ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
درمان سرطان کبد

راهنمای مطالعه

درمان سرطان کبد چیست؟ آیا درمان قطعی دارد؟ در این مقاله به طور کامل توضیح انواع سرطان کبد، علل و درمان و روش های تشخیص سرطان کبد می پردازیم. سرطان کبد یک بیماری تهدید کننده زندگی و یکی از انواع سرطان با رشد سریع است. سرطان کبد شایع نیست، اما به طور پیوسته در حال افزایش است.

سرطان کبد چیست؟

سرطان اولیه کبد نوعی سرطان است که از کبد شروع می‌شود. سرطان ثانویه کبد نوعی سرطان است که در جای دیگری از بدن شروع شده و به کبد سرایت می‌کند. افراد ممکن است در مراحل اولیه سرطان کبد آن را تشخیص ندهند، به همین دلیل بسیار مهم است که با مشاهده علائم خاموش سرطان کبد همچون خستگی، نفخ یا احساس سیری، درد در سمت راست بالای شکم یا کمر و شانه، حالت تهوع، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، ضعف و تب با پزشک خود در مورد سرطان کبد مشورت کنید و حتما در برنامه روزانه خود هر چندماه بک بار تست کبد چرب را انجام دهید زیرا بسیار ضروری و مهم است، می توانید برای دقیق‌تر بودن جواب و صرفه جویی در زمان و هزینه ها تست کبد چرب در خانه را انجام دهید..

سرطان کبد بدخیم چیست؟

با توجه به علائم سرطان کبد، این سرطان از نظر شدت می‌تواند در دو نوع خوش خیم و بدخیم باشد. نوع خوش خیم شامل تومورهای کوچکی است که در سونوگرافی قابل تشخیص است و با مصرف برخی از داروها قابل برطرف شدن است. اما نوع بدخیم شامل تومورهای بزرگ است که با روش‌های درمانی خاصی باید از بین برود.

علت سرطان کبد

سرطان کبد زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های سالم دچار تغییرات غیرطبیعی DNA می‌شوند که باعث رشد و تقسیم غیرقابل کنترل آنها می‌شود. هنگامی که DNA جهش یا تغییر می‌کند، سلول‌ها دستورالعمل‌های جدیدی دریافت می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که ویروس هپاتیت B و ویروس هپاتیت C بیش از نیمی از موارد HCC را تشکیل می‌دهند. هنگامی که این ویروس‌ها سلول‌های کبد را آلوده می‌کنند، DNA سلولی را تغییر می‌دهند و سلول‌های سالم کبد را به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کنند.

انواع سرطان کبد

دو نوع اصلی سرطان کبد وجود دارد، سرطان اولیه کبد که منشا آن کبد است و سرطان کبد ثانویه که پس از ایجاد در ناحیه دیگری از بدن به کبد گسترش می‌یابد. با توجه به علائم سرطان کبد، نوع اولیه انواع مختلف دارد:

· کارسینوم هپاتوسلولار (HCC): شایع‌ترین شکل سرطان اولیه کبد است که در بافت‌های کبد ایجاد می‌شود و عمدتاً در افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی مانند سیروز یا هپاتیت B یا C رخ می‌دهد.

· کلانژیوکارسینوما (IHC): به عنوان سرطان مجرای صفراوی نیز شناخته می‌شود. کلانژیوکارسینوم یک بدخیمی نسبتاً نادر و تهاجمی است.

· هپاتوبلاستوما: یک سرطان نادر است که عمدتاً نوزادان و کودکان خردسال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. گاهی اوقات، این سرطان باعث ترشح هورمون‌هایی می‌شود که منجر به بلوغ زودرس می‌شود.

· آنژیوسارکوم کبدی: آنژیوسارکوم کبدی از رگ‌های خونی کبد منشا می‌گیرد.

برخی از انواع شایع سرطان ثانویه کبد عبارتند از:

· سرطان سینه متاستاتیک
· سرطان مری متاستاتیک
· سرطان معده متاستاتیک
· سرطان پانکراس متاستاتیک
· سرطان ریه متاستاتیک
· سرطان کلیه متاستاتیک

آیا سرطان کبد قابل درمان است؟

با توجه به علائم سرطان کبد، پیوند کبد موفقیت آمیز می‌تواند سرطان کبد را درمان کند، اما همه کسانی که به پیوند کبد نیاز دارند به اندازه کافی سالم نیستند که پیوند را انجام دهند یا یافتن اهدا کننده کبد سخت است. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از جراحی برای برداشتن بخشی از کبد خود اقدام می‌کنند، نسبت به افرادی که بیماری آنها مانع از جراحی می‌شود، بیشتر عمر می‌کنند. پزشکان در حال پیشرفت در درمان سرطان کبد هستند تا بیماران بتوانند طولانی‌تر زندگی کنند. داده‌ها نشان می‌دهد که ۳۵ درصد از افرادی که برای سرطان کبد در مراحل اولیه (HCC) درمان می‌شوند، پنج سال پس از تشخیص نیز زنده می‌مانند.

درمان سرطان کبد

درمان سرطان کبد به وضعیت کبد و میزان سیروز، اندازه، محل و تعداد تومورها، سرطان در خارج از کبد گسترش یافته باشد یا در داخل کبد و سلامت کلی بیمار بستگی دارد. گزینه‌های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

· پیوند (جایگزینی کبد)
· هپاتکتومی جزئی یا سگمنکتومی (جراحی برای برداشتن بخشی از کبد یا برداشتن تومور از کبد)
با در نظر گرفتن علائم سرطان کبد، اگر بدن به هیچ یک از درمان‌های فوق پاسخ نمی‌دهد، پزشکان ممکن است برخی از درمان‌های زیر را توصیه کنند:
· پرتودرمانی (اشعه ایکس با انرژی بالا) برای از بین بردن سلول‌های سرطانی
· داروهای ضد سرطان خوراکی
· ایمونوتراپی (نوعی درمانی که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند تا با سرطان مبارزه کند)

جدیدترین روش درمان سرطان کبد

در کنار علائم خاموش سرطان کبد، در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های متعددی در درمان سرطان کبد صورت گرفته است. در حالی که برداشتن سرطان کبد از طریق جراحی می‌تواند شکل موثری از درمان سرطان کبد برای برخی بیماران باشد، اما برای همه بیماران مناسب نیست. همانطور که محققان به کشف درمان‌های جدید و نوآورانه ادامه می‌دهند، پزشکان گزینه‌های بیشتری را برای بیماران خود در نظر می‌گیرند.

· پیشرفت‌های شیمی درمانی
در دهه گذشته، شیمی درمانی شاهد پیشرفت‌های تحقیقاتی انقلابی بوده است. با داروهای جدیدتر، بیماران پس از دریافت فقط شیمی درمانی عمر طولانی‌تری دارند. شیمی درمانی یا به تنهایی یا همراه با سایر درمان‌ها انجام می‌شود. در بسیاری از موارد، شیمی درمانی می‌تواند اندازه تومورها را کوچک کند تا بتوان آنها را به راحتی از طریق جراحی برداشت.

· درمان‌های داخل شریانی
اغلب، تومورهای کبدی خون خود را از شریان تامین کننده کبد تامین می‌کنند. این تومورها به عنوان انگل برای تامین خون بدن شما عمل می‌کنند. در درمان‌های داخل شریانی، دانه‌های شیمی‌آمبولیزاسیون داروهای ضد سرطان را از طریق شریان به تومور می‌رسانند. این دانه‌ها همچنین جریان خون به تومور را مسدود می‌کنند که به جلوگیری از رشد آن کمک می‌کند.
کموآمبولیزاسیون به تنهایی یا همراه با شیمی درمانی در درمان و یا کاهش اندازه تومورها موثر است. در برخی موارد، بیمارانی که در ابتدا واجد شرایط پیوند نیستند، به دلیل کوچک شدن تومور، می‌توانند پس از درمان از شیمی آمبولیزاسیون و شیمی درمانی واجد شرایط شوند.

· فرسایش با فرکانس رادیویی
با قرار دادن یک پروب نازک از طریق پوست و داخل کردن آن در تومور، برای گرم کردن و از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.