ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
رابطه خشکی دهان و دیابت

راهنمای مطالعه

رابطه خشکی دهان و دیابت + روش درمان و جلوگیری [مقاله معتبر]

خشکی دهان و دیابت رابطه مستقیم دارند. همه افراد ممکن است در طول زندگی خود با خشکی دهان مواجه شوند. اگر خشکی دهان را چندین روز به طور مداوم تجربه کردید، باید به پزشک مراجعه و برخی از آزمایشات از جمله تست قند خون را انجام دهید. با تشخیص دیابت، درمان آغاز و به مرور خشکی دهان برطرف می‌شود. افرادی که دچار دیابت هستند، خشکی دهان در آنها جدی‌تر و بیشتر دیده می‌شود. گاهی این خشکی دهان کم و با نوشیدن یک لیوان آب برطرف می‌شود. افرادی که دیابت نوع یک یا دو را دارند تقریبا هر روز خشکی دهان را تجربه می‌کنند. در ادامه با عوارض و علائم این مشکل بیشتر آشنا خواهید شد. شما می توانید اطلاعات دقیق تر و کامل تری درباره درمان دیابت کسب کنید.

علت خشکی دهان در اثر دیابت

از شایع‌ترین مشکلاتی که افراد دیابتی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، خشکی دهان است که در بالای فهرست قرار دارد.
· خشکی دهان به خاطر دیابت، به عوامل مختلفی بستگی دارد. از مهم‌ترین دلایل آن، کم آبی است. این افراد نسبت به سایر افراد بیشتر کم آبی را تجربه می‌کنند.
· همچنین افزایش سطح گلوکز خون که هیپوگلیسمی نامیده می‌شود، در افراد دیابتی منجر به افزایش سطح قند خون و در نتیجه خشکی دهان می‌شود.
· با توجه به شرایطی که افراد دیابتی دارند گلوکز خون در این افراد در سطح بالایی قرار دارد که این موضوع منجر به بیماری کلیوی می‌شود و در نهایت خشکی دهان را تجربه می‌کنند.
· افرادی که علاوه بر دیابت از فشار خون بالا رنج می‌برند، باید داروهای خاصی را استفاده کنند. برخی از داروهایی که برای فشار خون تجویز و توسط بیمار استفاده می‌شوند، خشکی دهان را تشدید می‌کنند.

علائم خشکی دهان به خاطر دیابت

یکی از علائم مهم داشتن دیابت، احساس خشکی دهان است. اما چه زمانی می‌توان گفت خشکی دهان ایجاد شده است؟ در ادامه برخی از علائم آشکار خشکی دهان و دیابت را عنوان خواهیم کرد:
· ایجاد زخم، خشکی و ترک خوردگی بر روی لب
· زخم بر روی لثه
· بلعیدن غذا به سختی
· ایجاد بوی بد و عفونت در دهان
· خشک شدن زبان
· احساس درد در دهان
· عدم خوب صحبت کردن
اگر خشکی دهان بیش از اندازه باشد با علائمی همچون گلو درد، گرفتگی صدا و خشکی بینی همراه است. اگر علائم خشکی در دهان شما موقتی است، با تزریق انسولین در دوز مناسب، نوشیدن آب یک تا دو لیوان در طی هر ساعت به جهت آبرسانی به بدن، می‌توانید خشکی دهان را برطرف کنید. اما اگر علائم به طور مداوم و مکررا ایجاد می‌شوند باید از برنامه درمانی جدید برای رفع خشکی دهان استفاده کنید. با مراجعه به پزشک و تغییر برنامه دارویی و تغییر رژیم غذایی، می‌توانید خشکی دهان به خاطر دیابت را کمتر و از بین ببرید.

عوارض خشکی دهان در بیماران دیابتی

از عوارض خشکی دهان و دیابت، بیماری‌های دهان و دندان است. بزاق دهان در سلامت دهان و دندان و البته هضم غذا نقش بسیار مهمی دارد. اما در افرادی دیابتی که خشکی دهان را تجربه می‌کند، به دلیل ترشح کم بزاق در دهان ممکن است سلامت دهان و دندان آنها به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار گیرد. در صورت کاهش ترشح بزاق در دهان پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه خود را نشان می‌دهند. دیگر نقش مهم بزاق در دهان، از بین بردن باکتری‌های موجود در دهان است. با کاهش بزاق و تجمع باکتری‌ها در دهان، بر روی دندان پلاک ایجاد می‌شود. بزاق علاوه بر از بین بردن باکتری‌ها، اسیدهای ناشی از مواد غذایی را نیز خنثی می‌کند. از دیگر عوارض کاهش بزاق التهاب، ایجاد زخم، عفونت و برفک در دهان است. شما می توانید برای جلوگیری از این بیماری و عوارض آن از خدمات پزشکی در منزل شمال تهران و سایر مناطق تهران استفاده کنید.

خشکی دهان نشانه قند بالاست یا پایین؟

افرادی که دچار دیابت نوع ۱ و نوع ۲ هستند با افزایش سطح قند خون، خشکی دهان را تجربه می‌کنند. با آگاهی به این موضوع باید بلافاصله سطح قند خون را کاهش دهید. اگر خشکی دهان را همیشه احساس می‌کنید به این معنا است که قند خون شما همیشه در سطح بالایی قرار دارد. این بیماران باید به طور مرتب میزان قند خون را آزمایش کرده تا به سرعت آن را کاهش دهند چرا که کنترل نکردن قند خون بالا، علاوه بر خشکی دهان به چشم‎ها، کلیه ها و سایر اندام‌ها آسیب وارد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.