ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
درمان رفلاکس معده نوزادان

راهنمای مطالعه

درمان رفلاکس معده نوزادان + علائم رفلاکس معده نوزادان

علائم رفلاکس نوزاد و درمان رفلاکس معده نوزادان را به طور کامل بشناسید در این مقاله به طور کامل با علل و راه های پیشگیری از رفلاکس معده آشنا می شوید.اگر شما هم فرزند کوچکی در خانواده داشته باشید بارها شاهد رفلاکس معده آن ها بوده اید. رفلاکس نوزادان به فرآیندی گویند که پس از گذشت مدت زمان کوتاهی که نوزاد تغذیه کرد، تمام یا بخشی از محتویات معده اش به بیرون ریخته شود. رفلاکس معده نوزادان معمولا تا سن ۱۸ ماهگی ادامه دارد و پس از آن خود به خود برطرف می شود. ما در این مقاله قصد داریم به شناخت عارضه رفلاکس نوزادان و روش های درمان آن بپردازیم. اگر شما هم نوزاد یا کودکی دارید که مدام با عارضه رفلاکس معده دست و پنجه نرم می کند لطفاً تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

رفلاکس معده نوزادان چیست؟

رفلاکس معده نوزاد عارضه ای است که برای تمامی نوزادان رخ می دهد و جای هیچ نگرانی نیست. در حقیقت داخل دستگاه گوارش دقیقاً قسمتی که مری به معده متصل شده است عضله ای به عنوان دریچه وجود دارد. این دریچه کمک می کند غذا روال طبیعی خود را پیش گیرد و از معده به داخل مری نریزد. به عزیزانی که به طور مکرر رفلاکس نوزادان را شاهد هستند باید بگوییم که عضله تحتانی مری این نوزادان به طور کامل رشد نکرده و نمی تواند از بازگشت غذا از معده به مری ممانعت کند؛ اما هیچ جای نگرانی نیست. همان طوری که گفتیم این موضوع زمانی نگران کننده می شود که نوزاد پس از سن ۱۸ ماهگی باز هم رفلاکس نوزادان را تجربه کند. می توانید برای راحتی خود و نوزاد از خدمات دکتر اطفال در منزل تیم ما استفاده نمایید.

علت رفلاکس معده نوزاد

رفلاکس معده نوزاد ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. مهم ترین این موارد شامل موارد زیر هستند:
· تمام تغذیه نوزادان به صورت مایع است و این کاملاً طبیعی است که رفلاکس نوزادان رخ دهد.
· حباب های هوا که درون معده وجود دارند، می توانند باعث رفلاکس نوزادان شوند؛ لذا بهتر است سرشیشه وی را به اندازه سوراخ کنید و سوراخ آن را خیلی گشاد نکنید.
· گاهی رفلاکس معده نوزادان به دلیل طاق باز خوابیدن آن ها رخ می دهد.
· آلرژیک به مواد غذایی همچون پروتئین موجود در شیر گاو می تواند سبب رفلاکس معده نوزادان شود.
· در موارد بسیار نادر ممکن است رفلاکس معده نوزادان به خاطر تنگی یا گرفتگی مری و بیماری شدیدتری به نام رفلاکس معده به روده رخ دهد.

درمان رفلاکس نوزاد

در صورتی که ریفلاکس معده نوزاد به طور مکرر و غیر طبیعی رخ داد یا پس از سن ۱۸ ماهگی همچنان ادامه پیدا کرد لازم است به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید. وی طبق آزمایشات لازمه متوجه خواهد شد که مشکل اصلی از کجاست. احتمالاً برای درمان رفلاکس نوزادان در ابتدا به تغییر رژیم غذایی وی می پردازد‌. گاهاً دیده شده که نوزاد نسبت به پروتئین شیر گاوی که می خورد آلرژی دارد و معده اش آن را قبول نمی کند و نوزاد دچار رفلاکس می شود. در صورتی که با تغییر سبک رژیم غذایی باز هم فرآیند رفلاکس نوزادان ادامه داشت، احتمالاً پزشک معالج داروهایی را به جهت کاهش اسید معده تجویز خواهد کرد. لازم به ذکر است که‌ به‌ هیچ عنوان دارویی را بدون نسخه و تجویز پزشک به جهت کاهش ریفلاکس معده نوزاد استفاده نکنید. پزشک معالج تمام جوانب را می سنجد و با توجه به شرایط نوزاد شما و عوارض احتمالی دارو، مناسب ترین آن ها را به صورت آزمایشی برای نوزادتان تجویز می کند.

عوارض رفلاکس در نوزادان

خوشبختانه رفلاکس نوزادان عارضه نگران کننده ای نیست و با بیشتر شدن رشد کودک بدون هیچ عارضه خاصی از بین می رود؛ اما گاهاً دیده شده که این بیماری از حالت طبیعی خود خارج شده و نوزاد را تحت تأثیر قرار می دهد. عوارض رفلاکس معده نوزادان به شرح زیر است:
· کاهش رشد طبیعی نوزاد
· مشکلات تنفسی نوزاد
· گریه های مکرر و بهانه گیری
علائم رفلاکس در نوزادان
· مهم ترین علامت رفلاکس نوزادان استفراغ آن ها می باشد.
· بد غذا شدن نوزاد و بهانه گیری های مکرر
· وزن گیری کم و رشد آهسته نوزاد
· خس خس کردن سینه
· کولیک و گریه های مداوم بیش از ۳ ساعت در روز
· کمانی شدن پشت نوزاد پس از تغذیه
تمام موارد فوق از علائم و نشانه های ریفلاکس معده نوزاد به شمار می روند. لازم نیست نوزاد تمام موارد بالا را داشته باشد تا شما به وجود این عارضه در بدن وی پی ببرید. تنها با آگاهی از ۲ الی ۳ مورد از موارد فوق لازم است نوزاد خود را به جهت درمان رفلاکس معده نزد پزشک متخصص کودکان ببرید.

راه هایی برای کاهش ریفلاکس معده نوزاد

برای اینکه رفلاکس نوزادان کاهش یابد لازم است راه هایی را پیش گیرید تا نتیجه مطلوب حاصل شود:
· افزایش تعداد وعده های غذایی و کاهش مقدار آن
· رعایت رژیم غذایی مادر با محدود کردن مصرف شیر، تخم مرغ و کاکائو و‌‌‌…
· متناسب بودن اندازه سر شیشه یا پستانک با دهان کودک و همچنین بررسی سوراخ آن
· گرفتن آروغ کودک
· خواباندن کودک به پشت و بر روی بالش سفت

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

رفلاکس معده نوزادان تا زمانی که از روند طبیعی خود خارج نشود، عارضه خطرناکی محسوب نمی شود؛ اما در صورتی که مشکل رفلاکس معده نوزادان با نشانه ها و علائمی خاص حادتر شد لازم است نزد پزشک متخصص کودکان رفته و روش های درمانی پزشکی را فرا گیرید. در صورتی که مشکلاتی همچون موارد زیر برای نوزاد شما رخ داد یعنی زمان آن رسیده است که به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید:
· در یک دوره مشخصی رشد کودک متوقف شده یا بسیار کند شده است.
· استفراغ های پرتابه ای دارد یعنی به صورت تُف با شدت بسیار بالا محتویات معده را بیرون می ریزد.
· بالا آوردن مایعی زرد رنگ از داخل معده
· تف کردن یا بالا آوردن موادی همچون دانه های قهوه یا خون
· بد غذا شدن و مقاومت در برابر خوردن غذا یا شیر
· رخ دادن مشکلات تنفسی یا حتي خس خس کردن سینه
· مشاهده خون در مدفوع وی
برخی از علائم مذکور ممکن است چیزی فراتر از رفلاکس نوزادان باشد و برای نوزاد خطرناک باشد؛ بنابراین به محض مشاهده یکی از عوامل فوق حتماً به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید و موضوع را با وی درمیان بگذارید.

آمادگی برای پاسخ دهی به سوالات دکتر

احتمالاً زمانی که به پزشک معالج مراجعه می کنید با سؤالاتی از قبیل سؤالات زیر روبرو خواهید شد؛ بنابراین بهتر است قبل از هر چیزی خوب فکر کنید و پاسخ این سؤالات را به طور دقیق به یاد آورید.
· اولین تجربه کودک شما از نشانه های بیماری کِی بوده است؟
· آیا استفراغ و برگرداندن محتویات معده نوزاد شما همیشه اتفاق می افتد یا هرازگاهی رخ می دهد؟
· آیا فرزندتان با رضایت غذا می خورد؟
· آیا در مدت زمانی که کودک شما به رفلاکس نوزادان دچار شده است یا قبل از آن نوع شیر آن را تغییر داده اید؟
· در هر وعده غذایی کودکتان چه مقدار شیر می خورد؟
· آیا به جز شیر مادر، غذای دیگری برای تغذیه کودکتان استفاده می کنید؟
· طریقه خواب کودک شما به چه شکل است؟
همان طوری که در مطالب این مقاله گفته شد رفلاکس نوزادان عارضه ای غیرقابل درمان و خطرناکی نیست. در اکثر مواقع دیده شده با درست کردن روش تغذیه کودک و درست خواباندن وی و حتی با آروغ گرفتن کودک این مشکل حل می شود؛ اما در صورتی که با یک سری علائم مشکوک روبه رو شدید بهتر است نزد پزشک معالج بروید و علت را جویا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.