ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
علت بیماری دیابت چیست

راهنمای مطالعه

علت بیماری دیابت را باید تمام افراد بدانند تا بتوانند به موقع از این بیماری جلوگیری کنند. در این مقاله با انواع دیابت و چگونگی تشخیص دیابت آشنا می شوید. بیماری دیابت برای افراد در تمامی سنین خطرناک است چراکه یک بیماری مزمن به حساب می‌ آید. ما در این مقاله می خواهیم درباره دیابت چیست؟ علت ابتلا به آن و روش های پيشگيري آن‌ صحبت کنیم. در کشور ایران تقریبا ۵ میلیون بیمار دیابتی وجود دارد که نیمی از این بیماران، از بیماری دیابت خود آگاه نیستند و به دلیل عدم تشخیص به موقع، دچار عوارض بسیار خطرناک می شوند. اولین قدم برای پیشگیری از دیابت آشنایی با مبانی آن است. اگر به تازگی دچار بیماری دیابت شده اید توصیه می شود که ابتدا به بررسی دلایل بروز دیابت پیگیر شوید.

دیابت چیست؟

همان طور که در بالا گفته شد دیابت یک بیماری مزمن است. میزان قند خون افراد که به واسطه انسولین، هورمونی که توسط پانکراس تولید می شود کنترل می شود. هنگامی که غذا می خورید، غذا تجزیه شده و گلوکز وارد جریان خون شما می شود. انسولین، گلوکز را از جریان خون می‌گیرد و آن را وارد سلول هایی می کند که در آنجا تجزیه شده تا به سوخت تبدیل شوند. افرادی که دچار بیماری دیابت می شوند، یعنی یا انسولین کافی در بدن خود ندارند و یا انسولین برای دریافت گلوکز از خون و ورود به سلول های شما عملکرد مناسبی ندارد و باید برای پیشگیری دیابت اقداماتی انجام دهند. بیماری دیابت یا بیماری قند زمانی به وجود می آید که هورمون انسولین که عامل تنظیم کننده قند خون است یا به اندازه کافی در بدن تولید نمی شود یا بافت های بدن به آن به درستی و به اندازه پاسخ نمی دهند.

انواع دیابت

به طور کلی، سه نوع بیماری دیابت وجود دارد که این دیابت ها شامل دیابت نوع 1، نوع 2 و دیابت نوع 3 که به بیماری دیابت حاملگی معروف است. انواع دیگر دیابت که کمتر رایج هستند، شامل دیابت مونوژنیک و دیابت مربوط به فیبروز کیستیک است.

دیابت نوع یک

در گذشته های نه چندان دور بیماری دیابت نوع یک که دیابت وابسته به انسولین معرفی شده بود و در هر سنی رواج پیدا می کرد و در کودکان و جوانان بیشتر از سالمندان دیده می شد. بدن افراد مبتلا به دیابت نوع یک توانایی تولید انسولین مورد نیاز بدن را ندارند. در نوع یک بیماری دیابت تخریب سلولی سلول های بتا در پانکراس اتفاق می افتد. ثابت شده است که دیابت نوع یک بالعکس دیابت نوع دو، به دلیل عواملی وراثتی رخ نمی دهد بلکه به صورت اسپورادیک به وجود می آید. در دیابت نوع یک پانکراس به هیچ عنوان انسولین ترشح نمی کند. انسولین یک نوع هورمون در بدن است که به بدن توانایی می دهد تا گلوکز موجود در غذا را به انرژی تبدیل کند. اگر قند به وجود آمده در خون وارد سلول ها نشود، در رگ ها انباشته خواهد شد و سبب افزایش قند خون می شود. قند خون بالا به مرور زمان می تواند تأثیرات جبران ناپذیری را بر روی اعضای مختلف بدن داشته باشد. از بیماری دیابت نوع یک بیشتر به عنوان دیابت دوره نوجوانی و کودکی یاد می کنند اما امکان ابتلا به آن در هر سنی نیز وجود دارد. اگر به این بیماری مبتلا شده اید و سریعاً تشخیص دهید، می توانید از عوارض و مشکلات خاصی مانند ناراحتی‌ های قلبی، نابینایی، فشار خون بالا، اختلالات عصبی و نارسایی‌ های کلیوی پیشگیری کنید. ناگفته نماند که دیابت نوع یک علاوه بر انسولین، به ورزش منظم و رژیم غذایی سالم نیازمند است و یک نوع دیابت ارثی به حساب می‌ آید.

دیابت نوع دو

دیابت نوع دوم با نام های بسیاری قابل شناسایی و تشخیص است. دیابت بزرگسالان و دیابت غیر وابسته به انسولین نیز نام دیگر دیابت نوع دو است که امروزه از این نام ها استفاده نمی کنند. با توجه به اینکه افراد بالای 50 سال بیماری دیابت نوع دو را تشکیل می دهند اما کودکان و نوجوانان نیز در معرض ابتلا به این بیماری هستند. از عوامل ایجاد بیماری دیابت نوع دوم و یا پیشرفت آن چاقی، بی تحرکی و زمینه مستعد خانوادگی است. اکثر دیابتی ها را مبتلایان به دیابت نوع دو تشکیل می دهند. افراد مبتلا به بیماری دیابتی نوع یک که ترشح انسولین از لوزالمعده شان به کلی قطع شده است و بلعکس در دیابتی های نوع دو لوزالمعده همچنان قادر به تولید انسولین می باشد. همچنین انسولین در بدن افراد مبتلا به بیماری دیابت دو توانایی لازم را برای هدایت قند به درون سلول ها ندارد. این مشکل به دلیل بروز اختلالاتی در ناحیه گیرنده سلول که محل تأثیر انسولین بر روی سلول است و یا پیدایش نواقصی در ساختار انسولین به وجود می آید. ناگفته نماند که اگر رژیم غذایی افراد سرشار از کربوهیدرات و چربی باشد، اما فیبر کمی داشته باشد یا فرد فعالیت بدنی نداشته باشد و یا اگر مبتلا به فشار خون بالا باشد، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم افزایش پیدا می کند. همچنین استفاده بیش از حد الکل و سن افراد نیز از عوامل خطر آفرین است.

دیابت نوع سه

برخی از افراد دیابت نوع 3 را به عنوان بیماری آلزایمر یاد می‌ کنند. با این وجود این اصطلاح مورد پذیرش سازمان های بهداشتی رسمی نبوده است. همچنین مقاومت به انسولین با ایجاد پلاک آمیلوئید، التهاب و استرس اکسیداتیو در مغز را به همراه دارد. با وجود عدم قرار گیری دیابت نوع 3 در دسته بندی های رسمی، اما ایجاد اختلال در تنظیم انسولین و قند خون باعث شباهت این بیماری به انواع دیگر دیابت از جمله دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 شده است. با این وجود دیابت نوع 3 مغز را تحت تأثیر قرار داده و باعث ایجاد بیماری آلزایمر نیز می شود. دیابت بارداری نیز در دسته دیابت نوع سه قرار می گیرد که افراد باردار باید در تلاش پیشگیری از دیابت باشند چراکه برای آنان بسیار خطر آفرین است. در دوران بارداری، هورمون های مهارکننده ی انسولین در بدن زنان تولید می شود و امکان دارد که زنان باردار به دیابت مبتلا شوند.

علت بیماری دیابت

شاید برای شما نیز سؤال باشد که دلیل اصلی دیابت چیست؟ و چرا بیماری دیابتی به وجود می آید؟ بیماری دیابت و بیماری های مشابه با آن به دلیل عادات اشتباه غذایی است. هیچ کدام از افراد برای سوزاندن کالری اضافه بدن خود، تلاش و کوشش نمی کنند و با کوچک ترین بهانه از ورزش کردن فرار می کنند. دلیل بیماری دیابت این است که ما انسان ها فقط برای رفع گرسنگی غذا می خوریم و شکم را سیر می کنیم اما اصلاً به ارزش و تنوع غذایی که می خوریم، هیچ توجهی نداریم. در ادامه با علت بیماری دیابت نوع یک و نوع دو و پیشگیری از دیابت آشنا خواهیم شد.
علت مبتلا شدن به دیابت نوع یک
افرادی که به دیابت نوع یک مبتلا هستند مشکلی در غده پانکراس آن ها وجود دارد که آن ها را به این بیماری مبتلا کرده است. پانکراس نیز همان لوزالمعده است. پانکراس وظیفه دارد که کمک به هضم غذا کند همچنین کمک به تنظیم قند خون بدن می کند.

علت مبتلا شدن به دیابت نوع دو

بدن برای تنظیم قند خون خود به هورمون‌ های بسیاری مانند انسولین احتیاج دارد. در دیابت نوع یک به هیچ عنوان انسولینی وجود ندارد که بخواهد قند خون بدن را تنظیم کند.
پیشگیری از دیابت
· حذف شکر و کربوهیدرات از وعده های غذایی خود
· ورزش کنید و فعالیت هاي روزانه انجام دهید
· آب فراوان بنوشید
· وزن خود را کاهش دهید
· مصرف دخانیات ممنوع
· مصرف فراوان ویتامین دی
· استفاده از گیاهان در وعده های غذایی خود
· خواب کافی
· حذف فست فود از وعده های غذایی خود
· از استرس دوری کنید
· مصرف گوشت قرمز را کم‌ کنید

چگونگی تشخیص دیابت

کسانی که به این بیماری مبتلا شده اند ابتدا از خودشان سؤال می کنند که بیماری دیابت چیست؟ و چه نشانه هایی دارد؟ آن ها پس از پیدا کردن نشانه هایی در خود با آزمایش دادن به این نتیجه می رسند که به یکی از انواع دیابت مبتلا شده اند. پس از ابتلا شدن به این بیماری باید در تلاش ضعیف کردن و از بین بردن آن باشید. همچنین که این بیماری ممکن است به دلیل عوامل وراثتی به وجود بیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.