ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
سندرم پای بیقرار چیست؟

راهنمای مطالعه

سندروم پای بیقرار چیست | آیا درمان قطعی دارد؟ [با تایید پزشک]

سندرم پای بیقرار که امروزه به نام‌های مختلف ازجمله بیقراری پاها، پاهای ناآرام، پرش غیرارادی پا و… شناخته می‌شود نوعی احساس ناخوشایند و ناراحتی در پاها است که فرد تنها با تکان‌دادن آن‌ها می‌تواند این ناراحتی و احساس را از بین ببرد. در ادامه به بررسی کامل و دقیق سندروم پای بیقرار و علت ایجاد و درمان آن می‌پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

سندروم پای بیقرار چیست؟

سندروم پای بیقرار چیست؟

سندروم پای بیقرار یک اختلال رایج سیستم عصبی است که بیمار تمایل شدیدی به تکان‌دادن پاهای خود دارد. این بیماری در خواب با هنگام استراحت تشدید می‌شود، به همین خاطر پزشکان آن را اختلال خواب می‌نامند.
سندرم پای بیقرار همان بیماری است که هر فرد می‌تواند به آن مبتلا شود و هیچ محدودیتی وجود ندارد، اما مطابق با تحقیقات و آزمایشات انجام‌شده این بیماری در خانم‌ها شایع‌تر است و در افراد میانسال با علائم شدیدتری ظاهر می‌شود.
لازم به ذکر است که سندروم پای بیقرار در مواقعی که علائم و نشانه‌های کمی دارد یا اینکه به ندرت اتفاق می‌افتد به سختی تشخیص داده می‌شود اما در صورت تشخیص با درمان به صورت قطعی بهبود می‌یابد.

02158986000

آیا سندرم پای بیقرار خطرناک است؟

آیا سندرم پای بیقرار خطرناک است؟

احتمالاً زمانی که با اختلال سندرم پای بیقرار مواجه می‌شوید احساس ترس و نگرانی خواهید داشت اما فراموش نکنید که این بیماری درمان قطعی دارد و به آسانی با مراجعه به پزشک و استفاده از روش‌های درمانی مختلف بهبود بخشیدن می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت که سندرم پای بیقرار در دسته بیماری‌های خطرناک قرار نمی‌گیرد.

علت سندروم پای بیقرار چیست؟

علت سندروم پای بیقرار چیست؟

سندرم پای بیقرار یک بیماری ژنتیکی است و در خانواده‌هایی که سن شروع علائم آن‌ها قبل از ۴۰ است بطور معمول رخ می‌دهد.
مطابق با آزمایشات انجام‌شده کم‌خونی‌ و کمبود آهن نیز می‌تواند علت سندرم پای بیقرار باشد. از دیگر عللی که در ایجاد این اختلال عصبی نقش دارند به نارسایی کلیه، بارداری، نوروپاتی محیطی، ام‌ اس، پارکینسون و… می‌توان اشاره کرد البته بهتر است برای تشخیص زود هنگام ام اس ، تست ام اس در خانه را انتخاب کنید تا اگر کوچک ترین شکی هم دارید بر طرف شود..
بطور کلی علل ایجاد سندرم پای بیقرار عبارتند از:
· کمبود آهن
· بارداری به خصوص در سه ماهه آخر
· مصرف داروهای خاص نظیر؛ داروهای ضد تهوع و استفراغ، داروهای ضد پریشانی، داروهای ضدافسردگی، داروهای ضد سرماخوردگی و آلرژی، داروهای ضد انعقاد، داروهای ضد ویروسی و…
· کمبود خواب و اختلال در خواب
· مصرف بیش از حد الکل، نیکوتین و کافئین
· واریس و نارسایی مزمن وریدی
· دیابت
· و…

02158986000

درمان سندروم پای بیقرار

درمان سندروم پای بیقرار

برای درمان قطعی سندروم پای بیقرار روش‌های درمانی مختلف و بسیاری وجود دارد که در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.
درمان دارویی
در حال حاضر درمان دارویی سندرم پای بیقرار با استفاده از چندین دارو انجام می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
داروهایی که دوپامین را در مغز افزایش می‌دهند
این دسته از داروهای درمان قطعی سندروم پای بیقرار بر روی سطوح پیام‌رسان شیمیایی دوپامین که در مغز قرار دارند اثر می‌گذارند. از آشناترین و پرکاربردترین این داروها می‌توان به داروهای روتیگوتین و پرامی پکسول اشاره کرد.
داروهایی که بر کانال‌های کلسیم تاثیر می‌گذارند
برخی از داروهای موثر بر کانال‌های کلسیم در درمان سندرم پای بیقرار نیز اثرگذار هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گاباپنتین، پرگابالین و… اشاره کرد.
شل‌کننده‌های عضلانی و داروهای خواب‌آور
با استفاده از این دسته داروها بیمار شب‌ها راحت‌تر به خواب می‌رود اما هیچ تأثیری بر علائم مرتبط با پا ندارند.
بطور معمول امروزه از شکل‌کننده‌‌های عضلانی و داروهای خواب‌آور برای درمان سندرم پای بیقرار تنها در صورتی استفاده می‌شود که هیچ روش درمانی دیگر علائم بیمار را تسکین ندهد.                                                                                                                                                          اپیوئیدها
این دسته از داروها اغلب زمانی تجویز می‌شوند. که علائم و نشانه‌های بیمار بسیار شدید شوند. به این نکته دقت داشته باشید که اگر دوز مصرفی این داروها بسیار بالا باشد امکان اعتیاد وجود دارد.
از رایج‌ترین اپیوئیدها می‌توان به ترامادول، کدئین، اکسی‌کدون، هیدروکدون و… اشاره کرد.
طب سوزنی
طب سوزنی از دیگر روش‌های درمان سندرم پای بیقرار است که در آن با استفاده از سوزن‌های کوچک، نازک و فولادی ضد زنگ نقاط فشار مختلف در بدن تحریک می‌شوند.طب سوزنی یک روش درمانی کاملاً ایمن و بدون عوارض جانبی است که بیمار بلافاصله پس از درمان احساس آرامش و تسکین خواهد کرد.

آیا سندروم پای بیقرار درمان قطعی دارد؟

آیا سندروم پای بیقرار درمان قطعی دارد؟

همانطور که گفتیم سندرم پای بیقرار یک بیماری رایج است که خوشبختانه با روش‌های درمانی مختلف نظیر؛ دارو، طب سوزنی، ورزش، اصلاح عادت‌های روزمره و… تا حدود بسیار زیادی بهبود بخشیده می‌شود. اما به این نکته دقت داشته باشید که در برخی موارد تحت هیچ شرایطی بهبود کامل این بیماری اتفاق نمی‌افتد.
بطورکلی می‌توان گفت که درمان قطعی سندروم پای بیقرار در حال حاضر وجود ندارد اما این بیماری در موارد بسیار زیادی قابل درمان است.

ورزش برای سندروم پای بیقرار خوب است؟

مطابق با تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده ورزش‌های با شدت متوسط در کنترل علائم بیماری سندرم پای بیقرار بسیار موثر هستند اما انجام ورزش‌های شدید برای این بیماری کارآمد نیست.
از موثرترین و بهترین ورزش‌ها برای سندرم پای بیقرار می‌توان به یوگا و حرکات کششی، دوچرخه‌سواری، شنا و… اشاره کرد.

نشانه ها و علائم سندرم پای بیقرار

سندرم پای بیقرار در افراد مختلف علائم و نشانه‌های مختلف و بسیاری دارد اما رایج‌ترین و متداول‌ترین این نشانه‌ها عبارتند از:
· احساس درد و داشتن نبض در پاها
· حس خارش یا کشیده‌شدن در پاها
· داشتن احساس مور مور یا گزگز در پاها
· داشتن علائم در بازوها و به ندرت در سر و سینه
· داشتن علائم در هر دو پا و گاهی فقط در یک سمت بدن
به این نکته دقت داشته باشید که علائم و نشانه‌های سندرم پای بیقرار در افراد مختلف به شکل‌های متفاوت ایجاد می‌شوند. این علائم در ساعات نزدیک صبح نیز بطور معمول شدت کم‌تری دارند و بیمار می‌تواند خواب راحتی داشته باشد.
علائم و نشانه‌های سندرم پای بیقرار بطور معمول در یک هفته تنها یک تا دوبار رخ می‌دهند که در مراحل اولیه بیماری این علائم یک هفته تا حتی چند ماه از بین می‌روند و دیده نمی‌شوند. البته با گذشت زمان و با افزایش سن این علائم تشدید می‌شوند.

درمان‌های خانگی سندروم پای بیقرار

با استفاده از برخی روش‌های درمانی ساده به سادگی می‌توان علائم سندرم پای بیماری را تسکین بخشید. مهم‌ترین این روش‌ها عبارتند از:
· عادات خواب سالمی داشته باشید.
· ماساژ درمانی را امتحان کنید.
· از باند کشی پا استفاده کنید.
· از کمپرس گرم یا خنک استفاده کنید.
· حمام آب گرم را امتحان کنید.
· نفس عمیق بکشید و استرس و اضطراب را از خود دور کنید.
· و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.