ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
سندروم روده تحریک پذیر

راهنمای مطالعه

درمان سندروم روده تحریک پذیر چیست؟ آیا درمان قطعی دارد؟

درمان سندروم روده تحریک پذیر به چه صورت است؟ به طور کلی، هدف از درمان سندروم روده تحریک پذیر (IBS) تسکین علائم است. همچنین، دوره درمان می‌تواند به نوع و شدت علائم بستگی داشته باشد. موفقیت در درمان نیز، به داشتن درکی خوب از چیستی سندروم روده تحریک پذیر و نحوه درمان بستگی دارد. حال، درمان قطعی سندروم روده تحریک پذیر چیست؟ برای اطلاع از سرطان روده بهتر است که از تست سرطان روده در منزل استفاده کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت درخواست به صورت رایگان می توانید به صورت 24 ساعته با ما تماس بگیرید.

درمان قطعی سندروم روده تحریک پذیر چیست؟

درمان قطعی سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

درمان سندروم روده تحریک پذیر، بر اساس نوع علائم مشخص می‌شود که می توان بر طبق علائم این بیماری را به سه گروه سندروم روده تحریک پذیر از نوع یبوست، سندروم روده تحریک پذیر از نوع اسهال و سندروم روده تحریک پذیر ترکیبی تقسیم کرد.
اما درمان قطعی سندروم روده تحریک پذیر وجود ندارد و درمان‌های موجود از جمله تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی، داروها، پروبیوتیک‌ها و درمان‌های سلامت روان، تکنیک‌های ذهنی و حتی ورزش می توانند به کاهش علائم کمک کنند.
برای درمان سندرم روده تحریک پذیر، گاهی لازم است تا چندین روش درمانی را امتحان کنید تا مشخص شود که کدام یک بهتر است که پزشک در یافتن درمانی مناسب به شما کمک زیادی خواهد کرد.

02158986000

بیماری های مرتبط با سندرم روده تحریک پذیر

بیماری‌های مرتبط با سندروم روده تحریک پذیر

بسیاری از بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر، در مورد علائم و آن چه که در آینده برای آن‌ها رخ خواهد داد، نگران هستند. اما با این که IBS ناراحت کننده و آزار دهنده است، ولی این وضعیت به خودی خود خطر بروز مشکلات سلامتی در آینده را افزایش نخواهد داد.
اما، افرادی که به سندروم روده تحریک پذیر دچار هستند، عوارضی شایع را تجربه خواهند کرد. همچنین، از عوارض این اختلال، شخص ممکن است به سایر بیماری‌ها دچار شود.

از جمله بیماری‌های مرتبط با روده تحریک پذیر، اسهال است. لذا، در نوعی از این اختلال شخص دچار اسهال خواهد شد. همچنین شخص ممکن است دچار یبوست شود، اما پدیده غالب اسهال است. اسهال ممکن است به دنبال خوردن بعضی از انواع خوراکی‌ها اتفاق افتد.

درمان سندروم روده تحریک چذیر از نوع اسهال

درمان سندروم روده تحریک پذیر از نوع اسهال

نفخ، درد شکم و اسهال ممکن است به اصلاح رژیم غذایی پاسخ دهد. به عنوان مثال، کافئین یا غذاهای چرب موجب تحریک انقباضات روده بزرگ شده، لذا برای درمان سندروم روده تحریک پذیر از نوع اسهال، می بایست مصرف روزانه نوشیدنی‌های کافئین دار و غذاهای چرب را کاهش داد.
بر اساس تحقیقات، استفاده از مکمل فیبر در درمان روده تحریک پذیر می‌تواند موثر باشد. این فیبر در بهبود اسهال، از طریق حجیم شدن در روده و جذب آب کمک می‌کند. همچنین، در افرادی که این بیماری با یبوست همراه است، استفاده از آب بیشتر به همراه فیبر موجب برطرف شدن یبوست خواهد شد.
اما فیبرهای نامحلول نظیر سبوس گندم به نظر موثر نخواهند بود و مکمل این چنین فیبرهایی می‌تواند علائم بیماری را بدتر کنند و خود منبعی برای تولید گازهای روده ای باشند.

02158986000

درمان سندروم روده تحریک پذیر از نوع یبوست

درمان سندرم روده تحریک پذیر از نوع یبوست

درمان سندرم روده تحریک پذیر از نوع یبوست چگونه است؟ کسانی که از نفخ و ناراحتی شکمی رنج می برند، بهتر است استفاده از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات که در روده کوچک به خوبی جذب نمی‌شوند را کم‌تر کنند. کسانی که درگیر یبوست شدید هستند چون درد دارند و تحرک برا یآن ها دشوار است بهتر است از خدمات تنقیه در منزل استفاده کنند که بسیار به صرفه تر و راحت تر می باشد.
به عنوان مثال، خوردن غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی لاکتوز، فروکتوز و سوربیتول هستند، ممکن است تولید گاز روده را افزایش دهند و موجب نفخ، اسهال و یا ناراحتی بیش تر در مبتلایان سندروم روده تحریک پذیر شوند.
الیگو ساکاریدها، مونوساکاریدها، دی ساکاریدها و پلیول های قابل تخمیر، در روده کوچک به خوبی قابل جذب نیستند و استفاده از آن‌ها موجب تولید گاز و نفخ شکم می‌شود و بسیاری از غذاهای سالم، از جمله برخی میوه‌ها و سبزیجات حاوی این نوع کربوهیدرات‌های قابل تخمیر می‌باشند.
لذا، درمان روده تحریک پذیر و یافتن تعادلی از غذاهای سالم، ممکن است چالش برانگیز باشد. اما پزشک می‌تواند کمک کند تا چه نوع غذاهایی استفاده کنید که به کاهش گاز، درد شکمی و نفخ در بیماران و درمان روده تحریک پذیر کمک کند.
همچنین، برای درمان سندروم روده تحریک پذیر می‌توان با یک متخصص تغذیه مشورت کرد.

02158986000

بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر

بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر

آیا برای درمان قطعی سندرم روده تحریک‌ پذیر قرص یا دارویی وجود دارد؟ به طور کلی، برای درمان سندروم روده تحریک پذیر می‌توان از داروهای بدون نسخه که در درمان و کاهش علائم بیماری تاثیرگذارند استفاده نمود. برخی از این داروها ممکن است موارد زیر باشند:
· ایمودیوم: با این که برای اسهال مناسب است، اما به عنوان دارویی برای اختلال سندروم روده تحریک پذیر تایید نشده است.
· داروهای ملین از جمله میرالاکس ، سیتروسل و متاموسیل
· مکمل‌های پروبیوتیک
البته دقت داشته باشید که تهیه این داروها نیز بهتر است با مشورت پزشک باشد.
با این که آنتی اسپاسمودیک‌ها، مسکن‌های خوبی هستند، اما به صورت اختصاصی برای درمان سندروم روده تحریک پذیر استفاده نمی‌شوند. لذا داروهایی وجود دارند که فقط مختص این بیماری می‌باشند که عبارتند از:
· لینرس
· کانستلا یا لیناکلوتید

02158986000

درمان سندروم روده تحریک پذیر در طب سنتی

درمان قطعی سندروم روده تحریک پذیر در طب سنتی امکان‌پذیر است؟ در ابتدا می‌بایست از ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر مطمئن شد. مثلا کسانی که یبوست دارند باید بررسی کنند که آیا بیماری‌های زمینه‌ای دارند یا خیر. برای کسانی که عارضه اسهال را دارند نیز به همین صورت است.
برای درمان سندروم روده تحریک پذیر، طب سنتی مواردی را توصیه می‌کند:

· کاهش استرس روانی: مدیریت استرس و محرک‌های استرس، از جمله روش‌های درمان سندروم روده تحریک پذیر هستند.

· مصرف روغن نعناع: از نعناع برای درمان مشکلات گوارشی و نیز کاهش علائم بیماری روده تحریک پذیر استفاده می‌شود.

· مصرف دمنوش بابونه: خاصیت آرام بخشی دارد.

· ریشه زنجبیل: ریشه زنجبیل حاوی آنزیم‌های گوارشی قدرتمندی است و در کاهش درد شکمی، ناراحتی و گرفتگی روده و التهاب مرتبط با اسهال موثر است.

· تنظیم وعده‌های غذایی: داشتن وعده‌های غذایی بیش تر با حجم کم تر می‌تواند موثر باشد. همچنین باید در زمان غذا خوردن دقت کرد که هوای زیادی وارد بدن نشود که این منجر به افزایش گاز روده و نفخ می‌شود.

· تغییر رژیم غذایی: غذاهایی مثل گلوتن، نوشیدنی های گازدار، غذاهای سرخ شده و لبنیات باعث تحریک IBS می‌شوند.

درمان سندروم روده تحریک پذیر چقدر زمان می‌برد؟

بیماری سندروم روده تحریک پذیر، نوعی بیماری مزمن به حساب می آید که تا آخر عمر با شخص خواهد بود. اما ممکن است با افزایش سن و تغییر شرایط بدن، علائم بهتر یا بدتر شود.
لذا، رعایت برخی نکات تغذیه‌ای و همچنین درمان‌ها، منجر به افزایش دوره‌های بهبودی خواهند شد.
در آخر می‌توان گفت که، سندروم روده تحریک پذیر یک بیماری شایع است و باعث اختلال در معده و روده می‌شود. از علائم این بیماری: نفخ، درد شکم، دفع نامنظم و ایجاد اسهال یا یبوست است. درمان قطعی سندروم روده تحریک پذیر به شکل کاهش علائم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.