ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
درمان کم کاری تیروئید

راهنمای مطالعه

درمان کم کاری تیروئید | تیروئید کم کار درمان قطعی دارد؟ [۲۰۲۲]

بیماری کم کاری تیروئید به دلیل عدم ترشح کافی و مناسب برخی هورمون ها توسط غده تیروئید ایجاد می شود. تیروئید کم کار با علائم و نشانه هایی چون عدم تحمل سرما، آهسته شدن حرکات، خشکی پوست، ضعف و خستگی، یبوست، کم شدن حافظه، خواب آلودگی در طول روز، بی حسی در دست و پا و …را در پی خواهد داشت. به منظور درمان کم کاری تیروئید از داروهای مصنوعی و یا از داروهای گیاهی و انواع دمنوش ها می توان استفاده کرد.
کم کاری تیروئید به طور قطع درمان نمی شود و درمان قطعی کم کاری تیروئید راهی ندارد و تنها می توان با مصرف داروهای مناسب این بیماری را کنترل و سطح هورمون های مورد نیاز بدن را متعادل نگاه داشت.
سطح هورمون غده تیروئید در دوران بارداری برای زنان بسیار مهم است و عدم کنترل و تنظیم سطح این هورمون مادر و کودک را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. برای درمان کم کاری تیروئید در زنان در دوران بارداری می بایست با دستور پزشک از داروهای مصنوعی استفاده شود.

به منظور درمان کم کاری تیروئید از داروهای مصنوعی و یا از داروهای گیاهی و انواع دمنوش ها می توان استفاده کرد اما باید بدانید کم کاری تیروئید به طور قطع درمان نمی شود و درمان قطعی کم کاری تیروئید راهی ندارد و تنها می توان با مصرف داروهای مناسب این بیماری را کنترل و سطح هورمون های مورد نیاز بدن را متعادل نگاه داشت.
سطح هورمون غده تیروئید در دوران بارداری برای زنان بسیار مهم است و عدم کنترل و تنظیم سطح این هورمون مادر و کودک را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. برای درمان کم کاری تیروئید در زنان در دوران بارداری می بایست با دستور پزشک از داروهای مصنوعی استفاده شود که می توانید از پزشک در منزل غرب تهران و دیگر مناطق تهران استفاده کنید.

02158986000

درمان کم کاری تیروئید

درمان کم کاری تیروید

زمانی که غده تیروئید نتواند به تولید هورمون متناسب با سطح نیاز بدن بپردازد، بیماری تیروئید ایجاد می شود. هورمون غده تیروئید تری یدوتیرونین یا T3 و تیروکسین یا T4 است. هورمون غده تیروئید تنظیم مصرف انرژی، تولید گرما و تسهیل رشد بدن را انجام می دهد. اگر غده تیروئید سطح بالایی از هورمون تیروئید تولید کند فرد به پرکاری تیروئید مبتلا خواهد شد. برای تشخیص بیماری تیروئید وروند پیشرفت آن آزمایش های مختلف دارد که می توانید با هزینه کم و سهولت در رفت و آمد آزمایش تیروئید در منزل همدم را امتحان کنید.
اگر غده تیروئید به اندازه کافی و مورد نیاز بدن هورمون تیروئید تولید نکند فرد به کم کاری تیروئید مبتلا خواهد شد. برای درمان هر کدام از حالات تیروئید کم کار و پرکار لازم است تا نشانه های هرکدام را بشناسیم. تیروئید کم کار نشانه هایی چون احساس کم حوصلگی و بی حالی، کاهش میل جنسی، افسردگی، کاهش سطح متابولیسم بدن به واسطه کم تحرکی، بزرگ شدن غده تیروئید یا گواتر که سبب سختی بلع و تنفس می شود و در نهایت چاقی ناگهانی از علائم کم کاری تیروئید است.
برای درمان تیروئید کم کار که هورمون هایی که تیروئید قادر به ساختن آنها نیست از قرص های لیوتیرونین با نام تجاری سیتومل و تروتوکسین ، لووتیروکسین با نام های تجاری سینتروئید، لوو تیروئید و لووکسین استفاده می کنند. پزشکان پس از مصرف این دارو به مدت 6 تا 8 هفته توسط بیمار برای وی آزمایش خون تجویز می کنند تا بتوانند دوز مورد نیاز را دقیق تر ارزیابی کنند.
افرادی که به کم کاری تیروئید دچار هستند بدون تجویز پزشک نباید داروی مورد مصرف را ترک کرده و یا دوز آن را تغییر دهند. البته برای درمان تیروئید کم کار می توان از درمان خانگی و سنتی نیز استفاده کرد. برای درمان قطعی کم کاری تیروئید راهی وجود نداشته و با مصرف داروها می توان سطح هورمون ها را کنترل کرد.

داروی تیروئید کم کار چیست؟

داروی تیروئید کم کار چیست؟

علت کم کاری تیروئید آن است که غده تیروئید هورمون T3 و T4 را به میزان کافی تولید نمی کند و یا هورمون ههای تولید شده کارایی لازم را ندارند. بنابراین داروهای کم کاری تیروئید با هدف تنظیم ترشح هورمون T3 و T4 مورد استفاده قرار می گیرند.
برای تنظیم ترشح هورمون T3 یا یدوتیرونین از قرص های لیوتیرونین با نام تجاری سیتومل و قرص تیروکسین استفاده می شود. به منظور ترشح هورمون T4 یا تیروکسین از قرص لووتیروکسین با نام تجاری سینتروئید و قرص های لوو تیروئید و لووکسیل استفاده می شود.
هرکدام از قرص های فوق دارای عوارضی در کنار آثار مفید خود هستند. ولی در تمامی موارد می بایست مطابق دوز تجویزی پزشک از داروها استفاده شده و قطع خودسرانه داروهای فوق یا تغییر دوز مصرفی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. استفاده از داروهای فوق به درمان قطعی کم کاری تیروئید نمی پردازند بلکه با تنظیم سطح هورمون های مورد نیاز میزان این هورمون ها در بدن را کنترل می کنند.

بیشتر بخوانید: نیاز به نگهداری از سالمند به صورت نیمه وقت یا تمام وقت دارید؟ با ما تماس بگیرید.

02158986000

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

باید توجه داشته باشید که در صورت بروز علائم و احساس درد حتما به پزشک مراجعه کنید و خودتان خودسرانه اقدام به شروع مصرف داروهای گیاهی و … نکنید.

کم کاری تیروئید به دلیل کمبود دو هورمون T3 و T4 در بدن ایجاد می شود. زمانی که غده تیروئید نتواند هورمون های فوق را تولید یا به میزان کافی تولید کند، کم کاری تیروئید رخ خواهد داد. برای درمان تیروئید کم کار به روش سنتی و گیاهی می توان از روش های ذیل استفاده کرد تا هورمون T3 و T4 در بدن ایجاد شود. برخی از این روش ها عبارتند از:

· استفاده از روغن نارگیل: روغن نارگیل سبب تقویت عملکرد غده تیروئید و بهبود سیستم متابولیسم بدن می شود. استفاده از 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل در یک لیوان شیر می توان کم کاری تیروئید را درمان کرد.

· جلبک دریایی: جلبک دریایی یک منبع غنی از ید است. از مکمل های جلبک دریایی می توان برای درمان تیروئید کم کار استفاده کرد.

· مصرف سرکه سیب : برای درمان کم کاری تیروئید با استفاده از سرکه سیب کافی است 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم و مقدار کمی عسل مخلوط کرده و بنوشید.

· استفاده از روغن ماهی: استفاده از روغن ماهی و یا مکمل های روغن ماهی برای درمان تیروئید کم کار بسیار مناسب است.

. دمنوش تخم کتان: دمنوش تخم کتان نیز مانند پنبه دانه حاوی مقدار زیادی امگا 3 است که در درمان کم کاری تیروئید مناسب است.

آیا تیروئید کم کار درمان قطعی دارد؟

تیروئید کم کار درمان قطعی و صد در صد ندارد بلکه می توان با مصرف داروهایی سطح ترشح هورمون T3 و T4 که سبب کم کاری تیروئید می شوند را تنظیم کرد. استفاده از انواع قرص ها و داروهای گیاهی و رژیم غذایی مناسب سبب می شود تا سطح هورمون های مورد نیاز در حد قابل قبول و تحت کنترل باشد.
مصر داروهای درمان کم کاری تیروئید اصلاً نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک انجام شود. پزشک با بررسی وضعیت بیمار دوز مصرفی هر کدام از داروها را تغییر خواهد داد. تغییر دوز مصرفی یا قطع کردن داروهایی که سبب درمان تیروئید کم کار می شوند می توانند عواقب خطرناکی داشته باشند و به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

دمنوش برای کم کاری تیروئید

با استفاده از دمنوش های مناسبی می توان به درمان کم کاری تیروئید پرداخت. برخی از این دمنوش ها عبارتند از:

· دمنوش زنجبیل: افرادی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند کافی است گیاه زنجبیل را دم کرده و روزانه یک تا دو لیوان از این گیاه که طبع گرمی دارد را مصرف نمایند.

· دمنوش دارچین: دارچین از جمله گیاهانی است که طبعی گرم داشته و سرعت سوخت و ساز و متابولیسم بدن را افزایش می دهد. دمنوش دارچین با کنترل سطح قند خون به کنترل ترشحات هورمونی غده تیروئید کمک می کند.

· دمنوش رازیانه: رازیانه گیاهی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت و با کم کاری تیروئید مقابله می کند.

· دمنوش شیرین بیان: شیرین بیان از جمله گیاهانی است که استفاده از دمنوش آن در تقویت سیستم ایمنی و کنترل سطح هورمون های بدن بسیار مناسب است.

· دمنوش جینسینگ: گیاه جینسینگ با داشتن آنتی اکسیدان فراوان در رفع خستگی ناشی از کم کاری غده تیروئید تاثیر دارد.

· دمنوش گیاه پنبه دانه: گیاه پنبه دانه حاوی مقدار زیادی امگا 3 و اسیدهای چرب است و همانطور که بیان شد اسیدهای چرب نظیر روغن ماهی در درمان تیروئید کم کار نقش مفیدی دارند.

درمان کم کاری تیروئید در بارداری

کم کاری تیروئید در دوران بارداری می تواند آثار مخربی چون کم خونی، نارسایی قلبی، ضریب هوشی پایین، اختلالات روانی و حرکتی و … بر کودک داشته باشد. با توجه به تغییرات هورمونی در دوران بارداری کم کاری تیروئید از جمله بیماری های رایج دوران بارداری است. علائمی چون خستگی، یبوست، افسردگی، کم حوصلگی، ورم دست و پا، افزایش وزن، ریزش مو، مشکلات پوستی و … همگی از علائم کم کاری تیروئید در دوران بارداری است.
پس از تشخیص کم کاری تیروئید در دوران بارداری برای درمان کم کاری تیروئید در زنان با توجه به نتیجه آزمایش، لازم است به سرعت درمان هورمونی از طریق پزشک صورت گیرد. استفاده از داروی لووتیروکسین برای درمان کم کاری تیروئید در بارداری کم خطر است و برای درمان کم کاری تیروئید در زنان توصیه می شود.
رژیم غذایی مناسب حاوی ید کافی مانند مصرف انواع ماهی، میگو، انواع سبزی، لبنیات، تخم مرغ و نمک یددار در دوران بارداری برای درمان کم کاری تیروئید در زنان توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.