ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
درمان کبد چرب گرید 3

راهنمای مطالعه

درمان کبد چرب گرید ۳ + علل, علائم و رژیم غذایی [مقاله معتبر]

درمان کبد چرب گرید ۳ بسیار مهم است زیرا یکی از بیماری‌های نسبتاً خطرناکی است که به راحتی قابل تشخیص نیست. بدن انسان به صورت پیش فرض مقداری چربی را در بخش‌های مختلف ذخیره می‌کند. این میزان از چربی معمولاً برای تأمین انرژی بدن و عایق‌سازی بدن نیاز است. کبد انسان یکی از بخش‌هایی است که چربی در آن ذخیره می‌شود؛ اما اگر میزان این چربی بیش از حد شود، بیماری کبد چرب نیز به وجود می‌آید. بیماری کبد چرب دارای دو نوع الکلی و غیر الکلی است. دسته غیر الکلی چهار مرحله یا گرید دارد. اصطلاح گرید که در بین پزشکان استفاده می‌شود، اشاره به سونوگرافی کبد دارد. برای آشنایی بیشتر با این بیماری و روش‌های درمان کبد چرب گرید۳ آن تا انتها با ما همراه باشید.

تست کبد چرب در خانه

02158986000

بیماری کبد چرب گرید ۳

بیماری کبد چرب گرید ۳ یکی از بیماری‌های شناخته شده بین مردم است؛ از این رو مطمئناً نام آن را بین آشنایان و اقوام شنیده‌اید. برای این بیماری چندین گرید مختلف در نظر گرفته شده است که هر کدام روش درمان خاص خود را دارند. زمانی که پزشک اعلام می‌کند که فردی دچار بیماری کبد چرب شده، به این معناست که کبد او میزان بسیار بالایی از چربی را در خود ذخیره کرده است. این چربی‌ها ممکن است با گذشت زمان به تمام بدن بیمار پخش شوند و سلامتی فرد را به خطر بیندازند.
بیماری کبد چرب باعث ورم کردن ناگهانی کبد و ضعیف شدن گردش خون می‌شود. در این مواقع معمولاً سایر اعضای بدن، به کبد کمک می‌کنند تا گردش خون را به حالت طبیعی برگردانند. اگر بیماری کبد چرب به این مرحله برسد، کبد به شدت ضعیف شده و درمان کبد چرب گرید ۳ بسیار سخت می‌شود. در این حالت پیش آمده تمام رگ‌ها و شریان‌های بدن انسان در تکاپو می‌افتند تا مواد سمی و مغذی را دفع نمایند. با این وجود هنوز هم این کار به کندی پیش می‌رود.

علائم کبد چرب گرید ۳

بیماری کبد چرب گرید ۳ تا زمانی که به مرحله بحرانی نرسد قابل تشخیص نیست. در طول بیماری فرد بیمار شرایطی را تجربه می‌کند که می‌تواند نشانه‌های این بیماری باشد. در ادامه به معرفی مهم‌ترین علائم بیماری کبد چرب می‌پردازیم. توصیه می‌شود در صورت مشاهده هر کدام از این علائم به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کنید.
نشانه‌های بیماری کبد چرب عبارتند از:

  • احساس درد یا پر بودن در ناحیه شکم
  • حالت تهوع
  • کاهش وزن شدید
  • کاهش اشتها
  • زردی پوست و سفید شدن چشم‌ها
  • ورم شکم و سایر اندام‌های بدن
  • احساس ضعف و خستگی
  • آشفتگی ذهنی

یکی از نشانه‌های مهم بیماری کبد چرب، زرد شدن پوست بیمار است. در صورت ابتلا به این بیماری ممکن است رگ‌های شکم متورم شده و به حالت مار در بیایند.
زمانی که بیماری کبد چرب شدید شود، فرد بیمار هوشیاری خود را به طور کامل از دست می‌دهد. علاوه بر این موارد ممکن است کلیه‌های فرد نیز از کار بیفتد و نیاز به دیالیز داشته باشند. فردی که دچار بیماری کبد چرب شده به طور ناگهانی اشتهای خود را از دست می‌دهد و با کاهش وزن بسیار شدیدی روبرو می‌شود. فرد مبتلا معمولاً تمرکز خود را در انجام امور روزانه از دست می‌دهد و به شدت احساس سرگیجه می‌کند.

درمان دارویی کبد چرب گرید ۳

یکی از سؤالات مهمی که معمولاً برای بیماران کبد چرب به وجود می‌آید این است که آیا بیماری کبد چرب درمان قطعی دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگویم که بله. بهترین راه درمان برای بیماری کبد چرب غیر الکلی، رعایت رژیم غذایی و اصلاح شیوه زندگی از طریق ورزش و کاهش وزن است. از این طریق می‌توانید کبد چرب گرید ۳ را به صورت قطعی درمان کنید.

برای درمان کبد چرب بهتر است غذا‌های فست فودی و پرچرب را فراموش کنید. وجود مواد نگهدارنده بهترین غذا‌ها برای کبد شما مضر است. در طول درمان همچنین ورزش منظم و پیاده روی به درمان این بیماری کمک خواهد کرد.
به طور کلی پزشکان برای درمان دارویی این بیماری مصرف ویتأمین E و داروی پیوگلیتازون را تجویز می‌کند. قبل از مصرف این دارو‌ها بهتر است به عوارض آن نیز دقت کنید. افرادی که دچار بیماری دیابت هستند حتماً باید قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت نمایند.

درمان کبد چرب گرید ۳ به صورت سنتی

باید بدانید که نباید به طور خودسرانه خودتان بخواهید که به درمان کبد چرب گرید 3 بپردازید ، شما حتما برای تشخیص و درمان باید به پزشک مراجعه کنید و می توانید در کنار آن برای پیشگیری از روش سنتی نیز استفاده کنید ولی تنها به این روش اکتفا نکنید و حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا شدت کبد چرب و شیوه های درمان آن باهم متفاوت است.
درمان کبد چرب گرید ۳ به روش سنتی سرچ زیادی دارد. یکی از کاربردی‌ترین روش‌های درمان، مصرف مرتب سیر است. سیر یکی از گیاهان مفیدی است که خاصیت چربی زدایی دارد و به کاهش وزن شما کمک می‌کند.
یکی از روش‌های سنتی درمان کبد چرب مصرف قهوه است. مصرف دائمی و منظم قهوه در طول روز باعث کاهش چربی و کلسترول خون بدن فرد مبتلا می‌شود. قهوه به دلیل برخورداری از آنتی اکسیدان و کلروژنیک اسید می‌تواند به عنوان یک داروی ضد التهاب برای کبد عمل کند. برای درمان سنتی کبد چرب نیز می‌توانید از کلم بروکلی استفاده کنید؛ این سبزی خوشمزه برای چربی سوزی و دفع سموم بدن بسیار مناسب است.

عوارض کبد چرب گرید ۳

کبد چرب که به فیبروز کبد نیز معروف است بر اثر تجمع بیش از حد چربی در کبد به وجود می‌آید و باعث ایجاد التهاب مزمن و بلندمدت در بافت کبد می‌شود. التهاب کبد با گذشت زمان می‌تواند به سلول‌های کبد آسیب برساند. در این شرایط میزان فراخوانی سلول‌های ایمنی در کبد افزایش می‌یابد و در نتیجه باعث از بین رفتن بافت کبد و عملکرد آن می‌شود.
وجود همه این موارد به مرور زمان باعث به وجود آمدن بافت زخم یا اسکار خواهند شد. زخم‌های ایجاد شده در کبد خاصیت ترمیمی و عملکردی ندارند. تعداد بافت اسکار تأثیر بسیار زیادی روی عملکرد کبد دارد. در صورتی که درمان کبد چرب گرید ۳ به موقع انجام نشود؛ ممکن است فرد مبتلا با خطرات و عوارض خطرناک‌تری روبرو شود.

از عوارض مهم کبد چرب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
– کاهش کیفیت تصفیه خون و در نتیجه افزایش مواد سمی در بدن
– مسدود شدن رگ‌های خونی کبد و کاهش جریان خون در میان آن‌ها
– احتباس مایعات و ورم پا
– تجزیه نامناسب ترکیبات شیمیایی در کبد که موجب حساسیت بدن نسبت به دارو‌ها و عوارض جانبی آن‌ها می‌شود.
– ایجاد اختلال در عملکرد‌های مغزی مثل اختلال در خواب
– دیابت نوع دو
– چربی بالا خون
– افزایش فشار خون
– بروز بیماری‌های قلبی عروقی
– سرطان کبد
– نارسایی کبد
– تجمع مایعات در شکم یا همان آسیت

عوامل خطر ابتلا به کبد چرب گرید ۳

بیماری کبد چرب گرید ۳ در اثر تشخیص دیرهنگام بیماری کبد چرب به وجود می‌آید. عدم رعایت سبک زندگی درست و اصول تغذیه، به مرور زمان باعث ذخیره بیش از حد چربی در سلول‌های کبد می‌شود. در صورتی که چربی سلول‌های کبد به ۶۶ درصد برسد، کبد دچار التهاب شده و بافت اسکار به وجود می‌آید. احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب در همه افراد حتی کسانی که سابقه بیماری زمینه‌ای ندارند نیز وجود دارد. مهم‌ترین عواملی که می‌تواند خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش دهد عبارتند از:
– چاقی و اضافه وزن بیش از حد
– بیماری دیابت نوع دو و مقاومت به انسولین
– کم تحرکی
– فشار خون بالا
– چربی خون بالا
– کلسترول و‌تری گلیسیرید بالا
– مصرف دارو‌های خاص از جمله آمیودارون یا دارو‌های غیر استروئیدی

رژیم غذایی کبد چرب گرید ۳

بیماری کبد چرب مانند سایر بیماری‌ها دارای رژیم غذایی مناسب است. با رعایت این رژیم غذایی مناسب می‌توانید به سلامت هرچه زودتر کبد و خارج کردن سموم بدن خود کمک کنید.
رژیم غذایی کبد چرب به شرح ذیل است:

1- در طول درمان بیماری سعی کنید از رژیم غذایی سنتی مدیترانه‌ای که شامل مواد غذایی سالم مانند ماهی و سبزیجات است استفاده کنید.
2- مصرف فروکتوز را تا حد امکان کاهش دهید.
3- از مصرف نوشیدنی‌های شیرین جدا خودداری کنید.
4- با مصرف روغن زیتون، ماهی‌های سالمون و ساردین، آجیل و دانه‌ها، میزان مصرف چربی‌های امگا ۳ و چربی‌های تک را افزایش دهید.
5- غذا‌های پرفیبر از جمله سبزیجات، غلات، آجیل و دانه‌ها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.
6- تا حد امکان از مصرف غذا‌های فست فودی، نان‌های صنعتی و شیرینی‌ها جلوگیری کنید.
7- از مصرف الکل پرهیز نمایید.
لازم به ذکر است که این موارد، به صورت عمومی هستند. برای دریافت رژیم غذایی مخصوص بهتر است به پزشک تغذیه مراجعه کنید و رژیم غذایی مناسب را تهیه نمایید.

چگونگی جلوگیری از ابتلا به کبد چرب گرید 3

بیماری کبد چرب گرید 3 یکی از بیماری‌های خطرناکی است که امکان ابتلا آن در هر فردی وجود دارد. برای اینکه از این بیماری در‌ امان بمانید بهتر است پیاده روی و انجام تمرین‌های ورزشی را در طول روز، فراموش نکنید. علاوه بر این چند نکته کاربردی و آسان وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید از خطر این بیماری در‌امان بمانید.

بررسی وضعیت شاخص توده بدنی
یکی از نکات مؤثر برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب، نرمال نگه داشتن شاخص توده بدنی یا BMI است. افرادی که دارای اضافه وزن هستند بهتر است به پزشک تغذیه مراجعه کرده و با استفاده از رژیم غذایی و تمرینات ورزشی، وزن خود را کاهش دهند.

ترک نوشیدنی های الکلی
مصرف مشروبات الکلی یکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری کبد چرب است. با پرهیز کردن از مصرف این نوشیدنی می‌توانید از ملتهب شدن و آسیب رسیدن به سلول‌های کبد جلوگیری کنید.

رعایت رژیم غذایی
اضافه کردن مواد مغذی از جمله حبوبات، گردو، بادام، غلات، میوه و سبزیجات به برنامه غذایی، اسید‌های چرب ترانس بدن خود را کاهش دهید. رعایت رژیم غذایی مناسب مهم‌ترین و مؤثرترین روش برای جلوگیری از ابتلا به کبد چرب است.

مصرف ویتامین EوC
مصرف ویتامین C و ویتامین E نقش مهمی در پیشگیری از بیماری کبد چرب گرید ۳ دارد. با توجه به اینکه این دو ویتامین از خاصیت آنتی اکسیدان برخوردار هستند، می‌توانند رادیکال‌های آزاد را نابود کنند و از سلول‌های کبدی محافظت نمایند. علاوه بر این ویتأمین E خاصیت ضد التهابی و آنتی آپو آپوپتوزی دارد و از التهاب کبد و مرگ سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

آیا کبد چرب گرید ۳ درمان قطعی دارد؟

روش‌های زیادی برای درمان کبد چرب وجود دارد؛ اما سؤال اینجاست که آیا می‌توان با استفاده از این روش‌ها این بیماری را به طور قطع از بین برد؟ با توجه به پیشرفت علم پزشکی درمان کبد چرب گرید ۳ امکان‌پذیر شده است. به طور کلی افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شوند، ممکن است به بیماری‌های دیگری از جمله فشار خون دیابت و کلسترول نیز مبتلا شوند. با مراجعه به پزشک می‌توانید این بیماری‌های را نیز درمان نمایید.

آیا کبد چرب گرید ۳ خطرناک است؟

کبد چرب گرید ۳ یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک و تهدید‌کننده به شمار می‌آید. زمانی که کبد به این بیماری مبتلا می‌شود عملکرد خود را از دست می‌دهد و به مرور زمان مشکل ساز می‌شود. با این وجود با تشخیص به موقع و رعایت نکات پزشکی می‌توانید این بیماری را به کلی از بین ببرید.

سخن پایانی
بیماری کبد چرب گرید ۳ یکی از بیماری‌های خطرناک است که امکان ابتلا آن برای هر فردی وجود دارد. این بیماری بر اثر تشدید بیماری کبد چرب به وجود می‌آید. زمانی که کبد شما به این مرحله از بیماری برسد با فرآیند درمانی بسیار سخت روبرو می‌شود؛ با این وجود جای نگرانی نیست شما می‌توانید با رعایت رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات ورزشی در طول روز، به درمان این بیماری کمک کنید. در نهایت توصیه می‌کنیم از مصرف درمان دارو‌های خودسرانه جلوگیری کنید. در صورتی مشاهده هر گونه علائم، بهتر است به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کرده و دارو‌های تجویزی آن را مصرف نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.