ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
علت آمبولی ریه در بارداری

راهنمای مطالعه

علت آمبولی ریه در بارداری + علائم، چگونگی تشخیص و درمان

اصلی‌ترین علت آمبولی ریه بارداری است.آمبولی ریه (PE) به معنی وجود یک انسداد در شریان ریه‌ها است. ارتباط حاملگی و آمبولی ریه تغییراتی است که در هورمون‌ها و جریان خون اتفاق افتاده و خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. هر فردی که علائم این انسداد را در طول بارداری یا پس از آن تجربه می‌کند، باید فورا به پزشک مراجعه نماید که دقت کنید چون در بارداری سیستم ایمنی بدن ضعیف است و سلامت حساسیت بیشتری دارد بهتر است که از متخصص ریه در منزل استفاده کنید که هم ایمنی بالاتری دارد و هم به شدت راحت تر است.. چنانچه PE به سرعت درمان نشود، می‌تواند کشنده باشد.
در این مقاله سعی بر این داریم تا این بیماری را توضیح داده و ارتباط بین حاملگی و آمبولی ریه را شرح دهیم. ما همچنین علت آمبولی ریه در بارداری و علائم PE را فهرست کرده و اطلاعاتی در مورد درمان و پیشگیری از این بیماری در طول و بعد از بارداری ارائه می‌دهیم.

آمبولی ریه چیست؟

آمبولی اصطلاح پزشکی برای انسداد شریان است. علت آمبولی ریه در بارداری و انسداد وریدی لخته شدن خون در این دوران است و بیشتر آن‌ها از وریدهای عمقی بازوها، پاها یا لگن منشأ می‌گیرد. پزشکان از این لخته‌ها به‌عنوان ترومبوز ورید عمقی (DVT) یاد می‌کنند.
در واقع، احتمال ایجاد لخته خون در زنان باردار پنج برابر بیشتر از بیماران غیر باردار است، زیرا در دوران بارداری، بدن تولید فاکتورهای خونی را افزایش می‌دهد که باعث لخته شدن طبیعی می‌شود. رحم در حال رشد همچنین مانع بازگشت خون در وریدهای قسمت تحتانی بدن می‌شود. بیشتر اوقات، این تغییرات منجر به مشکلات سطحی مانند واریس می‌شود.
گاهی اوقات، افزایش فاکتورهای لخته شدن همراه با کاهش جریان در وریدها از رحم در حال گسترش می‌تواند باعث ایجاد لخته‌های خون در پاها شود. هنگامی‌که یک لخته آزاد می‌شود و به ریه‌ها می‌رود، به یک اورژانس پزشکی تبدیل می‌شود که به‌عنوان آمبولی ریه (PE) شناخته می‌شود.
خطر ابتلا به PE در یک فرد در طول بارداری و در 6 هفته اول منبع مورد اعتماد پس از زایمان افزایش می‌یابد. علت آمبولی ریه در بارداری به دلیل تغییرات طبیعی در سطوح هورمونی و نحوه جریان خون در وریدها است.

علت آمبولی ریه در بارداری چیست؟

حامگی و بارداری و انسداد وریدی زمانی اتفاق می‌افتد که یک لخته خون یا قطعه‌ای از لخته خون جداشده و به سمت ریه می‌رود و شریان ریوی را مسدود می‌کند.
ترومبوآمبولی وریدی (VTE) شرایطی است که هم شامل DVT و هم PE می‌شود.
علت آمبولی ریه در بارداری، عبارت‌است از:
– کاهش جریان خون و تجمع خون در سیاهرگ‌های عمیق به دلیل بی‌حرکتی یا مسافرت
– آسیب به رگ‌های خونی ناشی از جراحی یا جراحت
– سابقه خانوادگی لخته شدن خون
– مصرف داروهایی که خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهند، مانند قرص‌های ضدبارداری و درمان جایگزینی هورمون (HRT)
از دیگر علت‌های آمبولی ریه در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
– لقاح آزمایشگاهی (IVF)
– پره اکلامپسی
– زایمان سزارین
– مرده زایی
– عدم تحرک به دلیل استراحت در رختخواب
– آسیب به عروق خونی در هنگام زایمان
– خونریزی پس از زایمان

علائم آمبولی ریه در بارداری

شایع‌ترین علائم حاملگی و آمبولی ریه تنگی نفس و سرفه است که ممکن است شامل خلط خونی باشد. به‌خصوص در طول فصل آنفولانزا و همه‌گیری کووید-۱۹، حتی سرفه‌های کوچک نیز باید بررسی شوند چرا که اگر لخته خون به ریه‌ها برود، می‌تواند باعث آمبولی ریه شده و نیاز به بررسی اورژانسی دارد.
برخی از بیماران ممکن است این علائم را در دوران بارداری یا هفته‌های پس از زایمان تجربه کنند:
– سرگیجه، غش یا سبکی سر
– افزایش ضربان قلب
– درد یا تورم که بیشتر در یک پا قابل‌توجه است
– اضطراب غیر قابل توضیح
لخته‌های خونی بزرگ می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی اکسیژن‌رسانی به ریه‌ها را کاهش دهند و منجر به آسیب اندام شوند. در موارد شدید، لخته‌های بزرگ می‌توانند هر دو ریه را مسدود کنند و باعث فروپاشی کلی قلبی عروقی شوند؛ بنابراین هر فردی که یک یا چند مورد از علائم فوق را در طول یا بعد از بارداری تجربه می‌کند، باید برای تشخیص و درمان مناسب با پزشک تماس بگیرد.

درمان آمبولی ریه در بارداری

برای درمان حاملگی و آمبولی ریه ابتدا باید علت آمبولی ریه در بارداری را شناخت که در بالا به آن اشاره شد، سپس آن را تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدام نمود. در دوران بارداری به دلیل اینکه حساسیت بیشتر می باشد بهتر است دقت بیشتری در انتخاب مراکز درمانی و چکاپ داشته باشد مثلا برای انجام تزریقات می توانید از تزریقات در منزل شمال تهران یا سایر مناطق تهران استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.