ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
عمل قلب باز

راهنمای مطالعه

مراقبت های بعد از عمل قلب باز بسیار مهم است و باید اطلاعات کافی در این باره داشته باشید در این مقاله به طور کامل همه چیز درباره عمل قلب باز توضیح داده شده. شاید شما نیز تا کنون شنیده باشید که فردی برای درمان بیماری قلبی خود از عمل قلب باز استفاده کرده است. در واقع این عمل نوعی جراحی تهاجمی است که مستقیماً روی ماهیچه‌ها، عروق و دریچه‌های قلب انجام می‌شود که به سبب آن وضعیت آن بهبود می‌یابد. معمولاً‌ جراحی قلب باز با عوارض و خطرات خاصی همراه است که به همین دلیل متخصصان مراقبت‌های دقیقی را برای بعد از آن توصیه می‌کنند شما می توانید در صورت هرگونه درد و نیاز به پزشک از ویزیت متخصص قلب در منزل استفاده کنید که بسیار به صرفه تر و بهتر است استفاده کنید.

تفاوت عمل قلب باز با جراحی قلب بسته

عمل قلب باز نوعی جراحی است که در آن برای اصلاح عملکرد یا ساختار قلب قفسه سینه برش خورده و قلب درمان می‌شود. این جراحی ممکن است با اهداف متفاوتی انجام شود که شامل:

· ترمیم یا تعویض دریچه‌های قلب به منظور خروج و ورود خون به آن
· جایگذاری دستگاه‌ها پیشرفته پزشکی مثل باتری به منظور اصلاح عملکرد قلب
· پیوند قلب و جایگزین کردن قلب صدمه دیده با قلب سالم اهدا شده
· ترمیم نواحی آسیب دیده یا نابهنجاری‌های قلبی عروقی
· ترمیم عروق کرونر به منظور رفع انسداد
متداول‌ترین عمل جراحی قلب باز به عنوان بای پس شناخته می‌شود که به منظور باز کردن عروق کرونری صورت می‌گیرد. در این تکنیک یک رگ از نواحی مثل دست یا پا به قلب پیوند زده می‌شود تا جریان خون به خوبی صورت بگیرد. در این روش قفسه سینه بیمار با ابزارهای جراحی باز می‌شود تا فرایندهای مذکور بر روی قلب یا عروق آن انجام شود.
در مقابل روش‌های کم تهاجمی تری مثل آنژیوپلاستی که به عنوان جراحی بسته قلب شناخته می‌شوند، بدون ایجاد برش جراحی اختلالات قلبی مثل انسداد را رفع می‌کنند. روش‌های جراحی بسته با ایجاد عوارض کمتر در اولویت قرار دارند اما در صورتی که موثر نباشند، لازم است از جراحی باز استفاده کنیم.

جراحی باز قلب بهتر است یا بسته؟

تصمیم گیری در مورد انتخاب روش جراحی قلب بر عهده پزشک است و باید اقدام درمانی مناسب با توجه به شرایط بیمار صورت بگیرد. معمولاً در مواردی که تعداد و وسعت گرفتگی عروق کرونری کمتر است، از روش آسان‌تر یعنی آنژیوپلاستی یا جراحی بسته قلب استفاده می‌کنند؛ اما اگر انسداد در چندین رگ مشاهده شود احتمالا جراحی باز قلب انتخاب می‌شود. همچنین در مواردی که نیاز به مداخله در ماهیچه، اعصاب یا دریچه‌های قلبی وجود دارد، احتمالاً باید از جراحی باز بهره مند شویم.
از آنجایی که در عمل قلب باز خطرات زیادی فرد را تهدید می‌کند، ریسک عمل را نیز باید در نظر گرفت. به عنوان مثال در بیمارانی که سن بالا دارند آنژیوپلاستی ارجح است. همچنین در مواردی که فرد مبتلا به نارسایی قلبی یا دیابت است بهتر است از عمل باز یا بای پس بهره ببریم.

هزینه عمل قلب باز

هزینه این عمل در بیمارستان‌های مختلف و در شرایط گوناگون ممکن است متفاوت باشد. همچنین نوع بیمه و استفاده از بیمه تکمیلی در تعیین هزینه عمل موثرند. همچنین می توانید برای صرفه جویی در هزینه ها از نوار قلب در منزل استفاده کنید.

مراقبت‌های بعد از عمل قلب باز

همانطور که گفتیم عمل قلب باز یک جراحی بسیار تهاجمی است که قطعاً عوارضی را به همراه دارد. همچنین خطرات احتمالی این جراحی برای بیماران قابل توجه است و برای پیشگیری از آنها باید از هیچ اقدامی فروگذار نکنید. مراقبت‌های بعد از عمل قلب بسیار حائز اهمیت‌اند و ریسک این خطرات را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهند. این مراقبت‌ها در زمینه‌های انجام می‌شوند که شامل:

مصرف داروها
· بهتر است نام دارو و هدف از تجویز آنها را بدانید
· برای شروع ساعت دقیق استفاده از داروها را یادداشت کنید و در صورت لزوم از آلارم استفاده کنید
· داروها را به همان اندازه که پزشک توصیه کرده مصرف کنید
· سعی کنید داروها را هر روز در یک زمان مشخص مصرف کنید
· اگر ممکن است داروهایتان را همیشه از یک داروخانه تهیه کنید
· همیشه مقداری از داروها را همراه خودتان داشته باشید
· مقدار دارو، زمان مصرف یا نوع داروها را بدون مشورت پزشک تغییر ندهید

مدیریت درد
· بعد از جراحی ممکن است در نواحی مختلف بدن درد را تجربه کنید که کاملاً طبیعی است
· از داروهای مسکنی که توسط پزشک توصیه شده استفاده کنید و اگر مقدور است به تدریج آن را کاهش دهید
· اگر با مصرف مسکن درد شما بهبود نیافت حتماً به پزشک خود مراجعه کنید
· می‌توانید از برچسب‌های ضد درد برای کاهش درد استفاده کنید

مراقبت از زخم
مراقبت از زخم جراحی بعد از عمل قلب باز بسیار مهم است و می‌تواند عوارض بعد از جراحی را به طور قابل توجهی کاهش دهد. معمولاً بعد از عمل احساس خارش، درد، تورم، قرمزی یا کبودی، بی حسی یا مقدار کمی خونریزی را مشاهده می‌کنید. به منظور مراقبت از زخم لازم است پانسمان استریل را به صورت مرتب تعویض کنید و در صورت لزوم از پدهای گرمایی مخصوص استفاده کنید.

بعد از عمل قلب باز چه بخوریم؟

مهم‌ترین مراقبت بعد از عمل قلب باز را می‌توان تغذیه و نحوه مصرف مواد غذایی معرفی کرد. انتخاب موادی که برای قلب و بدن مفیدند و اجتناب از مواد غذایی مضر بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. به یاد داشته باشید که بعد از عمل قلب می‌توانید از غذاهای متنوع استفاده کنید و به هیچ وجه لازم نیست مصرف مواد غذایی را محدود کنید. بهترین رژیم غذایی که می‌توانید داشته باشید، بر اساس فرمول زیر تهیه می‌شود:
· از خوردن غذاهای چرب مثل فست فود و سرخ کردنی‌ها اجتناب کنید
· از غذاهای کم چرب مثل گوشت بدون چربی، مرغ بدون پوست و لبنیات کم چرب استفاده کنید
· از روش‌های پخت سالم مثل گریل، آب پز، کباب، پخت در مایکروویو و بخار پز کردن استفاده کنید
· به جای استفاده از نمک، از سبزیجات معطر خشک شده در غذا استفاده کنید
· از مصرف غذاهای فراوری شده، کنسروها، ترشیجات و شوریجات خودداری کنید
· مصرف غذاهای سرشار از فیبر مثل حبوبات، سبزیجات و میوه‌ها را افزایش دهید
با این روش‌ها می‌توانید تا حد زیادی از خطرات و عوارض عمل قلب باز دوری کنید. البته لازم است ورزش منظم روزانه و عدم استفاده از الکل و تنباکو را نیز حتماً مورد توجه قرار دهید.

عوارض بعد از عمل قلب باز

عوارض عمل قلب باز برای تمام افراد یکسان نیست و به شرایط فرد و نحوه عمل بستگی دارد. شایسته ذکر است که افراد مبتلا به چاقی و دیابت عوارض بیشتری را تجربه می‌کنند. متداول‌ترین عوارض عمل جراحی قلب باز شامل:
· عفونت
· ضربان قلب نامنظم
· پنومونی
· لخته خون
· از دست دادن خون
· از دست دادن حافظه و گیجی
· سکته مغزی یا قلبی
· مرگ
بنابراین قبل از شروع جراحی بهتر است با عوارض آن آشنا باشید و تا حد امکان آماده شوید.

تا چه سنی عمل قلب باز انجام می‌شود؟

شواهد نشان می‌دهند که انجام جراحی قلب باز در سن بالا با خطرات بسیار بیشتری همراه است اما در مواردی حتی افراد 90 ساله نیز توانسته‌اند این عمل را تحمل کنند. معمولاً بیش از 90 درصد مددجویان با انجام جراحی قلب نتایج مثبتی دریافت می‌کنند؛ اما این آمار در افراد با سن بالاتر کاهش می‌یابد. در هر صورت سن فاکتور تعیین کننده برای انجام جراحی نیست و شرایط جسمی بیمار برای استفاده از این روش در اولویت است.

ورم پا بعد از عمل قلب باز

ورم یا التهاب ناحیه تحت درمان بعد از جراحی قلب باز طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اما بسیاری از بیماران تورم در ناحیه پا را گزارش می‌کنند که این مسئله نیز رایج است. در افرادی که رگ پیوندی از پا گرفته شده این تورم رایج‌تر است و ممکن است همراه با درد یا تغییر رنگ پوست نیز باشد. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که تورم کاهش پیدا نکرد یا اینکه با تب همراه بود، سریعاً با پزشک خود ارتباط برقرار نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.