ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
انواع سرطان خون

راهنمای مطالعه

انواع سرطان خون خوش خیم و بدخیم [0 تا 100 مدل های سرطان خون]

انواع سرطان خون به چند دسته تقسیم میشوند. سرطان خون خود زیر مجموعه ای از انواع سرطان بوده و همه ساله قربانیان زیادی دارد. وقتی نام سرطان خون شنیده میشود، لرز به تن شنونده انداخته و باعث ترس او میشود. انواع سرطان خون را با نام و علائم تخصصی می شناسند و عوارض و دلایل خود را دارند. سرطان به حالتی گفته میشود که در آن سلولهای خونی به صورت غیرطبیعی شروع به رشد میکنند. در این نوع از سرطان، خون موجود در مغز استخوان و سلولهای خونی تحت تاثیر قرار میگیرد. در ادامه به انواع سرطان خون و بررسی مدلهای سرطان خون می پردازیم. فصد خون در منزل برای کسانی که سرطان خون دارند و تحت شیمی درمانی هستند بسیار مفید می باشد.

سرطان خون چگونه ایجاد میشود؟

پیش از آن که به سراغ بررسی انواع سرطان خون برویم، باید بدانیم که سرطان خون چیست و چگونه ایجاد میشود. خون از سه قسمت گلبول سفید، گلبول قرمز و پلاکت تشکیل شده است. تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماریها و عفونتها بر عهده گلبول سفید بوده و گلبول قرمز نیز وظیفه دارد تا اکسیژن خون را در بدن حمل کند. پلاکت که اهمیت زیادی در خون دارد، وظیفه لخته کردن خون را به عهده دارد.
زمانی که فردی به یکی از انواع سرطان خونی مبتلا باشد، سلولهای بدن او بیش از اندازه مورد نیاز بدن گلبول سفید تولید کرده و در بدن انباشته میکند. این گلبولها با زیاد شدن و پخش شدن در قسمتهای مختلف بدن، عملکرد هر قسمت را مختل کرده و باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی میشود.
زیاد شدن گلبول سفید باعث میشود تا نسبت گلبولهای قرمز و پلاکتها نسبت به گلبولهای سفید کمتر شده و اکسیژن رسانی و سایر وظایف خون با مشکل مواجه شوند. البته هر نوع سرطان به شیوه خاص خود مشکل ایجاد کرده و مثلا روی مغز استخوان تاثیر میگذارد. سرطان خون غیرقابل درمان نیست؛ اما جزو بیماریهای صعب العلاج محسوب میشود. در ادامه به معرفی مدلهای سرطان خون خواهیم پرداخت. کسانی که تحت درمان سرطان خون هستند می توانند برای کم کردن هزینه ها و زمان از خدمات شیمی درمانی در منزل استفاده کنند.

انواع سرطان خون

انواع سرطان خون از لحاظ سرعت رشد به دو نوع تقسیم میشوند:
رشد سریع یا حاد
رشد آرام یا مزمن
مدلهای سرطان از نظر پیشرفت و سختی به دو قسمت دیگر دسته بندی می شوند:
خوشخیم
بدخیم

اگر بخواهیم تمام مدلهای سرطان خون را یکجا دسته بندی کنیم، می توان به 3 دسته لوسمی، لنفوم و میلوما آنها را تقسیم بندی کرد:

سرطان خون لوسمی

سرطان خون لوسمی در واقع به نوعی از مدلهای سرطان خون گفته میشود که به‌طور کلی، سیستمهای خون سازی بدن را تحت تاثیر قرار میدهد. این سرطان به پلاکتها و گلبولهای قرمز حمله کرده و از این طریق به سایر قسمتهای اساسی بدن پخش میشود.
وظیفه پلاکت ایجاد لخته خون و وظیفه گلبول قرمز، اکسیژن رسانی از طریق جریان خون است.سرطان خون وقتی از جریان خون در قسمتهای مختلف بدن جمع شوند، می توانند باعث ایجاد نارسایی در کبد، طحال و حتی در مغز شوند.

سرطان خون لنفوم

سرطان خون لنفوم نوعی از انواع سرطان خون بوده و به سیستم ایمنی بدن آسیب میرساند. لنفوسیت به سلولهای سفید خون گفته می شود و این سرطان به این لنفوسیتها حمله میکنند. لنفوسیتها در جریان خون وجود دارند که در مغز استخوان تشکیل میشوند.

سرطان خون میلوما

سرطان خون میلوما به نوعی از سرطانهای خونی گفته میشود که در پلاسما یا همان گلبول سفید خون به وجود می آید. در این نوع سرطان، سلولهای سرطانی میلوما در مغز استخوان جمع شده و به سلولهای خونی سالم حمله میکنند. سلولهای سرطانی بطور کلی شبیه به سلولهای عادی بدن نبوده و دچار مرگ نمیشوند؛ بلکه در یک قسمت از بدن جمع شده و به آن قسمت آسیب وارد میکنند. ابتلا به سرطان میلوما به دلایلی همچون افزایش سن، جنسیت، نژاد سیاه و سابقه خانوادگی اتفاق میافتد. این سرطان باعث کاهش عملکرد کلیه شده و کم خونی را ایجاد میکند؛ همچنین عفونتهای مکرر را به وجود آورده و مشکلات استخوانی را پدید می آورد.

نیاز به انواع تزریقات در منزل دارید؟ به صورت 24 ساعته با ما تماس بگیرید.

انواع سرطان خون خوش خیم

انواع سرطان خون از نظر شدت به خوش خیم و بدخیم تقسیم میشوند. گاهی سرطان خون هیچ علائمی از خود نشان نمیدهد و گاهی ممکن است باعث اختلال در زندگی فرد شود. سرطان خوش خیم نسبت به نوع بدخیم آرام بوده و بهتر از آن است. سرطان بدخیم فرد مبتلا را زمین گیر میکند؛ اما سرطان خوشخیم اینطور نیست. سرطان خون بدخیم، علائم بارزی همچون کاهش وزن شدید، تب و لرز، درد استخوان، خون دماغ شدن و… دارد؛ اما علائم سرطان خون خوش خیم معمولا پنهان بوده به شرح زیر است:
سردرد
عرق شبانگاهی
نفخ یا سنگینی
خستگی و ضعف
سختی تنفس
درد در بخش فوقانی شکم
تب و لرز
ایجاد لکه ها و قسمتهای قرمز رنگ
خونریزی بدون علت
کبود شدن قسمتهای مختلف بدن
و مواردی از این قبیل

معمولا سرطان خوش خیم را میتوان از نتایج آزمایشات متوجه شد؛ اما شاید نتایج آنقدرها هم واضح و شفاف نبوده و تنها در پزشک شک ایجاد کنند. سرطان خون خوش خیم نیز همانند نوع بدخیم روی گلبولهای قرمز، پلاکتها و گلبولهای سفید تاثیرگذار بوده و همان تاثیرات را با شدت کمتری می گذارد.
سرطان خون چه خوش خیم و چه بدخیم با تصویربرداری با اشعه ایکس قابل تشخیص نیست؛ چون هیچ توده ای برای شناسایی سرطان وجود ندارد. اگر سرطان خون از نوع بدخیم باشد، از طریق مشخصات ظاهری و اگر از نوع خوش خیم باشد، از راه آزمایشات مختلف قابل تشخیص خواهد بود.
سرطان خون خوش خیم از طریق دو روش درمان هدفمند و پیوند سلولهای بنیادی دریافت میشود. روش درمان هدفمند برای سرطان خون خوش خیم لوسمی و روش درمانی پیوند سلولهای بنیادی نیز برای کمک به سلولهای خونی استفاده میشود. استفاده از روش پیوند سلولهای بنیادی باعث میشود تا سلولهای خونی اقدام به کشتن سلولهای خوش خیم سرطانی کنند. به طور کلی روشهای درمانی سرطان خوش خیم بی دردسر و بی ضرر بوده و آسیبی به بافتهای بدن وارد میکند.

انواع سرطان خون در بزرگسالان

انواع سرطان خون در بزرگسالان بیشتر از انواع آن در کودکان است. برخی از این سرطانها خوش خیم و برخی دیگر بدخیم هستند.

سرطان خون سلول مویی (Hairy cell leukemia)
سرطان خون سلول مویی جزو سرطانهای مزمن و با سرعت آرام است که تولید پلاکتها، گلبولهای قرمز و گلبولهای سفید را قطع میکند. گاهی رشد این سرطان متوقف شده و نیازی به درمان پیدا نمیکند.

سرطان خون میلودیسپلاستیک (Myelodysplastic syndromes)
این نوع سرطان مجموعه ای از بیماریهای شبیه به هم بوده و عملکرد مغز استخوان، سلولهای قرمز خون، پلاکت و گلبول سفید خون را کاهش میدهد.

سرطان خون لنفوسیتی حاد (Acute lymphocytic leukemia)
سرعت رشد این نوع سرطان بالا بوده و میتواند از طریق جریان خون به قسمتهای دیگری همچون بیضه، کبد، مغز و غدد لنفاوی انتقال پیدا کند. این نوع سرطان در بزرگسالان و کودکان به‌طور مشترک وجود داشته و از طریق شیمی درمانی و پرتودرمانی می توان آن را درمان کرد. البته گاهی ممکن است در صورت بدخیم بودن زیاد این سرطان، به صورت ترکیبی از هر دو نوع درمان استفاده کرد.

سرطان خون میلوئیدی حاد (Acute myeloid leukemia)
این نوع سرطان نیز سرعت رشد بالایی داشته و در واقع رایج ترین نوع سرطان خون محسوب میشود. این نوع سرطان نه تنها به سرعت رشد میکند؛ بلکه سلولهای سفید، پلاکت و گلبول قرمز خون را نیز از بین میبرند.

سرطان خون میلوئیدی مزمن (Chronic myeloid leukemia)
این نوع سرطان سرعت آرامی دارد و رشد آن از مغز استخوان به خون ختم میشود. البته این سرطان میتواند تبدیل به نوع حاد شده و تمام بدن را درگیر خود کند.

سرطان خون لنفوسیتی مزمن (Chronic lymphocytic leukemia)
این نوع سرطان نیز سرعت آرامتری داشته، از مغز استخوان شروع شده و به خون میرسد. این سرطان همچنین میتواند به طحال، کبد و غدد لنفاوی نیز برسد. این سرطان باعث از بین رفتن سلول خون شده و بدن نمی تواند با عفونت مقابله کند.

نیاز به اجاره تخت بیمارستانی دارید؟ با ما تماس بگیرید.

انواع سرطان خون در کودکان

کودکان یکی از حساس ترین قشرهای جامعه هستند که توانایی مراقبت از خود را نداشته و به مراقبت والدین نیازمند هستند. کودکان بیگناه بسیاری در دنیا هستند که به سرطان خون مبتلا شده و با آن دست و پنجه نرم میکنند. برخی از این مبتلایان در کشور ما بوده و در حال مبارزه با این بیماری سخت هستند. درست است که برخی از دلایل سرطان به شرایط محیطی بستگی دارند؛ اما در کودکان اینطور نیست.
انواع سرطان خون در کودکان بیشتر در دسته لوسمی قرار دارند. معمولا یک سوم کودکانی که سرطان دارند، مبتلا به سرطان خون هستند. معمولا کودکان به سرطان خون از نوع حاد لنفوسیتی ALL یا لوسمی میلوئیدی حاد AML که قبلا آن را توضیح دادیم، مبتلا میشوند. معمولا مدلهای سرطان خون از نوع مزمن کمتر در کودکان مشاهده شده است.
انواع سرطان خون که کودکان به آن دچار میشوند از نوع حاد بوده و معمولا بسیار سریع رشد میکند. معمولا سه چهارم از کودکان دارای سرطان خونی، به نوع لنفوسیتی حاد مبتلا هستند. سرطان خون نوع لنفوسیتی حاد در اوایل کودکی و از گلبول سفید آغاز میشود. معمول ترین سن ابتلا به این نوع از سرطان کودکان، سنین بین 2 الی 5 سال است و بیشتر پسران و سفید پوستان را به خود مبتلا میکند.
سرطان حاد میلوئیدی نوعی دیگر از سرطان کودکان بوده و همانطور که از اسمش پیداست، سلولهای میلوئیدی را در مغز استخوان درگیر خود میکند. این سرطان یا از ابتدا تا 2 سالگی، یا در سنین نوجوانی کودک را به خود درگیر میکند. احتمال ابتلا به این سرطان در همه جنسیتها و نژادها برابر است.
معمولا سرطان کودکان به مرگ و میر منجر نمیشود و پس از 5 سال از درمان، بیماری دیگر به بدن کودکان برنخواهد گشت. راههای درمان این بیماریها میتواند شیمی درمانی، درمان هدفمند، پرتودرمانی، پیوند مغز استخوان، ایمونوتراپی و… است.

(02) دیدگاه

  1. 10 مرداد 1402

    ممنون از مقاله خوبتون

    پاسخ
    • تیم تحریریه
      18 مرداد 1402

      با درود و احترام
      خوشحالیم که مقاله مورد توجه قرار گرفته
      از ارسال نظر شما سپاسگزاریم.
      با سپاس

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.