ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
علائم خونریزی مغزی

راهنمای مطالعه

علائم خونریزی مغزی در اثر ضربه + انواع خونریزی مغزی [0 تا 100]

علائم خونریزی مغزی چیست؟ یکی از اتفاقات ناگواری که ممکن است برای برخی از افراد پیش بیاید، خونریزی مغزی است.این مشکل در ناحیه سر و مغز انسان، اتفاق می‌افتد. بروز این عارضه می‌تواند جان انسان را به خطر انداخته و حتی باعث مرگ او شود. در واقع زمانی که یک یا چند بافت خونی و مغزی، در اطراف مغز به هر دلیلی دچار بریدگی و پارگی شوند، گفته می‌شود که فرد دچار خونریزی مغزی شده است. با این اتفاق، خون سر انسان به اطراف مغز منتشر شده و می‌تواند بخشی زیادی از آن را درگیر نماید.
خونریزی مغزی عوارض بسیار خطرناک و غیرقابل جبرانی را به همراه دارد؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده کوچک‌ترین نشانه‌های خونریزی مغزی، سریعاً به بیمارستان مراجعه کنید. از مهم‌ترین خطراتی که ممکن است بر اثر خونریزی مغزی به وجود بیاید می‌توان به از بین رفتن سلول‌های مغزی سر اشاره کرد. در ادامه اطلاعات بیشتری در رابطه با انواع خونریزی مغزی ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید تا با علائم خونریزی مغزی آشنا شوید.

نیاز به تست ام اس در خانه دارید؟ با ما تماس بگیرید.

شایع‌ ترین علائم خونریزی مغزی

یکی از بیماری‌های خطرناک و رایجی که معمولاً در بین افراد اتفاق می‌افتد، خونریزی مغزی است. این بیماری ممکن است برای همه افراد، از نوزادان گرفته تا افراد مسن اتفاق بیفتد؛ به همین دلیل آشنایی با علائم خونریزی مغزی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.
از علائم رایجی که معمولاً بعد از خونریزی مغزی اتفاق می‌افتد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
– احساس ضعف
– مورمور شدن بدن
– بی‌حسی و فلج شدن ناگهانی دست یا پا
– احساس سردرد شدید
– حالت تهوع و استفراغ
– سرگیجه و خواب آلودگی ناگهانی
– اغتشاش شعور
– تشنج
– مشکلات بلع
– از بین رفتن بینایی چشم
– به هم ریختن تعادل و هماهنگی بدن
– خشکی گردن
– اختلال در کلام و صحبت
– خواب رفتگی یا کما
– کاهش سطح هوشیاری
– از دست دادن انرژی
– بروز مشکلات تنفسی

علائم خونریزی مغزی در اثر ضربه

خونریزی مغزی، یکی از بیماری‌های جدی و خطرناکی است که به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. این عارضه معمولاً در پی آسیب دیدن یا پاره شدن رگ‌های مغزی، به وجود می‌آید. یکی از دلایل مهمی که می‌تواند باعث خونریزی مغزی شود، وارد شدن ضربه ناگهانی به سر یا تکان شدید آن است.
ایجاد ضربه به سر باعث می‌شود که یک توده خونی به نام هماتوم در مغز انسان جمع شود. این توده می‌تواند از طریق افزایش فشار در بافت مغز و کاهش جریان خون، سلامت و حتی جان انسان را به خطر بیندازد.

علائم خونریزی مغزی در بزرگسالان

خونریزی مغزی در بزرگسالان که به آن خونریزی در مغز گفته می‌شود، معمولاً بر اثر فشار بالای خون یا وجود تومور در مغز که می توانید علائم تومور مغزی را مطالعه کنید، یا سانحه تصادف اتفاق می‌افتد.
یکی از دلایل دیگری که می‌تواند موجب خونریزی مغزی در بزرگسالان شود، برخی از بیماری‌های مادرزادی است. زمانی که فرد دچار این بیماری می‌شود، اکسیژن‌رسانی مغز او کاهش پیدا کرده و در نتیجه سبب فشار به مغز خواهد شد. در این لحظه ممکن است سلول‌های مغز از بین رفته و جان انسان به خطر بیفتد.

– علائم خونریزی مغزی در بزرگسالان عبارت‌اند از:
– احساس درد شدید در ناحیه سر
– ضعیف شدن بدن و احساس گزگز در پا‌ها و بازو‌ها
– حالت تهوع و استفراغ
– اختلال در بینایی و در برخی از مواقع از دست دادن بینایی
– از دست دادن تعادل بدن
– تشنج
– بیهوش

نیاز به آزمایش خون در منزل غرب تهران دارید؟ با ما تماس بگیرید.

علائم خونریزی مغزی در کودکان

علائم خونریزی مغزی در کودکان به راحتی قابل تشخیص نیست. متاسفانه احتمال بروز این بیماری برای هر کسی وجود دارد که کودکان نیز شامل آن می‌شوند. علائم خونریزی مغزی در کودکان مانند سایر افراد است؛ تنها تفاوتی که بین نشانه‌های خونریزی مغزی در کودکان با بزرگسالان وجود دارد، این است که کودکان به دلیل کم تجربه بودن و عدم مهارت کلامی بالا، نمی‌توانند علائم بیماری را به خوبی برای والدین خود بیان کنند.
با توجه به اهمیت این موضوع توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده کوچک‌ترین علائم خونریزی مغزی، وقت را تلف نکنید و کودک خود را سریعاً به بیمارستان منتقل نمایید. جراحان و متخصصین مغز و اعصاب می‌توانند این موضوع را به روش‌های مختلف تشخیص دهند.

علائم خونریزی مغزی در نوزادان

همانطور که اشاره شد احتمال خونریزی مغزی در هر فردی وجود دارد. گاهی اوقات این اتفاق به دلیل مشکلات ژنتیکی و بیماری‌های مادرزادی در کودکان و حتی نوزادان اتفاق می‌افتد. خونریزی مغزی ممکن است در پنج روز اول زندگی یک نوزاد رخ دهد که دلیل آن رشد ناکافی عروق خونی مغز کودک خواهد بود.
مغز انسان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که حساس‌ترین آن‌ها، مناطقی هستند که سلول‌های عصبی در آن رشد می‌کنند. این بخش‌ها معمولاً در همان اوایل تشکیل جنین ساخته می‌شوند. سلول‌ها عصبی جنین با گذشت زمان به سمت قشر مغز منتقل شده و ساختار‌های پرشریان مغز را ترک می‌کنند. این بخش در دوران نوزادی به سادگی می‌تواند دچار خونریزی شود و سلامت نوزاد را به خطر بیندازد. ناگفته نماند که خونریزی مغزی معمولاً در نوزادانی که قبل از ۹ ماه به دنیا می‌آیند، اتفاق می‌افتد. احتمال خونریزی مغزی در کودکان بزرگ‌تر، بسیار کم‌تر است.
علائم خونریزی مغزی در نوزادان توسط افراد معمولی قابل تشخیص نیست. این بیماری در نوزادان توسط پرستاران تشخیص داده خواهد شد. در واقع پرستاران با انجام معاینات سونوگرافی، مغز نوزادان زودرس را بررسی کرده و بروز خونریزی را تشخیص می‌دهند.

انواع خونریزی مغزی

خونریزی مغزی انواع مختلفی دارد. در واقع تنها چیزی که می‌تواند نوع آن را از یکدیگر متمایز کند، محل خونریزی و موقعیتی است که دچار آسیب شده است. به بیان ساده‌تر خونریزی مغزی از نظر اینکه در کدام پرده مغزی اتفاق افتاده باشد، انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است:
خونریزی اپیدورال
خونریزی ساب دورال
خونریزی ساب آراکنوئید
خونریزی داخل مغزی
خونریزی اپیدورال
خونریزی اپیدورال خطرناک‌ترین نوع خونریزی مغزی به حساب می‌آید. این بیماری معمولاً بر اثر پاره شدن یا ضربه دیدن سرخک مننژیت مغز انسان ایجاد می‌شود. در صورتی که فرد مبتلا، علائم خونریزی مغزی را به موقع تشخیص دهد و به بیمارستان مراجعه کند، امکان بهبود وجود خواهد داشت؛ در غیر این صورت، ممکن است دچار مرگ مغزی شود. خونریزی مغزی اپی دورال هیچ محدودیت سنی ندارد و ممکن است برای هر شخصی اتفاق بیفتد.

علائم خونریزی اپیدورال

این بیماری به طور معمول بر اثر ضربه ناگهانی به سر به وجود می‌آید. در این صورت فرد بیهوش شده و پس از مدتی به هوش می‌آید. از نشانه‌های خونریزی مغزی اپی دورال می‌توان به احساس خواب آلودگی، سردرد شدید، اختلالات حافظه، بیهوشی مجدد و کما اشاره کرد.

خونریزی ساب دورال

خونریزی ساب دورال در اکثر مواقع در پی ضربه ناگهانی به سر و ایجاد لخته خون در زیر شامه به وجود می‌آید. علائم خونریزی مغزی و اختلالاتی که ممکن است بر اثر این بیماری به وجود بیاید، در مقایسه با خونریزی اپیدورال بسیار آهسته‌تر رخ می‌دهد.

علائم خونریزی ساب دورال

این نوع از خونریزی مغزی معمولاً نشانه‌های مشترکی با سایر خونریزی‌های مغزی دارد؛ اما به طور خاص، از نشانه‌های خونریزی مغزی ساب دورال می‌توان به سردرد‌های شدید بعد از ۳ تا ۴ روز بعد از حادثه، احساس خواب آلودگی، حالت تهوع و… نیز اشاره کرد.

خونریزی ساب آراکنوئید

خونریزی ساب آراکنوئید یکی دیگر از انواع خونریزی‌ها است که به طور معمول در بخش پایین عنکبوتی مغز ایجاد می‌شود. این بیماری معمولاً به صورت مادرزادی اتفاق می‌افتد؛ ازاین رو احتمال بروز آن، در همه افراد وجود دارد. خونریزی ساب آراکنوئید در اکثر مواقع بر اثر آسیب دیدن و پارگی آنوریسم یا بدشکلی شریان‌ها اتفاق خواهد افتاد. افرادی که مبتلا به بیماری‌های چند کیستی کلیه هستند بیشتر از سایر مردم در معرض این بیماری قرار دارند.

علائم خونریزی ساب آراکنوئید

خونریزی ساب آراکنوئید علائم و نشانه‌های خاص خود را دارد. به عنوان یک راهنمایی، توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده نشانه‌های خونریزی مغزی، بدون اتلاف وقت به پزشک مراجعه کنید و جان خود را از مرگ حتمی نجات دهید.
علائم خونریزی ساب آراکنوئید عبارت‌اند از:
سردرد شدید
بیهوشی
حالت تهوع
اختلالات هوشیاری

خونریزی داخل مغزی

یکی از انواع شناخته شده این بیماری، خونریزی داخل مغزی است که به طور معمول در داخل بافت‌های مغز انسان اتفاق می‌افتد. علت اصلی این خونریزی فشار وارد شده بر مغز انسان است. همچنین ضربه ناگهانی به سر، ناهنجاری‌های بزرگ، مصرف بیش از حد دارو‌های آمفتامین و انعقاد خون، می‌تواند احتمال بروز این بیماری را افزایش دهد.

علائم خونریزی داخلی مغزی

در صورتی که دچار این بیماری شده باشید، می‌توانید برخی از علائم زیر را به طور ناگهانی در خود احساس کنید. علائم خونریزی مغزی عبارتند از:
– سردرد شدید
– کاهش هوشیاری
– حالت تهوع
– فلج شدن بخشی از بدن

علائم خونریزی مغزی خفیف

خونریزی مغزی گاهی اوقات ممکن است به صورت خفیف اتفاق بیفتد؛ در این صورت اگر فرد بتواند خود را به سرعت به بیمارستان برساند، شانس بیشتری برای زنده ماندن خواهد داشت. این بیماری ممکن است مشکلات و عوارضی را برای فرد مبتلا ایجاد کند که با مراجعه به پزشک و درمان به موقع می‌توان آن‌ها را برطرف نمود.
علائم خونریزی مغزی خفیف، عبارتند از:
گزگز ناگهانی در بخش‌های مختلف بدن
احساس درد شدید در قسمت سر
حالت تهوع
فلج شدن بخشی از بدن
احساس ضعف
و…

نتیجه گیری

خونریزی مغزی یکی از بیماری‌های بسیار خطرناکی است که به طور معمول، برای هر فردی چه نوزاد و چه بزرگسال پیش می‌آید. این بیماری در اکثر مواقع به صورت ناگهانی و بی‌خبر رخ می‌دهد؛ به همین دلیل ممکن است بسیاری از افراد خیلی دیر متوجه آن شده و جان خود را از دست بدهند. با توجه به این موضوع، بهتر است که با علائم خونریزی مغزی آشنا شوید و در صورت مشاهده کوچک‌ترین نشانه، به سرعت خود را به بیمارستان برسانید. در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین نشانه‌های خونریزی مغزی را به صورت مختصر و مفید معرفی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.