ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
علائم دیسک کمر

راهنمای مطالعه

علائم دیسک کمر در افراد مختلف | آشنایی با علائم انواع دیسک کمر

علائم دیسک کمر در هر فردی با توجه به نوع دیسک کمر متفاوت است. مهره های کمر توسط قطعاتی به نام دیسک به هم مرتبط شده و سبب انعطاف ستون مهره ها می شود. در اثر فشار زیاد ممکن است این قطعات از جای خود حرکت کرده و اعصاب را تحت فشار قرار دهند. در این حالت علائم دیسک کمر چون درد شدید در کمر پدیدار می گردد. دیسک کمر ممکن است خفیف، شدید و یا ناشی از استرس و اضطراب باشد. هرکدام از انواع دیسک کمر دارای علائم و نشانه هایی است که با استفاده از این علائم و عواملی چون تصویربرداری می بایست به تشخیص دیسک، شدت و محل آن پرداخته شود. اگر علائم دیسک کمر خفیف باشد با استفاده از مسکن و تغییر سبک زندگی می توان به کاهش درد و درمان پرداخت اما اگر علائم دیسک کمر شدید باشد اغلب از کورتون درمانی یا عمل جراحی استفاده می شود. کسانی که دیسک کمر دارند باید حتما تحت نظر متخصص فیزیوتراپی شوند. ما برای شما کار را راحت کردیم شما می توانید فیزیوتراپی در منزل شمال تهران یا فیزیوتراپی در منزل غرب تهران و در دیگر مناطق تهران انجام دهید. تیم ما خدمات فیزیوتراپی را در تمامی نقاط تهران ارائه می دهد.

علائم دیسک کمر

علائم دیسک کمر

علائم دیسک کمر

از شایع ترین بیماری های مربوط به کمر، دیسک کمر است. اگر دیسک های بین مهره ای جابجا شده یا از جای خود خارج شوند، دیسک کمر رخ می دهد. لازم به ذکر است که ستون مهره ها به صورت یکپارچه درست نشده است بلکه این ستون مانند دانه های تسبیح به صورت قطعات مجزایی به هم متصل شده اند. قسمت هایی که این دانه های تسبیح را به هم متصل می کند، دیسک می نامند. کمر از 5 مهره تشکیل شده است که بین مهره ها، اجزا غضروفی به نام دیسک کمر قرار گرفته اند. ممکن است به دلایلی چون زمین خوردن، تصادف، سقوط از ارتفاع و … دیسک های بین مهره ای پاره شوند.
از شایع ترین علائم دیسک کمر می توان به موارد ذیل اشاره کرد که عبارتند از:
· درد سیاتیک: درد سیاتیک از شایع ترین علائم دیسک کمر است که از کمر به داخل باسن و از باسن به پشت ران و بعد پشت ساق پا انتشار می یابد.
· درد کمر: حدود 60 تا 80 درصد بیمارانی که دچار پارگی دیسک کمر شده اند درد کمر را در خود احساس می کنند و از شایع ترین علائم دیسک کمر است.
· خواب رفتگی و گزگز در انگشتان پا: اغلب اگر پارگی بین مهره های L4-L5 باشد، خواب رفتگی و گزگز در انگشت بزرگ یا شست پا و اگر پارگی دیسک بین مهره های L5-S1 باشد، خواب رفتگی در انگشت کوچک پا مشاهده می شود.
· عدم کنترل در دفع ادرار و مدفوع: احتمال بروز این علامت کم است و تقریباً 1 درصد از بیماران دیسک کمر با این علامت مواجه می شوند.
· ضعف در اندام تحتانی بدن: اثر پارگی بین مهره های L4 و L5 رخ دهد فرد توانایی راه رفتن روی پاشنه را نخواهد داشت و در برخی مواقع پایین پا ممکن است به طور کل بی حس شده و از کار بیفتد. اگر پارگی دیسک بین L5 و S1 باشد فرد توانایی راه رفتن روی پنجه پا را نخواهد داشت.

02158986000

علائم دیسک کمر در پاها

علائم دیسک کمر در پاها

علائم دیسک کمر در پاها

به پای انسان سه عصب وارد می شود که منشأ این اعصاب از کمر است. این اعصاب به اعصاب سیاتیک، ابتراتور و فمورال شناخته می شود. عصب سیاتیک از مهره L4 و L5 منشأ گرفته می شود و درد سیاتیک از شایع ترین دردها میان اعصاب پا است. درد عصب سیاتیک دردی است که از کمر شروع شده و تا پشت باسن، پشت ران و پشت ساق پاها انتقال پیدا می کند و این درد از شایع ترین علائم دیسک کمر در پاها است. عصب فمورال از مهره L2 و L3 منشأ می گیرد. درد فمورال که از کمر به جلوی ران تا زانو احساس درد شده و تیر می کشد از نشاه های دیسک کمر در پاها است. عصب ابتوراتور از مهره L1 و L2 نشأت گرفته می شود. درد اوبتوراتور دردی است که در داخل ران تیر می کشد و درد احساس شده از جمله علائم دیسک کمر در پاها است.

نشانه های دیسک کمر خفیف

نشانه های دیسک کمر خفیف

نشانه های دیسک کمر خفیف

دیسک کمر خفیف به دلایل مختلفی چون کهولت سن، بلند کردن اجسام سنگین و فشار بیش از حد به ناحیه کمر ایجاد می شود. افراد با دیسک کمر خفیف نیاز به عمل جراحی نداشته و با تغییر و اصلاح شیوه زندگی و برخی نکات می تواند دیسک کمر خفیف را درمان کرده و تسکین دهند. دیسک کمر خفیف زمانی ایجاد می شود که التهاب در دیسک ایجاد شود. فشار عضلانی، اضافه وزن و چاقی، عدم نشستن صحیح بر روی صندلی، بلند کردن و جابجایی اشیا به طور نادرست، افزایش سن و … ممکن است به التهاب دیسک و دیسک کمر خفیف بیانجامد. از جمله شایع ترین علائم دیسک کمر خفیف می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
· درد در قسمت پایین کمر
· احساس خارش و ایجاد سوزش در ران پاها
· احساس بی حسی و ضعف در پاها
· کاهش درد پس از استراحت
· زیاد شدن درد با راه رفتن طولانی مدت و ایستادن زیاد
· زیاد شدن درد کمر با عطسه و سرفه
با مشاهده علائم دیسک کمر خفیف بهتر است به پزشک مراجعه شود. پزشک با استفاده از تصویربرداری به شناسایی محل دقیق عارضه پرداخته و با معاینه فرد به شدت دیسک کمر پی می برد. ام آر آی و سی تی اسکن از جمله تصویربرداری های مورد استفاده در این روش هستند. افراد بعد از مراجعه به پزشک متخصص و تشخیص دیسک کمر خفیف با تغییر شیوه زندگی خود، استراحت کردن، کمپرس آب گرم و استفاده از برخی مسکن ها و شل کننده های عضلانی به درمان دیسک کمر خفیف خود بپردازند.

02158986000

علائم دیسک کمر پیشرفته

علائم دیسک کمر پیشرفته

علائم دیسک کمر پیشرفته

دیسک کمر پیشرفته اغلب به دلایل کهولت سن و آسیب های شدید به ستون فقرات رخ می دهد. در دیسک کمر پیشرفته دیسک دچار پارگی می شود. دیسکی که دچار پارگی شود موجب فشار بر روی ریشه عصبی می شود و این فشار سبب درد زیاد بیمار می شود. اگر سیستم ایمنی فرد بالا باشد، مقدار گلبول سفید و مایع بیشتری اطراف ریشه عصبی قرار می گیرد و فشار بیشتر شده و درد بیشتری احساس خواهد شد. دیسک از دو قسمت درونی و بیرونی تشکیل شده است. در دیسک کمر پیشرفته به قسمت داخلی و غضروفی دیسک فشار وارد می شود و ممکن است این قسمت غضروفی از سطح خارجی بیرون بزند و یا در شرایط حادتر دچار پارگی شود.
از جمله شایع ترین علائم دیسک کمر پیشرفته می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
· از دست دادن قدرت عضلانی و از دست دادن حس لامسه
· فتق دیسک که به دلیل ساییدگی و پارگی دیسک رخ می دهد.
· درد شدید در یک یا هر دو پا که از علائم دیسک کمر در پاها به شمار می رود.
· مشکل در پیاده روی و نشستن
· بی اختیاری ادرار ناشی از اختلال عملکرد در روده و مثانه
· درد شدید در پایین کمر
در دیسک کمر پیشرفته داروهای مسکن و ضدالتهاب اثر نخاوهد کرد. به منظور تسکین درد در دیسک کمر پیشرفته از کورتون درمانی استفاده می شود و در شرایط حادتر از عمل جراحی استفاده می شود.

علائم دیسک کمر عصبی

اگر افراد در طول شبانه روز با استرس مواجه باشند عضلات به طور مداوم در حال اسپاسم و انقباض خواهند بود.انقباض مداوم سبب درد کمر می شود. زمانی که بدن تحت استرس و فشار باشد برای رهایی از این حالت تنش و مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد. این مقاومت ها بب تغییرات شیمیایی زیادی در بدن شده که این تغییرات به فشار عضلانی و اسپاسم عضلات منجر می شود. هرچه زمان استرس و اضطراب روی عضلات بیشتر باشد احتمال اسپاسم و قفل شدن عضلات بیشتر است. این اسپاسم در قسمت فوقانی، میانی و پایین کمر به مراتب بیشتر دیده می شود.
از جمله علائم دیسک کمر عصبی به موارد ذیل می توان اشاره کرد که عبارتند از:

· کمردرد، تنش، سفتی و اسپاسم کمر به صورت مکرر
· احساس کمردرد، تنش، سفتی و اسپاسم حتی با انجام کارهای عادی و طبیعی روزانه به طور ناگهانی
· اسپاسم ماهیچه های پشت
· احساس چرخش درد در بدن یا درد عضلانی منتشر شونده
· خستگی مفرط
· اختلال خواب
پس از مشخص شدن و شناسایی کمردرد عصبی بعد از مواجهه به پزشک می توان از روش هایی چون مصرف مسکن، شل کننده های عضلانی، داروهای آرامش بخش ضد اضطراب، فیزیوتراپی در منزل و انجام حرکات کششی ساده، پیاده روی و شنا و … استفاده کرد.

02158986000

علائم دیسک کمر چه زمانی نشان داده می شود؟

اگر دیسک باد کرده و عصبی را در ستون فقرات تحت فشار قرار داده باشد، سبب احساسی چون بی حسی، ضعف، سوزن سوزن شدن، تیر کشیدن، مشکلات ادراری و … می شود. از آنجا که زمانی که این علائم خود را نشان می دهند کیفیت زندگی افراد دستخوش تغییر می شود لازم است تا این علائم جدی گرفته شوند.
اگر استفاده از مسکن، حرکات کششی و استراحت و … به اندازه کافی موثر نباشد زمان مراجعه به پزشک است. البته انتظار و تحمل بیش از حد و عدم مراجعه به پزشک سبب وخیم تر شدن اوضاع شده و آسیب های جدی تری را به دنبال خواهد داشت. دیسک از دو قسمت داخلی و خارجی تشکیل شده است. اگر سطح خارجی دیسک ملتهب و متورم شود، درد دیسک خفیف بوده و با تغییر سبک زندگی، استراحت و حرکات کششی می توان آن را بهبود بخشید. اما داخل دیسک مایع غضروفی است که در اثر فشار ممکن است از دیسک بیرون بزند و د حرکات افراد ایجاد اختلال کند و یا در شرایط حادتر مایع غضروفی پاره شده و فتق دیسک در شرایط وخیم تر ایجاد می شود که نیاز به عمل جراحی خواهد بود.

(08) دیدگاه

  1. 4 مرداد 1402

    سایت خوب با مقالاتی بسیار بی نظیری دارین

    پاسخ
    • تیم تحریریه
      18 مرداد 1402

      محمد گرامی با درود و احترام
      خوشحالیم از سایت دیدن کردید
      از ارسال نظر شما سپاسگزاریم.
      با سپاس

      پاسخ
  2. 4 مرداد 1402

    ممنون از مقاله خوبتون

    پاسخ
    • تیم تحریریه
      18 مرداد 1402

      معصومه گرامی با درود و احترام
      خوشحالیم که مقاله‌ مورد توجه شما قرار گرفته
      از ارسال نظر شما سپاسگزاریم.
      با سپاس

      پاسخ
  3. 8 مرداد 1402

    ممنون از مقاله خوبتون

    پاسخ
    • تیم تحریریه
      18 مرداد 1402

      کریم گرامی با درود و احترام
      خوشحالیم که مقاله‌ مورد توجه شما قرار گرفته
      از ارسال نظر شما سپاسگزاریم.
      با سپاس

      پاسخ
  4. 9 مرداد 1402

    سایت خوب با مقالاتی بسیار بی نظیری دارین

    پاسخ
    • تیم تحریریه
      18 مرداد 1402

      رسول گرامی با درود و احترام
      خوشحالیم که مقاله‌ها مورد توجه شما قرار گرفته
      از ارسال نظر شما سپاسگزاریم.
      با سپاس

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.