی‌توان گفت این بیماری مختص سن خاصی است. بی‌احتیاطی و قرار گرفتن در معرض عوامل خطر این سرطان، می‌تواند مردان در تمامی سنین را در معرض خطر ابتلا قرار بدهد.

سخن پایانی
از آن جایی که سرطان سینه بیماری رایج بین زنان است، علائم این بیماری در زنان بیشتر از مردان مورد توجه قرار دارد. بی‌توجهی به علائم سرطان سینه در مردان می‌تواند باعث گسترش بیماری و عبور آن از مراحل اولیه شود. عبور بیماری از این مراحل و رسیدن به مرحله بدخیم شرایط سخنی را برای درمان ایجاد خواهد کرد. در صورتی که بیماری برای گسترش فرصت زیادی داشته باشد حتی می‌تواند منجر به مرگ شود. به همین دلیل اکیدا توصیه می‌شود در صورت مشاهده هر یک از علائم، سریعاً به پزشک مراجعه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.