ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
علت سوت کشیدن گوش

راهنمای مطالعه

علت سوت کشیدن گوش راست و چپ + درمان سوت کشیدن گوش

علت سوت کشیدن گوش یا وزوز گوش را باید تشخیص دهید تا بتوانید از این بیماری جلوگیری کنید در این مقاله با صفر تا صد سوت کشیدن گوش آشنا می شوید گوش از جمله اندام مهم بدن است که وظیفه شنوایی و ایجاد تعادل در بدن را بر عهده دارد. یکی از مشکلات این اندام شنیده شدن سوت در گوش بدون وجود منبع خارجی است. شنیده شدن این صدای سوت می تواند ناشی از دلایل مختلفی چون افزایش جرم گوش، عفونت و … باشد. با شناسایی و رفع هر کدام از دلایل شناسایی شده می توان به از بین بردن شنیده شدن صدای سوت در گوش کمک کرد.

آناتومی گوش

آناتومی گوش دارای ساختارهای حسی است که دو عملکرد کلی شامل شنوایی و حفظ تعادل بدن و هماهنگی بین حرکات سر و چشم را فراهم می آورد اگر حس درد یا مشکل در گوش های خود دارید می توانید از ویزیت پزشک متخصص در منزل تیم ما استفاده کنید.
گوش را می توان به سه جز اصلی ذیل تقسیم بندی کرد:
· گوش بیرونی: لاله گوش، کانال گوش و پرده گوش در این بخش قرار می گیرد. لاله گوش امواج صوتی را از محیط میگیرد و از طریق کانال گوش، این امواج به داخل گوش هدایت می شود. امواج به پرده گوش که به نام صماخ گوش نیز شناخته می شود برخورد کرده و در اثر این برخورد پرده گوش می لرزد. صدای موج حاصل از این برخورد به استخوانچه چکشی قرار گرفته در وسط پرده گوش برخورد کرده و به گوش میانی منتقل می شود.
· گوش میانی: گوش میانی از پشت پرده گوش و پشت استخوانچه چکشی شروع می شود. در این قسمت سه استخوانچه به نام های سندانی، رکابی و چکشی قرار داشته و وظیفه انتقال امواج لرزشی به قسمت های داخلی گوش را فراهم می آورند. این استخوانچه ها علاوه بر انتقال امواج سبب تقویت آن ها نیز می شوند.
· گوش داخلی: حفره ای در داخل جمجمه بعد از گوش میانی را گوش داخلی می گویند. این حفره امواج را دریافت کرده، آن ها را به پیام عصبی تبدیل کرده و پیام های عصبی شنوایی را به مغز برای شنوایی و ایجاد و حفظ تعادل بدن منتقل می کند. خود گوش داخلی از دو جز حلزون گوش و کانال های نیم دایره ای تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: حقوق نگهداری سالمند در منزل + پرستار سالمند در منزل تهران

علت سوت کشیدن گوش

سوت کشیدن یا وزوز گوش به شنیده شدن صداهایی در یک یا هر دو گوش اطلاق می شود. این صدا منبع خارجی نداشته و فرکانس های متفاوتی چون زنگ زدن، صدای باد، غرش و سوت و … دارد. تداوم این صداها در فرد سبب اختلال زندگی فرد می شود. از جمله علل سوت کشیدن گوش و وزوز گوش می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

· جرم گرفتن گوش: جرم گوش آلودگی های محیطی را جذب کرده و از انتقال این آلودگی ها به گوش میانی و داخلی ممانعت می کند. اما در صورت انباشته شدن جرم گوش، این جرم به پرده گوش فشار وارد کرده و علاوه بر کم کردن قدرت شنوایی سبب شنیده شدن صدای سوت در گوش می شود. این علت سوت کشیدن گوش از همه بیشتر بین اشخاص رواج دارد.
· عفونت گوش: اگر در هرکدام از بخش های گوش مثل گوش خارجی، داخلی و یا میانی عفونت به هر دلیل ایجاد شود علاوه بر کاهش قدرت شنوایی، احتمال شنیده شدن صدای سوت و وزوز از گوش نیز زیاد خواهد بود.
· سخت شدن پرده و استخوان های گوش: همانطور که بیان شد پرده گوش در قسمت بیرونی گوش قرار داشته و گوش میانی نیز از سه استخوانچه تشکیل شده است. سخت شدن پرده و استخوانچه ها موجب اختلال در شنوایی و شنیده شدن صدای وزوز در گوش می شود.
· آسیب حلزون شنوایی و پیرگوشی: آسیب به قسمت حلزونی گوش داخلی و کهولت سن از جمله دلایل شنیده شدن صدای سوت در گوش خواهد بود.
· برخی بیماری ها: دیابت، اختلالات تیروئید، بیماری منییر سبب اختلال گوش و شنیده شدن صدای سوت در گوش می شود.
· استفاده از برخی فرآورده های دارویی: استفاده از برخی آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد التهابی، مسکن، داروهای ضد افسردگی و … سبب شنیده شدن صدای سوت در گوش می شود.
· تومور: شنیده شدن مستمر و ممتد صدای سوت کشیدن در گوش نشانه تومور است. تومورها به رگ ها در ناحیه سر و گردن فشار وارد می آورند.
·استرس: استرس و اضطراب می تواند سبب شنیده شدن صدای سوت در گوش گردد.
· اختلالات عصبی: بی خوابی و اختلالات عصبی بر سیستم شنوایی تأثیر می گذارد.
·آلودگی صوتی: آلودگی های صوتی و قرار گرفتن در معرض صدای بلند از رایج ترین دلایل شنیده شدن صدای سوت در گوش است.
· فشار خون: تغییرات فشار خون و کم و زیاد شدن آن و مشکلات عروقی همگی از مواردی است که می تواند سبب شنیده شدن صدای سوت در گوش شوند.

چه کسانی بیشتر در معرض مشکل صدا دادن گوش قرار می گیرند؟

با توجه به علل شنیده شدن صدای سوت در گوش افراد کهنسال در معرض صدا دادن گوش قرار دارند. همچنین افرادی که در محیط های با آلودگی صوتی قرار دارند به احتمال زیاد دچار سوت کشیدن گوش می شوند. افرادی که در محیط های پراسترس و پر اضطراب کار می کنند و یا با اختلالات عصبی مواجه هستند درگیر این نشانه خواهند شد. افراد افسرده که از داروهای درمان افسردگی استفاده می کنند و یا افرادی که به بیماری تیروئید و دیابت مبتلا هستند و داروهایی خاص مصرف می کنند، همگی در معرض شنیدن صدای سوت در گوش هستند.

عوارض بی اعتنایی به سوت کشیدن گوش

سوت کشیدن گوش می تواند علل مختلفی داشته باشد. از مهمترین دلایل سوت کشیدن گوش تومورها و عفونت در گوش هستند. در صورتی که سوت کشیدن های مکرر ناشی از این دو علت با بی تفاوتی و بی اعتنایی همراه شود، شرایط وخیم شده و حتی منجر به مرگ فرد نیز می شود.
شنیده شدن صدای سوت ممکن است به دلیل فشار خون بالا و یا پایین باشد و حتی گرفتگی عروق از دلایل تفاوت این صدا باشد. بی اعتنایی به شنیده شدن سوتی که به دلیل تغییرات فشار خون و بسته شدن شریان ها باشد عواقب و عوارضی چون سکته فرد را در پی خواهد داشت.
تفاوت بین هوهو کردن و سوت کشیدن و صدا نبض در گوش
صدای نبض در گوش یا وزوز گوش ضربان دار زمانی اتفاق می افتد که گوش از تغییر جریان خون در شریان ها و رگ های موجود در گردن آگاه می شود. افزایش جریان خون، افزایش جریان خون موضعی، جریان خون نامنظم همگی سبب ایجاد صدای نبض در گوش می شوند.
صدای سوت کشیدن یا هوهو کردن گوش ناشی از ایجاد عفونت در گوش، افزایش جرم گوش و تغییر فشار خون، کم شدن یا زیاد شدن آن است.

(09) دیدگاه

  1. شرومالسک
    19 خرداد 1402

    سلام بعد از ساکشن ، از گوش چپ صدای سوت می شنوم ولی شنواییم خوب است. لطفا راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
    • admin comments
      21 خرداد 1402

      با سلام و احترام
      لطفا با شماره 02158986000 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان هم‌دم محجوب شما را راهنمایی کنند.
      با سپاس

      پاسخ
  2. شکیبا
    27 خرداد 1402

    من سه روزه گوش چپم فقط سوت میکشه درد ندارم ولی شنوایی کمتر شده چیکار کنم

    پاسخ
    • admin comments
      28 خرداد 1402

      با درود و احترام
      لطفا با شماره 02158986000 تماس حاصل فرمایید و از کارشناسان ویزیت حضوری یا آنلاین از پزشک گوش و حلق و بینی درخواست نمایید.
      با سپاس از شما

      پاسخ
    • 13 تیر 1402

      برای منم همین طور شده.دکتر رفتین؟ علتش چی بوده؟

      پاسخ
    • سالار
      24 تیر 1402

      سلام منم سه روزه دقیقا اینجوری شدم واسه شما خوب شد؟؟چیکارکردین میشه راهنمایی کنید

      پاسخ
      • تیم تحریریه
        1 مرداد 1402

        با درود و احترام. لطفا با کارشناسان ما با شماره 02158986000 تماس بگیرید. همکاران راهنماییتون می‌کنند.
        با سپاس از ارسال نظرتون

        پاسخ
  3. 15 اسفند 1402

    بسیار عالی از اینکه وقت گذاشتید سپاس گزارم

    پاسخ
    • تیم تحریریه
      1 اردیبهشت 1403

      با درود و احترام
      سلامت و پیروز باشید.
      با سپاس

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.