ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
درمان معده درد عصبی

راهنمای مطالعه

درمان معده درد عصبی چیست | آیا درمان قطعی دارد؟ (مقاله معتبر)

درمان معده درد عصبی را جدی بگیرید زیرا اگر به موقع شناسایی و درمان نشود ممکن است در آینده موجب بروز مشکلات جدی تری شود. درمان معده‌ درد عصبی امروزه از روش‌های مختلف و بسیاری انجام می‌گیرد. در ادامه به بررسی مفهوم معده‌ درد عصبی و علائم ورم معده عصبی می‌پردازیم و در نهایت چگونگی درمان سریع معده درد عصبی را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.بدون شک شما هم در هنگام دلشوره، اضطراب یا نگرانی معده درد عصبی که موجب حالت تهوع، تعریق و حالتی نزدیک به استفراغ می‌شود را تجربه کرده‌اید. معده‌ درد عصبی یک رویداد کاملاً طبیعی است که تأثیر احساسات و هیجانات را بر روی بدن نشان می‌دهد.

معده‌ درد عصبی چیست؟

معده‌ درد عصبی یکی از مشکلات شایع یا رایج است که با وضعیت عاطفی یا سلامت روانی فرد و سلامت گوارش و روده وی مرتبط است. لازم به ذکر است که این بیماری می‌تواند عملکرد طبیعی دستگاه گوارش در مواقع استرس‌زا نیز باشد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که معده‌ درد عصبی همان بیماری است که نشان می‌دهد چگونه احساسات فرد بر روی وضعیت سلامتی و بدن وی اثر می‌گذارند. امروزه درمان معده‌ درد عصبی بطور معمول با تکنیک‌های کاهش اضطراب و استرس انجام می‌گیرد.

نیاز به تست سرطان روده در منزل یا اطلاعات راجب این تست دارید؟ با ما تماس بگیرید.

درمان معده عصبی

همانطور که گفتیم درمان معده‌ درد عصبی بطور معمول با استفاده از تکنیک‌های کاهش اضطراب و استرس انجام می‌گیرد. اما به این نکته دقت داشته باشید که روش‌های دیگری نیز در درمان معده‌ درد عصبی بکار برده می‌شوند. مهم‌ترین و موثرترین روش‌های درمان معده‌ درد عصبی عبارتند از:

1- مدیریت استرس، اضطراب و هیجان
مدیریت استرس و بهره‌گیری از روش‌های کاهش اضطراب و هیجان یکی از روش‌های درمان سریع معده‌ درد عصبی است. شما برای این امر می‌توانید از تکنیک‌های بسیاری بهره گیرید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:· تغذیه‌ی مناسب
· انجام فعالیت‌های ورزشی سبک نظیر؛ مدیتیشن، یوگا و ریلکسیشن
· استراحت‌کردن و چرت‌زدن
· تمرکز بر روند نفس‌کشیدن خود یا آنچه که در اطراف شما رخ می‌دهد.
· بیرون‌رفتن و سرگرم‌کردن خود
· دریافت کمک از دوستان نزدیک یا اعضای خانواده
· تجسم‌کردن خود در حالتی که با ترس‌های خود مواجه شده‌اید و بر آن‌ها غلبه کرده‌اید.
· برنامه‌ریزی و فکر کردن در رابطه با چگونگی حل مشکل ایجاد شده
· و…

2- هیدراته‌کردن معده
احتمالاً می‌دانید که استفاده از آب‌ و موادمعدنی یا به اصطلاح هیدراته‌کردن بدن در درمان بسیاری از بیماری‌ها ازجمله درمان معده‌ درد عصبی موثر و مفید است.
پیشنهاد ما به شما جهت درمان سریع معده‌ درد عصبی این است که پس از گذشت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از استفراغ مایعات را به آرامی و جرعه‌جرعه بنوشید و تا ۶ ساعت پس از آخرین استفراغ غذاهای جامد مصرف نکنید.

3- مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های گیاهی
مصرف برخی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های گیاه از جمله دمنوش بابونه، گل‌گاوزبان، زنجبیل، نعنا، لیمو، عصاره شیرین‌بیان، اسطوخودوس، لیمو و… می‌تواند موجب کاهش گرفتگی عضلات شکم و درد آن و در نهایت از بین‌رفتن حالت تهوع شود. البته به این نکته دقت داشته باشید که بدون شک هر فرد بهتر می‌داند که چه‌چیزی در درمان معده‌ درد عصبی وی موثر است.

4- اجتناب از مصرف کافئین
همانطور که می‌دانید کافئین اضطراب و نگرانی را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد و معده‌ درد عصبی را تشدید می‌کند. به همین خاطر بهتر است که جهت درمان معده‌ درد عصبی تا آرام‌شدن شرایط روحی خود و تسکین درد معده از مصرف مواد کافئین‌دار از جمله قهوه اجتناب نمایید.

5- مصرف دارو جهت درمان معده‌ درد عصبی
در حال حاضر درمان سریع معده‌ درد عصبی و بهبود علائم ورم معده عصبی نظیر؛ استفراغ، حالت تهوع، اسهال و… توسط برخی داروها انجام می‌گیرد. از مهم‌ترین و آشناترین این داروها می‌توان به آلکا سلتزر، پپتو بیسمال، سیمیلاک، تامس و… اشاره کرد.

02158986000

علائم معده‌ درد عصبی

احتمالاً هنگام شنیدن معده‌ درد عصبی با خود فکر می‌کنید که علائم و نشانه‌های این بیماری درد در ناحیه معده است باید بدانید که علائم معده درد عصبی با علائم زخم معده عصبی فرق دارد. اما به این نکته دقت داشته باشید که علائم ورم معده عصبی و معده‌ درد عصبی بسیار گسترده است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
· نفخ یا احساس گرما در شکم
· تأخیر در تخلیه معده
· اسهال
· گاز
· حالت تهوع
· دلشوره
· احساس گرفتگی، پیچ‌خوردگی یا گره‌خوردگی در شکم
· احساس نگرانی و اضطراب
· لرزش یا کشش عضلات
· سوء هاضمه یا ناتوانی در غذا خوردن
· تکرر ادرار یا دفع
· احساس سوزش در معده
· و…

نیاز به تنقیه در منزل دارید؟ با ما تماس بگیرید.

از کجا بفهمیم درد معده عصبی است؟

همانطور که گفتیم مشکلات گوارشی با منشأ عصبی و درمانی بسیار شایع و رایج هستند اما به این نکته دقت داشته باشید که نمی‌توان هر دردی در ناحیه معده و روده‌ها را درد عصبی دانست و از عوامل اصلی و جسمانی غافل شد. لازم به ذکر است که تنش‌های روانی منجر به درد و التهاب مستقیم نمی‌شوند بلکه این تنش‌ها با تضعیف بدن علائم بیماری جسمانی را تشدید می‌کنند.
دردهای گوارشی بطور معمول در افراد زیر ۴۰ سال با شدت نسبتاً کم اتفاق می‌افتد و بر امور روزمره فرد تأثیر نمی‌گذارند. همچنین علائم ورم معده عصبی یا بیماری معده‌ درد عصبی پایدار نیست و مدتی پس از رفع استرس و اضطراب از بین می‌روند. در نهایت فراموش نکنید که علائمی نظیر؛ خون در مدفوع، خستگی بیش از حد، کاهش وزن، استفراغ شدید، اسهال کاهش وزن علائم انسداد و درد های غیرقابل توجیه و… نشان‌دهنده یک مشکل گوارشی عصبی نیستند و منشأ جسمانی دارند.
اما توجه داشته باشید که این موارد به حساب معده درد عصبی گذاشته نشوند و حتما با پزشک مشورت گردد.

علل ابتلا به معده‌ درد عصبی

عوامل مختلف و بسیاری منجر به حالت تهوع و معده‌ درد می‌شوند که اصلی‌ترین عوامل فیزیکی ویروس‌ها و باکتری‌ها هستند. اما مطابق با تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده احساسات مختلف از جمله استرس و اضطراب نیز در این امر اثرگذار هستند. بطورکلی مهم‌ترین علل ابتلا به معده‌ درد عصبی عبارتند از:
· اضطراب اجتماعی نظیر؛ ورود به مهمانی‌های بزرگ و ناشناس، استرس روز اول مدرسه، اولین روز کاری، حس شب و روز کنکور و…
· اضطراب عملکردی نظیر؛ صحبت‌کردن در یک جلسه مهم، آماده‌شدن برای یک مسابقه بزرگ و…
· استرس یا ترس نظیر؛ پرداخت اقساط و مشکلات مالی، بیماری یکی از نزدیکان، طلاق و…
· هیجان بیش از حد نظیر؛ مراسم ازدواج و خواستگاری، جشن فارغ‌التحصیلی، رفتن به شهربازی، آستانه سال تحویل و…
· بیماری مزمن

02158986000

پیشگیری از معده‌ درد عصبی

توجه داشته باشید کهدرمان معده‌ درد عصبی با تغییر سبک زندگی خود امکان پذیر است.

استرس خود را مدیریت کنید
همانطور که گفتیم معده‌ درد عصبی بطور معمول ناشی از قرارگرفتن در یک شرایط استرس‌زا یا تنش‌زا است و مدتی پس از عبور این موقعیت تسکین می‌یابد. اما اگر بطور مداوم با موقعیت‌های استرس‌زا درگیر هستید حتماً راهی جهت کنترل استرس و اضطراب خود بیابید تا به این ترتیب علائم ورم معده عصبی در شما کاهش یابند.

سلامت دستگاه گوارش را تقویت کنید
درمان معده‌ درد عصبی با وجود مشکلات گوارشی نظیر؛ سوء هاضمه، نفخ و… بسیار دشوارتر می‌شود. به همین خاطر بهتر است که علاوه بر کنترل استرس سلامت دستگاه گوارش خود را نیز از طریق اصلاح تغییر رژیم غذایی تقویت کنید. خوب است بدانید که غذاهای فیبردار و پروبیوتیک‌دار تا حد بسیار زیادی در این امر کمک‌کننده هستند.

حجم و تعداد وعده‌های غذایی را تغییر دهید
جهت پیشگیری و حتی درمان معده‌ درد عصبی به جای مصرف سه وعده غذا با حجم بالا وعده‌های غذایی بیش‌تر با حجم کم مصرف نمایید تا به این ترتیب معده هضم آن‌ها را ساده‌تر و سریع‌تر انجام دهد.

ورزش کنید
برنامه ورزشی منظم در کاهش اضطراب و پیشگیری از معده‌ درد عصبی و حتی درمان سریع معده‌ درد عصبی نقش موثر و مفیدی دارد. البته برای این امر حتماً از ورزش‌های سبک نظیر یوگا کمک گیرید.

جمع‌بندی
در مطالب فوق به بررسی مفهوم معده‌ درد عصبی و نشانه‌ها یا علائم ورم معده عصبی پرداختیم.
همانطور که گفتیم معده‌ درد عصبی یکی از بیماری‌های شایع است که به دلایل مختلف از جمله اضطراب اجتماعی، اضطراب عملکردی، استرس یا ترس، هیجان بیش از حد و… در افراد ایجاد می‌شود. امروزه روش‌های بسیاری جهت درمان این بیماری وجود دارد اما فراموش نکنید که شما با تغییر سبک زندگی خود می‌توانید ریسک ابتلا به آن را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.