ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
علائم فشار خون عصبی

راهنمای مطالعه

علائم فشار خون عصبی زیاد هستند و باید به طور دقیق آن ها را بشناسید تا بتوانید برای درمان و جلوگیری از عوارض اقدام کنید. علائم فشارخون عصبی، بیشتر در مواقعی خود را نشان می‌دهد که فرد دچار استرس و اضطراب می‌شود. ایجاد تنش در فرد، سبب می‌شود هورمون‌های آدرنالین و نورآدرنالین، در بدن ترشح شود که نتیجه آن بالارفتن فشارخون و ریتم ضربان قلب است. افرادی که به‌طور ارثی، مبتلا به فشارخون هستند، بالا بودن فشار آن‌ها نه‌تنها در مواقع اضطراب نمایان است، بلکه در زمانی که استرسی هم وجود ندارد، علائم فشارخون عصبی را در خود احساس می‌کنند. تنش و اضطراب در افراد سالم، اگر به‌صورت روزمره ایجاد شود، کم‌کم زمینه مناسب برای مبتلا شدن این افراد به فشارخون بالا، فراهم می‌شود. این در حالی است که فشار وارد شده به دیواره رگ‌ها، زیاد شده و قلب و کلیه را تحت تأثیر قرار می‌دهد که این‌ها از علائم فشار خون عصبی، به‌حسابمی‌آید.

فشارخون عصبی چیست؟

علائم فشارخون عصبی، زمانی ظاهر می‌شود که فرد حالت نرمال ندارد و یا به عبارتی فشار عصبی به فرد وارد شده است، در اینجاست که نیرویی، دیواره رگ‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هرچه این نیرو بیشتر باشد زمینه برای ایجاد فشارخون بالا، مهیاتر می‌شود. از یک طرف، قلب باید حجم خون وارد شده را پمپاژ کند و از طرف دیگر، رگ‌ها در برابر جریان خون ایستادگی کنند. همه این‌ها دست‌به‌دست هم می‌دهد که فشارخون از حالت نرمال خارج شود و به حد بالایی برسد و علائم فشارخون عصبی، شروع به پدیدار شدن می‌کند.
میزان فشارخون افراد، با توجه به سنی که دارند، فرق می‌کند؛ اما حالت طبیعی آن به‌صورت 80/120 میلی‌متر جیوه است. چنانچه این میزان بین 80/120 تا 80/130 باشد، نشان‌دهنده خروج از حالت نرمال است و اگر هم از 80/130 بالاتر رود که به‌عنوان فشارخون بالا تلقی می‌شود. افرادی که دچار فشارخون بالا هستند برای اینکه علائم فشارخون عصبی در آن‌ها کمتر دیده شود، باید به‌طور مرتب، فشار خود را چک کنند تا خطراتی چون سکته قلبی و مغزی آن‌ها را تهدید نکند. از آنجا که امروزه، سبک زندگی تغییر پیدا کرده است، این بیماری با شیوه‌های زیادی، قابل کنترل است و می‌توان از بروز بسیاری از نشانه‌های فشارخون عصبی، جلوگیری کرد. می توانید برای تشخیص به موقع و درمان فشار خون عصبی حتما از ویزیت متخصص قلب در منزل استفاده کنید.

انواع فشارخون بالا

فشارخون بالا، به دو شکل اولیه و ثانویه وجود دارد. فشارخون بالای اولیه، بیشتر در افراد بزرگسال دیده می‌شود که علت مشخصی ندارد. این فشارخون، بر اثر فشارهای عصبی که در طی سال‌های متمادی به فرد وارد شده، ایجاد می‌شود. اگر فرد، دچار بیماری زمینه‌ای باشد ممکن است به فشارخون بالا مبتلا شود که به این مدل فشارخون، فشارخون ثانویه می‌گویند. فشارخون ثانویه، به‌صورت یک‌دفعه خود را نشان می‌دهد و به‌طور معمول، از فشار اولیه بالاتر است. علائم فشارخون عصبی در حالت ثانویه، در اثر بیماری‌های کلیوی، اختلالات تیروئید، آپنه در خواب، قرص‌های پیشگیری از بارداری، داروهای مسکن و انواع داروی مخدر شکل می‌گیرد.

علائم فشارخون عصبی

نشانه‌های فشارخون عصبی به شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شود. شاید بسیاری از افراد مبتلا به فشارخون، از بیماری خودآگاهی نداشته باشند اما با بروز علائمی می‌توان به این نتیجه رسید که فرد دچار فشارخون بالا است. علائم فشارخون عصبی شامل موارد زیر است:
بروز سردردهای شدید
خونریزی از بینی
خسته بودن و داشتن حالت گیجی
ایجاد اختلال در بینایی و تار دیدن
بروز اختلالات تنفسی
ریتم نامنظم قلب و زیاد شدن تعداد ضربات آن
داشتن درد در ناحیه قفسه سینه
مشاهده خون در ادرار
احساس ضربه در ناحیه سینه، گردن و گوش
ایجاد انقباض در بطن چپ
دفع سدیم از بدن
عرق کردن
ایجاد حالت گزگز در دست و پا

علت فشارخون عصبی

با بروز علائم فشارخون عصبی، فرد باید پیگیر علت فشارخون باشد تا بتواند از این طریق، کارهایی که به سلامتی وی ضربه وارد می‌کند را تکرار نکند. بروز نشانه‌های فشارخون عصبی، به سبب کارهای زیر به وجود می‌آید:
بالا رفتن سن
تأثیر دمای هوا
داشتن اضافه وزن
مشکلات کلیه
نارسایی در عروق کلاژنی
استرس و اضطراب دائمی
استفاده از دخانیات و نیکوتین
تأثیر استفاده کردن از یک سری داروها
استفاده از مواد مخدر مانند ماری‌جوانا و کوکائین
رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب و گنجاندن غذای فوری و غذاهای چرب و شور در برنامه غذایی

عوارض فشارخون عصبی

با پیدایش علائم فشارخون عصبی، افراد در پی آن هستند که این عارضه چه عوارضی در بدن ایجاد می‌کند. در اینجا باید گفت، چنانچه، فشارخون در حد خیلی بالایی نیست، عوارض نگران‌کننده‌ای به دنبال ندارد. تنها در مواقعی که میزان تغییرات فشارخون به‌صورت پی‌درپی در فرد اتفاق می‌افتد و روزانه فرد این تغییرات را احساس می‌کند باید نگران عوارض ناشی از آن شد. این عوارض شامل نارسایی قلبی و کلیه، حمله قلبی، سکته مغزی، لختگی خون، آنوریسم، آسیب دیدن عروق چشم، ایجاد اختلال در حافظه و بروز فشارخون بالا در حد خیلی خطرناک است. نکته قابل توجه این است که عوارض فشارخون عصبی، بدون هیچ نشانه آشکاری فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عوارض قرص‌های فشارخون عصبی

با مصرف قرص‌های کنترل فشارخون عصبی، می‌توان از میزان علائم فشارخون عصبی کم کرد. قرص‌های کنترل فشار خون، ممکن است با عوارضی همراه باشد. این عوارض شامل موارد زیر می‌شود:
احساس خستگی در بدن
سرد شدن دست و پا
احساس سرگیجه یا سبک بودن ناحیه سر
بروز علائم افسردگی
اختلالات تنفسی
استفراغ و مشکل در اجابت مزاج
نامنظم بودن ضربان قلب
پایین آمدن قند خون
جمع شدن مایعات در بدن
بالا رفتن وزن
دچار شدن به حملات آسم

برای فشارخون عصبی چه بخوریم؟

داشتن برنامه غذایی مناسب در افراد مبتلا به فشارخون بالا، کمک زیادی به کنترل این بیماری می‌کند و می‌توان تا حدودی علائم فشارخون عصبی را کاهش داد. رعایت رژیم غذایی زیر به افراد مبتلا به فشارخون، توصیه می‌شود:
سبزیجات برگ دار
از جمله سبزیجات برگ‌دار می‌توان به کاهو، کلم پیچ، برگ شلغم، کلم برگ، اسفناج و غیره اشاره کرد که پتاسیم موجود در آن‌ها به کنترل فشارخون بالا، کمک می‌کند.

مصرف انواع توت
گنجاندن انواع توت، مانند بلوبری در برنامه غذایی کمک زیادی به کنترل نشانه‌های فشارخون عصبی می‌کند.
شیر بدون چربی و ماست
استفاده از شیر با چربی اندک، ابتلا به نشانه‌های فشارخون عصبی را کاهش می‌دهد. مصرف ماست هم به افرادی توصیه می‌شود که با نوشیدن شیر، رابطه خوبی ندارند.

جو دوسر
جو دوسر، منبع غنی از فیبر است که میزان چربی و سدیم آن نیز، کم است. با مصرف این ماده تا چندین ساعت نیاز به مصرف مواد غذایی دیگری نیست؛ چرا که، سیری کامل در بدن ایجاد می‌شود.
مصرف ماهی سالمون، خالی مخالی و ماهی های دارای امگا 3
مصرف ماهی‌های حاوی امگا 3، مانند سالمون و همچنین قزل‌آلا که دارای ویتامین D است، به افراد دارای نشانه‌های فشارخون عصبی توصیه می‌شود.

دانه های روغنی
دانه‌هایی چون تخمه آفتابگردان و تخمه کدو از جمله دانه‌های روغنی سودمند، در زمینه کنترل فشار خون به‌حساب می‌آیند. نیاز هست که این دانه‌ها بدون نمک مصرف شوند.

سیر و انواع ادویه
مصرف ادویه‌هایی چون ریحان، دارچین، آویشن و رزماری سبب می‌شود که بدن نمک کمتری جذب کند و علائم فشارخون عصبی در بدن نمایان نشود. سیر نیز، ماده‌ای مؤثر در کاهش فشارخون، به شمار می‌آید.
از دیگر موادغذایی که در کاهش میزان فشارخون مؤثرند می‌توان به شکلات تلخ، پسته، روغن زیتون، انار، موز و لبو اشاره کرد.

برای فشارخون چه چیزهایی مضر است؟

افراد مبتلا به فشارخون بالا، می‌بایست از مصرف یکسری موادغذایی که به افزایش فشارخون آن‌ها کمک می‌کند اجتناب کنند تا نشانه‌های فشارخون عصبی در حد طاقت‌فرسایی، گریبانگیر آن‌ها نشود. ازجمله این پرهیزات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
گوشت‌هایی که به‌صورت فرآوری شده در بازار وجود دارد؛ چراکه، این گوشت‌ها، منبع غنی از سدیم هستند که برای فشارخون بالا، خیلی خطرناک است.
محصولات کنسروی که از گوجه‌فرنگی تهیه می‌شود؛ مانند انواع سس
گوشت قرمز
مواد غذایی شیرین
نودل رامن
سوپ‌هایی که به شکل کنسروی، مصرف می‌شود.
پیتزاهایی که حالت منجمد دارند.
مصرف الکل
سیب‌زمینی که سرخ شده باشد.
سس سالاد

سخن پایانی
بدن انسان در مواجه با استرس و اضطراب‌های زندگی تا یک حدی قابلیت تحمل را دارد. چنانچه زندگی روزمره، همراه با تنش‌های زیادی باشد، حاصل آن بروز بیماری‌های گوناگونی ازجمله ابتلا به فشارخون بالا است. البته افرادی هم هستند که این عارضه را از خانواده خود به ارث می‌برند. علائم فشارخون عصبی، شامل موارد بسیاری است. ولی با پیدایش این نشانه‌ها، می‌توان با مصرف یک سری از موادغذایی و پرهیز نمودن از بعضی کارها به کنترل این بیماری کمک کرد تا نشانه‌های فشارخون عصبی برای فرد دردسرساز نباشد.

(02) دیدگاه

  1. حسین
    4 آبان 1402

    بسیار عالی بود محتوا ممنون از شما

    پاسخ
    • تیم تحریریه
      20 آبان 1402

      با درود و احترام
      خوشحالیم از اینکه توانسته ایم نظر شما را جلب کنیم.
      با سپاس از ثبت دیدگاهتان

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.