ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
علائم سکته مغزی

راهنمای مطالعه

 علائم سکته مغزی در افراد با جنسیت و سنین مختلف چگونه است؟

علائم سکته مغزی را باید به طور کامل بشناسید تا در صورت بروز حادثه بتوانند به موقع اقدامات لازم را انجام دهند. سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که خون رسانی به مغز قطع شود. در حدود ۸۰ درصد موارد، این موضوع به دلیل لخته شدن خون یا انسداد شریان رخ می‌دهد. اگر رگ خونی آسیب دیده باشد، سکته مغزی نیز ممکن است رخ دهد. سکته مغزی در تمام گروه‌های سنی رخ می‌دهد و معمولا قبل از وقوع علائمی دارد که اگر با این علائم آشنا باشید می‌توانید از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنید. در صورت عدم توجه به نشانه های سکته مغزی، با مشکلات بزرگی رو به رو خواهید شد.

علائم قبل از سکته مغزی

علائم قبل از سکته مغزی

علائم قبل از سکته مغزی

· افتادگی صورت: اگر از فرد بخواهید لبخند بزند، لبخند او کج یا یک طرفه خواهد بود
· ضعف یا بی‌حسی دست: اگر از فرد بخواهید هر دو دست را بلند کند، یکی از دست‌ها پایین‌تر از دیگری خواهد بود
· مشکلات گفتاری: مانند ابهام یا مشکل در تکرار یک جمله
· سردرد ناگهانی و شدید
· سرگیجه ناگهانی، از دست دادن تعادل یا هماهنگی
· از دست دادن بینایی یا تغییر در بینایی در یک یا هر دو چشم، که معمولا به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد
· احساس سردرگمی یا مشکل در درک چیزهایی که معمولا برای فرد آسان است
· بی‌حسی یا ضعف در یک طرف بدن که می‌تواند یا در یک دست یا در یک پا باشد
علائم سکته مغزی اغلب به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند. اما برخی از افراد چندین روز قبل از سکته مغزی جدی علائمی مانند سردرد، بی‌حسی یا گزگز را تجربه خواهند کرد. مطالعات نشان داده است که ۴۳ درصد از بیماران سکته مغزی، یک هفته قبل از سکته مغزی شدید، علائم یک سکته کوچک را تجربه کرده اند. اگر به علائم قبل از سکته مغزی توجه داشته باشید، حتی در صورت از بین رفتن آنها، شانس شما برای بهبودی بسیار بیشتر خواهد بود. باید بدانید که نوعی از آزمایش خون است که می تواند لخته شدن خون را نشان دهد با این آزمایش می توانید از سکته مغزی جلوگیری کنید شما می توانید این مدل از آزمایش خون در منزل را برای تشخیص زودهنگام و پیشگیری انجام دهید.

علائم سکته مغزی

علائم سکته مغزی

علائم سکته مغزی

علائم سکته مغزی از قبل از شروع سکته آغاز می‌شوند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
· صورت: آیا صورت یا دهان فرد افتاده است؟
· دست‌ها: آیا فرد می‌تواند هر دو دست خود را بلند کند؟
· گفتار: آیا صحبت‌های فرد نامفهوم است؟
· ضعف: آیا امکان ضعف یا فلج در جای دیگری از بدن، در یک یا هر دو طرف وجود دارد؟
· حس: آیا فرد در یک طرف بدن حس خود را از دست داده است؟
· بینایی: آیا فرد دچار تاری دید در یک یا هر دو چشم شده است؟
· سردرد: آیا فرد دچار سردردهای ناگهانی و شدید شده است؟
· تعادل: آیا فرد دچار سرگیجه شده و تعادل خود را از دست داده است؟ یا دچار سقوط غیرقابل پیش بینی شده است؟
· بلع: آیا فرد مورد نظر در بلع مشکل دارد؟
اگر سوالات مطرح شده در مورد فرد مورد نظر را تایید می‌کنید، باید بگوییم که نشانه‌های سکته مغزی را تجربه کرده است و باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کند. به یاد داشته باشید هرچه تشخیص بیشتر طول بکشد، احتمال آسیب مغزی بیشتر خواهد بود.

علائم سکته مغزی خفیف

علائم سکته مغزی خفیف

علائم سکته مغزی خفیف

برخلاف سکته مغزی، در بیماران مبتلا به سکته مغزی خفیف، ضایعه بر شریان‌های بزرگ تأثیر نمی‌گذارد، بلکه عروق کوچک مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تشخیص به موقع علائم اولیه یک سکته مغزی خفیف، کمک می‌کند تا بیمار به طور کامل بهبود یابد. این بیماری در حال شایع‌تر شدن است. به همین دلیل است که باید اولین علائم سکته مغزی خفیف را به خاطر بسپارید:

· از دست دادن کنترل عضلات صورت و اندام: گاهی اوقات این علامت به ضعف اندام محدود می‌شود، که می‌تواند بیشتر در سمت راست یا فقط در سمت چپ بدن مشخص شود.

· ناتوانی در تمرکز داشتن در نگاه کردن
· حالت سردرد شدید و ناگهانی
· از دست دادن توانایی برای بیان کردن و ساخت جملات و عبارات
· ناتوانی در تحمل صداهای بلند و نورهای زیاد
· در برخی موارد، بیمار ممکن است تمایل به استفراغ داشته باشد

بیشتر علائم فوق در مورد سکته مغزی خفیف همزمان با افزایش فشار خون رخ می‌دهد. توانایی تشخیص به موقع سکته مغزی خفیف در فرد، شانس بهبودی کامل را افزایش می‌دهد. برای این، لازم است که بین زمانی که اولین علائم بیماری مشخص شد و شروع اقدامات درمانی، بیش از ۳ تا ۶ ساعت سپری نشود. در این مدت، بازیابی تمام عملکردهای بدن به طور کامل امکان پذیر است.

علائم سکته مغزی خاموش

علائم سکته مغزی خاموش

علائم سکته مغزی خاموش

احتمالا بدون دریافت اسکن مغزی مانند ‌‌ام آر آی یا سی تی اسکن، مطمئنا نمی‌دانید که دچار سکته مغزی خاموش شده اید. پس از یک سکته مغزی خاموش، اسکن مغز می‌تواند نقاط سفید کوچکی را نشان دهد که نشان دهنده وجود ضایعات است. در حالی که سکته‌های خاموش اغلب تشخیص داده نمی‌شوند، آسیبی که ایجاد می‌کنند می‌تواند کاملاً قابل توجه باشد. هنگامی که دچار سکته مغزی خاموش شده‌‌اید احتمال ابتلا به سکته‌های بیشتر در آینده افزایش می‌یابد. از علائم سکته مغزی خاموش موارد زیر است:

· مسائل مربوط به مهارت‌ها و توانایی‌های شناختی
· از دست دادن موقت حرکت عضلات از جمله مثانه
· عدم تعادل ناگهانی
· تغییر سریع در شخصیت یا خلق و خو
· مشکلات در گفتار
· از دست دادن بینایی، قدرت و احساس

علائم سکته مغزی گذرا

حمله ایسکمیک گذرا (TIA) که به عنوان سکته کوچک نیز شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که خون رسانی به مغز به طور موقت متوقف شود. بسیاری از افراد برای TIA به دنبال کمک نیستند زیرا نشانه‌های سکته مغزی گذرا به سرعت از بین می‌روند. شناسایی علائم سکته مغزی گذرا و دریافت سریع کمک ممکن است به جلوگیری از یک رویداد شدیدتر کمک می‌کند.

· چشم یا دهان ممکن است از یک طرف آویزان شود و فرد نتواند به درستی لبخند بزند.
· ضعف یا بی‌حسی دست ممکن است بالا بردن و بالا نگه داشتن یک یا هر دو دست را دشوار کند.
· گفتار فرد ممکن است نامفهوم و درهم باشد.
· مشکلات بینایی
· سرگیجه
· مشکلات هماهنگی
· مشکل در راه رفتن
· سردرد بسیار بد
· از دست دادن هوشیاری

علائم سکته مغزی در جوانان

جوانان نباید هرگز تصور کنند از سکته مغزی معاف هستند. برخی از عوامل باعث می‌شوند در سنین پایین نیز فرد دچار سکته مغزی شود. بهتر است علائم سکته مغزی در جوانان را به خاطر بسپارید:
· تعادل: از دست دادن ناگهانی تعادل یا هماهنگی
· چشم: از دست دادن ناگهانی بینایی در یک یا هر دو چشم و دوبینی
· صورت: هر گونه افتادگی در یک طرف صورت
· دست‌ها: ضعف ناگهانی در یک دست یا هر دو
· گفتار: ابهام یا مشکل در صحبت کردن یا درک کلمات
· سر درد: شروع شدید سردرد را به ویژه برای سکته‌های هموراژیک یا خونریزی مغزی به عنوان یک علامت هشدار دهنده برای جوانان باید در نظر گرفت. دردی که به عنوان بدترین سردرد زندگی یک جوان شبیه به احساس رعد و برق در سر است.

علائم سکته مغزی در سالمندان

با علائم سکته مغزی در سالمندان بیشتر آشنا شوید:

· از دست دادن مهارت‌های حرکتی اولیه: سکته مغزی می‌تواند باعث سرگیجه ناگهانی شود. اگر فرد در راه رفتن یا انجام فعالیت‌های بدنی مشکل دارد، ممکن است دچار سکته مغزی شده باشد.

· مشکل در صحبت کردن یا درک کردن: سکته‌ مغزی می‌تواند باعث شود که سالمندان بیهوده صحبت کنند یا با الگوهای گفتاری نامنظم صحبت کنند. از طرف دیگر، ممکن است فرد در درک عبارات، سؤالات یا دستورالعمل‌های ساده مشکل داشته باشد. چنین سردرگمی همچنین ممکن است شامل از دست دادن ناگهانی و گسترده حافظه باشد.

· ضعف ناگهانی در یک طرف بدن: سالمندی که دچار سکته مغزی می‌شود ممکن است ناگهان قدرت یا احساس خود را در دست‌ها، پاها، صورت یا ترکیبی از هر سه در یک طرف بدن را از دست بدهد. این ضعف می‌تواند از بی‌حسی خفیف تا از دست دادن کامل احساس متفاوت باشد.

· از دست دادن بینایی: سکته‌های مغزی جریان اکسیژن به مغز را مسدود می‌کنند و بر عصب بینایی و فیبرهای بینایی تأثیر می‌گذارند و منجر به اختلال بینایی می‌شوند. ممکن است فرد به طور ناگهانی تاری یا دوبینی را تجربه کند، قسمت‌هایی از میدان دید خود را از دست بدهد یا به طور ناگهانی در یک یا هر دو چشم نابینا شود.

· سردرد: سردردهایی که شدید و بدون علت بروز می‌کنند ممکن است نشانه‌های سکته مغزی در سالمندان باشد. ممکن است فرد به دلیل شروع ناگهانی سردرد دچار استفراغ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.