ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
علائم سکته قلبی

راهنمای مطالعه

علائم سکته قلبی قبل از وقوع در افراد مختلف [ با تایید متخصص]

علائم سکته قلبی طیف بسیار گسترده‌ای دارند و با توجه به آن‌ها می‌توان این وضعیت اورژانسی را بهبود بخشید همانطور که میدانید سکته قلبی یک وضعیت پزشکی است که هنگامی که خون به اندازه کافی در اختیار عضلات قلب قرار نمی‌گیرد رخ می‌دهد. این سکته امروزه با نام انفارکتوس میوکارد قلبی نیز معرفی و شناخته می‌شود و اگر اقدامات درمانی موردنیاز به موقع انجام نشود بدون شک زندگی افراد را تهدید خواهد کرد.. در ادامه به معرفی و بررسی علائم سکته قلبی یا نشانه قلبی می‌پردازیم و در نهایت علائم سکته قلبی در زنان و مردان را بطور کامل بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

علائم سکته قلبی

علائم سکته قلبی

علائم سکته قلبی

۱- تعریق زیاد بدن
تعریق زیاد بدن یکی از آشناترین و ابتدایی‌ترین علائم سکته قلبی است. در هنگام بروز سکته قلبی فرد به شکل ناگهانی دچار تعریف زیاد می‌شود و پوست وی حالت سردی به خود می‌گیرد. خوب است بدانید که در هنگام بروز سکته قلبی پمپاژ خون در رگ‌های دچار گرفتگی فشار بسیار زیادی به قلب وارد می‌کنند، به همین خاطر بدن با عرق سرد با وجود فعالیت شدید قلب دمای بدن را ثابت نگه می‌دارد و افزایش دما به خوبی جلوگیری می‌کند.

۲- احساس درد در بالاتنه
درد ناشی از سکته قلبی می‌تواند به بخش‌های بالاتر از قفسه سینه سرایت کند، به همین خاطر فرد در هنگام بروز سکته قلبی در ناحیه بازوها، دندان‌ها، فک، پشت گردن و… نیز درد احساس خواهد کرد. البته به این نکته دقت داشته باشید که این درد در همه افراد اتفاق نمی‌افتد و برخی بیماران سکته قلبی تنها در قفسه سینه خود درد و فشار دارند و در بخش‌های بالاتر از سینه هیچ نگرانی احساس نخواهند کرد.

۳- احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه
آشناترین و شایع‌ترین نشانه سکته قلبی احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه است که شبیه به پری یا فشردن و احساس فشار در قفسه سینه است. بطور معمول این درد تنها چند دقیقه طول می‌کشد. البته می‌تواند عودکننده یا فروکش‌کننده باشد.

۴- دل‌درد
درد در ناحیه سردل از دیگر علائم سکته قلبی است که می‌تواند تا ناحیه شکم منتشر شود. البته این درد می‌تواند در قالب سوزش سردل نیز خود را نشان دهد. به این ترتیب می‌توان گفت که درد قلب می‌تواند از ناف تا فک تحتانی انتشار داشته باشد.

۵- تهوع و استفراغ
حالت تهوع و استفراغ یکی از علائم نادر سکته قلبی است که در برخی موارد می‌تواند رخ دهد. در این شرایط فرد بدون هیچ دلیل خاصی در ناحیه معده خود احساس بدی دارد و بالا می‌آورد. لازم به ذکر است که تهوع و استفراغ یکی از نشانه‌های اصلی سکته قلبی در افراد مبتلا به سوء هاضمه است.

۶- احساس سبکی در سر
احساس سبکی در سر از دیگر علائم سکته قلبی است که فرد در عین حال که فشار مضاعفی در ناحیه قفسه سینه خود دارد این سبکی را احساس می‌کند. لازم به ذکر است که سبکی سر می‌تواند با علائم دیگری نظیر؛ بیهوشی، سرگیجه شدید و… همراه باشد.

۷- تنگی نفس
فرد بیش از بروز سکته قلبی احساس سنگینی بسیار زیادی در تنفس خود دارد و با وجود تلاش بسیار زیاد نمی‌تواند بصورت عمیق نفس بکشد. البته لازم به ذکر است که تنگی نفس بطور معمول ناشی از درد و ناراحتی در قفسه سینه است.

۸- اضطراب
اضطراب یکی‌دیگر از نشانه‌های سکته قلبی است که افراد بدون هیچ دلیلی افراد پیش از بروز حمله قلبی آن را تجربه می‌کنند. جالب است بدانید که امروزه برخی از افراد پیش از سکته قلبی یک حمله پانیک تجربه خواهند کرد.

۹- تپش قلب
فرد پیش از بروز سکته قلبی تپش قلب خود را بطور کاملاً واضح احساس می‌کند و درمی‌یابد که قلبش در شرایط نرمال قرار ندارد و گویی در حال پال‌زدن است.

علائم سکته قلبی قبل از وقوع

علائم سکته قلبی قبل از وقوع

علائم سکته قلبی قبل از وقوع

برخی از علائم سکته قلبی قبل از وقوع در تمام افراد رخ می‌دهند که مهم‌ترین و آشناترین آن‌ها عبارتند از:
· تورم دست یا مچ پا
· تغییر تن صدا
· سرفه‌های پی در پی
· حالت تهوع و استفراغ
· بی‌خوابی
· خستگی
· سرگیجه شدید
· درد و سوزش قفسه سینه
· دل‌درد
· برهم خوردن ریتم ضربان قلب
· تعریق ناگهانی
· دشوار شدن تنفس
· ریزش مو
· فشار غیرقابل کنترل
· و…

علائم سکته قلبی خفیف در جوانان

علائم سکته قلبی خفیف در جوانان

علائم سکته قلبی خفیف در جوانان

امروزه شناخت نشانه‌های سکته قلبی در جوانان اهمیت بسیار زیادی دارد. البته بسیاری از این حملات قلبی با ناراحتی خفیف و به آرامی شروع می‌شوند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین علائم سکته قلبی خفیف در جوانان عبارتند از:
· فشار، تنگی یا احساس درد و سوزش در جلوی قفسه سینه
· احساس سیری و سوءهاضمه
· حالت تهوع و استفراغ
· تنگی نفس
· تعریق یا عرق سرد
· احساس ضعف، خستگی و یا سرگیجه
· احساس اضطراب
· بی‌حسی بدن
· و…

علائم سکته قلبی خاموش

برخی از افراد تقریباً پیش از بروز سکته قلبی هیچ علائم و نشانه‌ای تجربه نمی‌کنند، به همین خاطر این افراد بیش از افراد دیگر در معرض خطر و ریسک بروز این بیماری قرار دارند. سکته قلبی خاموش علائم و دردهای بسیار کوچک و خفیفی دارد و افراد را به بروز سکته قلبی و بطورکلی عارضه قلبی مشکوک نمی‌کند. بطورکلی می‌توان گفت که علائم سکته قلبی همیشه شدید و آزاردهنده نیست بلکه یک درد بیش از ۵ دقیقه‌ای می‌تواند نشان‌دهنده این بیماری باشد و بهتر است که آن را جدی بگیرید.

علائم سکته قلبی چقدر طول می‌کشد؟

برخی از حملات قلب به شکل ناگهانی شروع می‌شوند اما برخی دیگر چند ساعت، چندروز یا حتی چند هفته علائم و نشانه‌های هشدار دهنده دارند. بطورکلی می‌توان گفت که علائم سکته قلبی تنها دو تا پنچ دقیقه طول می‌کشد و با استراحت رفع و حل می‌شوند. اما به این نکته دقت داشته باشید که یک سکته قلبی کامل می‌تواند بیش از ۲۰ دقیقه نیز طول بکشد. شایان ذکر است که زمان بهبودی پس از حمله قلبی به میزان آسیب عضله قلب بستگی دارد، به همین خاطر برخی افراد بهبودی بسیار سریعی دارند و دوهفته‌ پس از حمله قبلی بطور کامل بهبود می‌یابند اما برخی دیگر پس از گذشت چند ماه به حالت عادی بازمی‌گردند.

علائم سکته قلبی در مردان

سکته قلبی در مردان علائم و نشانه‌های بسیاری دارد که شناخت آن‌ها می‌تواند این بیماری را به خوبی کنترل کند. لازم به ذکر است که علائم سکته قلبی در مردان تفاوت چندانی با علائم سکته قلبی ذکر شده در بالا ندارد. بطور کلی مهم‌ترین و آشناترین علائم سکته قلبی در مردان عبارتند از:
· خستگی زیاد
· تعریق سرد
· ناراحتی و درد در قسمت فوقانی پشت، فک، گردن و نواحی بالاتنه و معده
· تنگی نفس در زمان بروز درد قفسه سینه
· احساس سبکی سر و حالت تهوع
· احساس درد قفسه سینه یا احساس فشار و گرفتگی در مرکز قفسه سینه
· و…

علائم سکته قلبی در زنان

مطابق با تحقیقات و آزمایشات انجام‌شده گروهی از بانوان علائم و نشانه‌های متمایز از مردان در حین سکته قلبی تجربه می‌کنند. البته درد، فشار و ناراحتی شدید در قفسه سینه از آشناترین نشانه‌های سکته قلبی در همه افراد است و در زنان نیز مشاهده می‌شود. خوب است بدانید که علائم سکته قلبی در زنان بالای ۵۵ سال بیش‌تر از دیگر زنان مشاهده می‌شود. رایج‌ترین علائم سکته قلبی در زنان عبارتند از:

· تنگی نفس
· سرگیجه و غش
· خستگی مفرط و بدون دلیل
· خستگی در طول چند روز
· احساس درد در ناحیه شکم یا سوزش سردل
· درد در ناحیه گردن
· ضعف
· احساس درد در ناحیه فک، شانه و پشت
· حالت تهوع و استفراغ
· احساس درد و ناراحتی در یک یا هر دو بازو
· اختلالات خواب
· و…

نکاتی که باید در هنگام مشاهده علائم سکته قلبی قبل از وقوع به آن‌ها توجه کرد:

اگر هر کدام از علائم سکته قلبی قبل از وقوع را در خود یا افراد دیگر مشاهده کردید پیش از هر چیزی با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید و هرچه زودتر تحت مراقبت‌های اورژانسی قرار بگیرید تا به این ترتیب آسیب به عضله شما کم‌تر شود. در هنگام مشاهده علائم سکته قلبی توجه به چند نکته اهمیت بسیار زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
· از فرد دارای علائم سکته قلبی بخواهید کمی بنشیند و آرامش خود را حفظ کند.
· لباس‌های تنگ و چسبیده را از بدن وی خارج کنید.
· هیچ خوراکی یا نوشیدنی جز نیتروگلیسیرین یا آسپرین به فرد ندهید.
· فرد بیمار را تحت هیچ شرایطی جز دنبال کمک‌رفتن تنها نگذارید.
· علائم سکته قلبی در مردان و علائم سکته قلبی در زنان تا حد بسیار زیادی به‌هم شباهت دارد.
· و…

جمع‌بندی
در مطالب فوق به بررسی علائم سکته قلبی در زنان و مردان پرداختیم. همانطور که گفتیم سکته قلبی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های امروزی است که با نشانه‌های مختلف و بسیار نظیر؛ تعریق زیاد بدن، احساس درد در بالاتنه، احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه، دل‌درد، تهوع و استفراغ و… همراه است. سکته قلبی در مردان نسبت به زنان بسیار مشاهده می‌شود. اما جای هیچ نگرانی نیست، چرا که شما با در نظر داشتن علائم سکته قلبی در مردان می‌توانید این بیماری را به سرعت تشخیص دهید و نسبت به درمان آن اقدام نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.