ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
درمان زخم معده

راهنمای مطالعه

درمان زخم معده | درمان قطعی زخم معده چیست؟ [مقاله معتبر]

زخم معده به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود اما این بیماری به هر دلیلی که به وجود آمده باشد و هر علامتی که داشته باشد باید حتما تا انتها پیگیری شود تا به درمان قطعی زخم معده منجر شود و ضروری است که برای درمان قطعی زخم معده به پزشک و متخصص حاذق مراجعه شود البته که با استفاده و پیروی از الگوی مناسب در زندگی می‌توان خطر ابتلا به این بیماری را تا حدودی کاهش داد. برای نمونه از مصرف سیگار و قلیان و الکل خودداری کرده و خواب کافی و همراه با برنامه داشت و زندگی در آرامش و به‌دوراز استرسی را در پیش گرفت و از مواد غذایی آرامش بخش استفاده کرد و یا در صورت ابتلا با رعایت و استفاده از مواد غذایی به درمان خانگی زخم معده پرداخت. لازم به ذکر است که برای درمان زخم معده بهتر است به پزشک مراجعه شود تا علل ایجاد بیماری و تشخیص این که علائم زخم معده عصبی و بدخیم است یا خیر و شدت آن چک شود و تحت درمان قرار گیرد و فرد بیمار لازم است تا از مصرف خودسرانه داروی زخم معده خودداری کند.

02158986000

درمان زخم معده چگونه است؟

درمان زخم معده چگونه است

در صورتی که زخم معده به موقع درمان نشود به سرطان معده منجر می‌شود. به‌منظور مشاهده علائم زخم معده فرد لازم است تا به پزشک و متخصص مراجعه نماید تا داروی مناسبی به منظور درمان زخم معده تجویز شود. البته در کنار مراجعه به پزشک و بهره گیری از داروها پرهیز از مصرف مواد غذایی خاص و یا مصرف مواد غذایی دیگر و گنجاندن آن ها در رژیم غذایی به بهبود و درمان این بیماری کمک می‌کند.
برای مثال پرهیز از مصرف الکل، نوشابه های گازدار، مواد با کافئین بالا نظیر قهوه و شکلات و دوری از مصرف مسکن های غیراستروئیدی و خودداری از مصرف غذاهای تند و فلفل دار و همچنین خودداری از مصرف ترشیجات حاوی سرکه و یا پرهیز از مصرف خودسرانه داروهای ضدالتهابی برای بهبود بیماری زخم معده لازم است. حتی خواب کافی و مناسب و دوری از اضطراب و استرس در بهبود بیماران مبتلا به زخم معده موثر است.
درمان زخم معده به علت مبتلا شدن به آن وابسته است. یکی از عوامل ایجاد زخم معده باکتری هلیکوباکتر است. به منظور درمان زخم معده که عامل ایجاد کننده آن این باکتری است ابتدا عامل عفونت یا همان باکتری را حذف می‌کنند و مصرف داروهای ضدالتهابی را قطع کرده و در مرحله بعدی با استفاده از داروهای مورد نیاز فرایند درمان ادامه داده می شود. مصرف داروهای آنتی بیوتیک و داروهایی برای کاهش اسید معده از این جمله می‌باشند.
ممکن است زخم معده فرد به علت مصرف زیاد از حد داروهای مسکن باشد که در این حالت پزشک ،مسکن مورد استفاده فرد بیمار را تغییر داده و دارویی نظیر پاراستامول تجویز کند. استفاده از داروی زخم معده به طور خود سر و بدون مراجعه به پزشک و متخصص ممنوع است.

آیا زخم معده درمان قطعی دارد؟

آیا زخم معده درمان قطعی دارد

آیا زخم معده درمان قطعی دارد

با استفاده از برخی مواد غذایی می‌توان زخم معده را درمان کرد. استفاده از عسل، موز سبز، بابونه، نارگیل، شنبلیله، شربت زنجبیل، سیر، شیرین بیان در مواد غذایی روزانه درمان قطعی زخم معده را در پی خواهد داشت. البته خودداری از مصرف برخی مواد غذایی در کنار رژیم غذایی یاد شده تأثیر بالاتری خواهد داشت. افراد مبتلا به زخم معده بهتر است تا از خوردن غذاهای حاوی کافئین، فلفل و غذاهای پرادویه خودداری کنند.
افرادی که به زخم معده مبتلا می‌شوند برای درمان قطعی آن می بایست الگوی زندگی خود را تغییر داده و از استرس و اضطراب و خشم و عصبانیت دوری کنند و تا می‌توانند آرامش داشته باشند تا در درازمدت زخم معده آن‌ها به طور قطعی درمان شود. همچنین این افراد از استعمال قلیان، توتون، تنباکو، سیگار و الکل نیز الزاماً باید خودداری کنند تا زخم معده به طور قطعی درمان شود. البته با استفاده از مواد غذایی مناسب و داروی زخم معده می توان به درمان قطعی زخم معده پرداخت.

02158986000

بهترین درمان زخم معده چیست؟

بهترین درمان زخم معده

بهترین درمان زخم معده

اگرچه همواره پیشگیری بهتر از درمان است و افراد می‌توانند با داشتن رژیم غذایی سالم و مصرف برخی مواد غذایی مناسب در وعده های غذایی از ابتلا به بیماری زخم معده جلوگیری کنند اما در صورت ابتلا به زخم با استفاده از روش های درمانی مختلف به درمان این بیماری اقدام کنند. بهترین درمان قطعی زخم معده استفاده از عسل طبیعی است. البته عسل بهتر است بدون نان و در حجم کمی در هر وعده مصرف شود تا به مرور زمان پس از یک ماه اثرات قابل توجه آن بر زخم معده مشهود خواهد بود. در کنار عسل به عنوان درمان خانگی زخم معده، در درجات بعدی اهمیت موز سبز و بابونه قرار دارند که یکی از وظایف این دو ماده غذایی درمان زخم معده است.

چرا بعضی وقت ها پس از مصرف دارو زخم معده درمان نمی شود؟

خوب نشدن زخم معده با دارو

خوب نشدن زخم معده با دارو

گاهی حتی بعد از مصرف داروی زخم معده درمان نمی‌شود و درمان قطعی برای زخم معده در این حالت وجود ندارد و این امر می‌تواند دلایل ذیل را داشته باشد:
· عدم مصرف دارو مطابق با دستورالعمل مصرفی مطابق نظر دکتر
· گاهی باکتری های تولید کننده زخم معده در برابر دارو مقاومت نشان می‌دهند و مصرف دارو بر آن ها اثرات چندانی نخواهد داشت.
· استعمال دخانیات سیگار و قلیان اثرات مفید داروهای گیاهی و مصنوعی در درمان زخم معده را کاهش می‌دهد.
· وجود استرس و اضطراب فراوان در فرد عاملی است که سبب بی‌ تاثیر شدن داروهای زخم معده می‌شوند.
· مصرف بیش از حد مسکن های غیر کورتونی از دیگر عوامل در درمان نیافتن زخم معده پس از مصرف دارو می‌باشد.
· تولید بیش از حد اسید معده سبب بی اثر شدن داروهای درمان زخم معده می‌شوند.
· عفونت زیاد در معده که بر اثر باکتری های دیگری به غیر از باکتری هلیکوباکتر ایجاد شده باشد.

02158986000

درمان خانگی زخم معده

تغییر رژیم غذایی در بهبود زخم معده بسیار تاثیرگذار است. به‌منظور درمان خانگی زخم معده می‌توان از مواد غذایی زیر استفاده کرد:

· عسل یک ضد باکتری بسیار قوی است که از رشد باکتری هلیکوباکتر در بدن جلوگیری می کند و به عنوان شایع ترین درمان خانگی زخم معده محسوب می شود.
· استفاده از آلوئه ورا در درمان قطعی زخم معده موثر است. این گیاه دارای اثرات درمان برابر با داروی مصنوعی چون امپرازول که یکی از داروهای ضد زخم است می باشد.
· استفاده از موز سبز در رژیم غذایی تا حدودی اسیدیته معده را کاهش داده و کنترل کرده و زخم معده را بهبود می‌بخشد.
· استفاده از آب کلم که سرشار از ویتامین C است در درمان زخم معده و به عنوان درمان خانگی زخم معده تاثیر زیادی دارد.
· استفاده از زنجبیل در رژیم غذایی تا حدود زیادی زخم معده را التیام می‌دهد و در درمان زخم معده ناشی از باکتری هلیکوباکتر مؤثر است و حتی اگر زخم معده بر اثر مصرف داروهای ضد التهابی ضد استروئیدی ایجاد شده باشد زخم معده را درمان خواهد کرد.
· استفاده از زردچوبه به دلیل قابلیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی که دارد در درمان قطعی زخم معده بسیار مناسب است.
· شیرین بیان از جمله گیاهانی است که برای مقابله با باکتری هلیکوباکتر که عامل اصلی ایجاد زخم معده است مناسب است.                                      · سیر گیاهی است که در درمان زخم معده مؤثر است و با خوردن دو حبه سیر در روز با هر وعده غذایی قدرت ضدباکتریایی بدن را افزایش داد.
· برای درمان خانگی زخم معده می توان از عرقیات گیاهی چون میخک، بومادران، ریحان نیز استفاده کرد.
· استفاده از سیاه دانه در رژیم غذایی در بهبود بیماری زخم معده و به عنوان درمان خانگی زخم معده تاثیر دارد.

آشنایی با انواع داروی زخم معده

اگر زخم معده بر اثر باکتری شناخته شده هلیکوباکتر به وجود آمده باشد پزشک داروهای متعدی را برای مقابله با زخم معده تجویز می‌کند. آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن عامل عفونت و باکتری و مهار رشد و تکثیر آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، آنتی بیوتیک هایی چون آموکسی سیلین، کلاریترومایسین، مترونیدازول، تینیدازول، تتراسایکلین و لووفلوکساسین از این جمله هستند که حتما باید با تجویز پزشک متخصص مصرف صورت گیرد.
به منظور مهار زیاد تولید شدن اسید معده مهارکننده‌های پمپ پروتون تجویز می‌شود. مهارکننده پمپ پروتون یا PPI با کاهش عملکرد سلول هایی که در تولید اسید معده فعال بوده و نقش دارند سبب تسریع در بهبود زخم معده می‌شوند. از داروهایی که در کاهش اسید معده نقش دارند می‌توان به امپرازول، پنتوپرازول، لانسوپرازول و … اشاره کرد.
برای جلوگیری از تولید اسید مازاد از آنتاگونیست های گیرنده H2 استفاده می‌کنند. فاموتیدین، سایمتیدین و نیزاتیدین از داروی زخم معده هستند.
برای کاهش تولید اسید معده از آنتی اسیدها استفاده می شود. آنتی اسیدها اسید معده را خنثی و سبب تسکین درد می شوند و از داروی زخم معده هستند.
داروهایی که از ترکیبات سیتوپروتکتیو هستند در محافظت و مراقبت از مخاط معده و روده کوچک نقش بسزایی دارند. داروهایی چون بیسموت ساب سالیسیلات از پوشش معده مراقبت می‌کند.
استفاده از داروی زخم معده به سرعت به بهبود زخم معده کمک می‌کند اما قطع کردن هر کدام از آن ها لازم است تا با مشورت و دستور پزشک صورت گیرد.

02158986000

درمان زخم معده با تغییر رژیم غذایی

با استفاده از رژیم غذایی مناسب و پرهیز از مصرف برخی مواد غذایی می‌توان به درمان قطعی زخم معده پرداخت. به عنوان نمونه افرادی که دچار زخم معده می‌شوند بهتر است تا مواد غذایی ذیل را در برنامه غذایی خود قرار دهند:

· استفاده مناسب از میوه ها و سبزی ها: میوه ها و سبزی ها سلامت دستگاه گوارشی را تضمین می‌کنند و با داشتن مواد آنتی اکسیدان ترشح اسید معده را کنترل می‌کنند و حتی قابلیت ضدالتهابی و محافظتی نیز دارند.

· استفاده از مواد غذایی فیبردار: مواد غذایی فیبردار خطر ابتلا به زخم معده را کاهش داده و یا در صورت ابتلا به این زخم، سبب بهبود زخم معده ایجاد شده می‌شود از جمله مواد غذایی حاوی فیبر می‌توان به گلابی، توت فرنگی، آووکادو، سیب، تمشک، موز سبز، هویج، چغندر، کلم بروکلی، عدس، لوبیا قرمز، لپه، نخود، جو دوسر و … اشاره کرد.

· استفاده از مواد غذایی پروبیوتیک: استفاده از مواد غذایی شامل پروبیوتیک نظیر ماست و پنیر پروبیوتیک در درمان و یا پیشگیری از زخم معده نقش اساسی دارند.
· استفاده از روی: مواد غذایی نظیر صدف، اسفناج، گوشت گاو و … سرشار از روی هستند.
· استفاده از ویتامین C: استفاده از مواد غذایی چون پرتقال و گوجه فرنگی که ویتامین C بالا دارند در درمان زخم معده تاثیر دارند.
· استفاده از سلنیوم: استفاده از ماهی و آجیل که حاوی سلنیوم هستند در درمان خانگی زخم معده نقش دارند.
· استفاده از عسل برای درمان قطعی زخم معده بسیار تاثیر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.