ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
تومور مغزی چیست؟

راهنمای مطالعه

تومور مغزی چیست | انواع تومور مغزی [تایید شده توسط پزشک]

تومور مغزی چیست؟ تومور مغزی بیماری است که به رشد غیرطبیعی توده‌ای در مغز اطلاق می‌شود. به عبارتی دیگر به تجمع غیرعادی سلول‌ها در مغز تومور مغزی گفته می‌شود. استخوان جمجمه که مغز را احاطه کرده بسیار محکم است و هر رشد در این فضای محدود خطرناک بوده و می‌تواند سبب بروز مشکلاتی شود. با رشد توده در فضای محدود جمجمه فشار داخل آن افزایش‌یافته و در این حالت به مغز آسیب وارد می‌شود.
تومورهای مغزی می‌توانند خوش‌خیم یا بدخیم باشند. محل قرارگیری تجمع سلول‌ها در مغز و سرعت رشد آن‌ها سبب تاثیرات متفاوتی بر عملکرد سیستم عصبی خواهد شد.
در دسته‌بندی دیگر تومورهای مغزی به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند. تومور مغزی اولیه از خود مغز نشئت‌گرفته می‌شود و اغلب خوش‌خیم هستند و تومور مغزی ثانویه که به آن تومور مغزی متاستاتیک هم می‌گویند زمانی به وجود می‌آید که سلول‌های سرطانی از دیگر اندام نظیر ریه و یا پستان به سمت مغز گسترش یابند.
مغز به عنوان یکی از اصلی ترین اجزا بدن تمامی احساسات و حرکات ما را کنترل می کند.
تومور به منزله تجمع سلول ها است. تومورها می توانند سلول های مغز را از بین برده و یا با التهاب و فشار بر روی مغز درون جمجمه بسیار خطرناک باشند.
عارضه تومور مغزی بسیار خطرناک است و به محض مشاهده اولین علائم و نشانه ها می بایست به پزشک و متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود و در همان مراحل اولیه تومور مغزی باید به درمان تومور مغزی پرداخت.

نیاز به رادیولوژی در منزل دارید؟ به صورت 24 ساعته با ما تماس بگیرید.

تومور مغزی چیست؟

تومور مغزی چیست

مغز درون جمجمه قرار گرفته و حجم آن محدود است. در صورتی که سلول ها به هر دلیلی در این فضا تجمع کنند سبب افزایش فشار بر مغز شده که بسیار خطرناک بوده و گاهی منجر به مرگ بیمار میشود. به تجمع سلولی ایجاد شده در فضای جمجمه تومور می گویند که لازم است تا سریعاً نسبت به درمان تومور مغزی اقدام شود.
تومور مغزی علائم و نشانه های مختلف دارد و علل ایجاد آن متفاوت است. حتی علائم تومور مغزی خوش خیم با علائم تومور مغزی بدخیم فرق می کند، هرچند برخی علائم چون تشنج میان نشانه های تومور مغزی خوش خیم و تومور مغزی بدخیم مشترک است. برخی از علل ایجاد تومور مغزی قابل کنترل است و می توان با اجتناب از آن ها احتمال ابتلا به تومور مغزی را کاهش دهیم. اما برخی از دلایل ایجاد تومور مغزی غیر قابل کنترل است و با مرور زمان برای مثال در زمان سالمندی و پیری خطر ابتلا به تومور مغزی بیشتر می شود. افراد سالمندی که به تومور مغزی دچار می شوند برای انجام کار های خود نیاز به پرستار سالمند در منزل دارند که بتواند به 24 ساعته از آن ها مراقبت کند.

02158986000

انواع تومور مغزی

انواع تومور مغزی

تومور مغزی به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شود.
· تومور مغزی اولیه: منشأ این تومور در مغز است. اغلب تومورهای اولیه تومور مغزی خوش خیم و قابل درمان هستند. تومور مغزی اولیه ممکن است در سلول های مغز، غشای اطراف مغز که مننژ نام دارد، سلول های عصبی رخ دهد. از انواع تومور مغزی اولیه می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

. گلیوما:

به گروهی از تومورهای مغزی گلیوما می گویند که منشأ آن ها سلول های گلیال است. گلیوبلاستوما، آستروسیتوما،الیگودندروگلیوما و اپندیموما در این مجموعه قرار می گیرند. تومور مغزی گلیوما سرعت رشد بالایی داشته و تقریباً 30 درصد از تومورهای مغزی از این نوع هستند. آستروسیتوما به طور وسیعی در مغز پخش شده و امکان جراحی را به شدت کاهش می دهند. الیگودندروگلیوما سرعت رشد کمی داشته و در اطراف سایر بافت های مغزی رشد می کنند و احتمال توسعه آن در مایع مغزی و نخاعی وجود دارد. اپندیموما به خارج از مغز گسترش پیدا نمی کنند و اغلب تمایل دارند در مایع مغزی و نخاعی توسعه یابند. تومور مغزی کوردوما از جمله تومور مغزی اولیه است که در انتهای نخاع و در استخوان جمجمه رشد می کند. غده هیپوفیز در اثر رشد زیاد ممکن است به بافت مغزی پیرامون خود آسیب وارد کند. از شایع ترین علائم و نشانه های تومور مغزی اولیه می توان به مشکلات بینایی و شنوایی، احساس خستگی مفرط، تشنج و …. اشاره کرد.

· تومور مغزی ثانویه:

به تومور متاستاتیک نیز معروف است و زمانی رخ می دهد که سلول های سرطانی در دیگر نقاط بدن چون ریه، پستان و … به مغز سرایت کرده و سبب تومور مغزی شوند. سرطان های ریه، پستان، کلیه و پوست ممکن است به مغز متاستاز بدهند و سبب تومور مغزی ثانویه شود. اغلب تومورهای مغزی ثانویه تومور مغزی بدخیم هستند زیرا تومورهای خوش خیم از یک قسمت بدن به قسمت دیگر متاستاز نمی کنند. علائم و نشانه هایی چون ضعف و بی حسی در قسمت های مختلف بدن مثل دست ها و پاها، تهوع و استفراغ، حالت گیجی و فراموشی، مشکلات بلع و تشنج و …از شایع ترین علائم و نشانه های تومور مغزی ثانویه است.

برای جلوگیری از ابتلا به تومور مغزی چه کار کنیم؟

برخی عوامل در ابتلا به تومور مغزی نقش دارند که برخی غیر قابل کنترل است اما برخی قابل کنترل بوده و فرد می تواند با اجتناب از آن ها خطر ابتلا به تومور مغزی خوش خیم یا تومور مغزی بدخیم را تا جای ممکن کاهش دهد. عوامل غیر قابل کنترل که خطر ابتلا به تومور مغزی در این حالات بالاتر است عبارتند از:

· سن: تومورهای مغزی در افراد سالمند و کودکان بیشتر دیده می شود.
· جنسیت: خطر تومور مغزی در مردان بالاتر از زنان است.
· عوامل ژنتیکی: حدود 5 درصد از تومورهای مغزی ریشه ارثی دارند.

از عوامل قابل کنترل که فرد می تواند با اجتناب از آنها خطر ابتلا به تومور مغزی را کاهش دهد عبارتند از:

· کار کردن با مواد شیمیایی: افرادی که با مواد شیمیایی نظیر آفت کش ها، مواد روغنی، مواد لاستیکی و … کار می کنند در معرض ابتلا به تومور مغزی هستند پس بهتر است تا حد امکان از این مواد دوری کنند.

· قرار گرفتن در محل های آلوده: چندین ویروس در ایجاد تومور مغزی نقش دارند. لذا قرارگیری در معرض عفونت ها و ویروس ها خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش می دهند. لذا افراد می بایست تا جایی که می توانند از محیط های آلوده و مملو از ویروس و باکتری دوری کنند.

· قرار گرفتن در میدان های الکترومغناطیسی: افرادی که در مراکز پرتودرمانی چون رادیولوژی، سونوگرافی و …قرار دارند و یا در مراکز انرژی اتمی کار کرده و با اشعه های خطرناک سر و کار دارند خطر ابتلا به تومور مغزی در آن ها بیشتر است.

نیاز به تست کبد چرب در خانه دارید؟ با ما تماس بگیرید.

مراقبت های بعد از عمل تومور مغزی

اغلب از روش هایی چون جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی برای درمان تومور مغزی استفاده می کنند و روش درمانی بستگی به شدت تومور مغز، وسعت آن و محل قرارگیری آن بستگی دارد.
اگر بیمار دارای عارضه مغزی تحت عمل جراحی قرار گیرد لازم است تا مراقبت هایی پس از عمل جراحی صورت گیرد. بهتر است مراقبت های ذیل پس از عمل جراحی تومور مغزی خوش خیم یا تومور مغزی بدخیم انجام گیرد که برخی از این موارد عبارتند از:

· استفاده از داروهای مورد تجویز پزشک متخصص وکمپرس سرد روی سر، خارش و درد را می کاهد. به منظور کمپرس سر با استفاده از پارچه ای حوله ای یخ را بین حوله قرار داده و حوله را به مدت 10 الی 20 روی سر قرار دهید.

· در صورت مشاهده تورم اندک بر روی محل جراحی در صورتی که این تورم کاهش نیافت حتماً به متخصص و جراح مراجعه شود.

· اگر بخیه ها جذبی نباشند برای کشیدن آن ها باید به پزشک مراجعه شود.

· خواب و استراحت کافی از الزامات مورد نیاز برای افرادی است که تومور مغزی خود را جراحی کرده اند.

· افراد بعد از عمل جراحی بهتر است به صورت صاف نخوابند و در زمان خواب با قرار دادن بالشت بالا بودن سر نسبت به بدن را کنترل نمایند.

· خانم ها حداقل بعد از 3 ماه در صورت لزوم موهای خود را رنگ کنند.

· پس از بیدار شدن از خواب به سرعت نایستند، توصیه می شود چند ثانیه به حالت نشسته قرار گرفته و بعد از رختخواب جدا شوند.

· 3 تا 5 روز بعد از جراحی می توان سر را با شامپو بچه شست و حمام نباید طولانی مدت باشد.

· بهتر است افراد بعد از مدتی به صورت آهسته پیاده روی کرده و روز به روز مدت آن را افزایش دهند تا به یبوست دچار نشده و جریان خون در آن ها افزایش یابد.

· افراد تا مدتی باید از بالا بردن اشیا سنگین خودداری کرده و ورزش سنگین انجام ندهند.

· در زمان نماز خواندن بهتر است افراد نشسته نماز خوانده و مهر را بالا بیاورند تا دچار سرگیجه نشوند.

· چند روز بعد از جراحی بهتر است افراد غذاهای مقوی و سبک مانند سوپ مصرف نمایند.

· بهتر است افراد مایعات کافی بنوشند و روزانه 8 تا 10 لیوان آب مصرف نمایند.

· افراد تا جایی که می توانند از استرس و نگرانی دوری کنند و استفاده از مواد پروتئینی سالم و ویتامین ها برای رسیدن به این امر تأثیر بسزایی دارد.

· افراد بعد از عمل جراحی از مصرف مواد غذایی چرب و حاوی قند زیاد و مصنوعی خودداری نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.