ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
درمان دیابت بی مزه چیست

راهنمای مطالعه

درمان دیابت بی‌مزه نیز مانند سایر بیماری‌ها و اختلالات جسمی حائز اهمیت است و بیمار باید در سریع‌ترین زمان ممکن تحت درمان قرار گیرد. این بیماری با اینکه دیابت نام دارد اما چندان با دیابت شیرین و بیماری قند مرتبط نیست. در واقع تنها شباهت این دو بیماری فقط تکرر ادرار است و مهمترین نشانه دیابت بی‌مزه احساس تشنگی و تکرر ادرار است. دیابت بی‌مزه به غدد درون ریز پاتولوژیکی ارتباط دارد و زمانی که بدن با کمبود هورمون ادراری وازوپرسین مواجه می‌شود، علائم این بیماری ظهور می‌کند. معمولاً برای تشخیص این عارضه باید به متخصص غدد مراجعه شود تا داروی دیابت بی‌مزه و دز مصرف آن تجویز شود. به منظور این درمان و جلوگیری از این بیماری و بیماری های مشابه بهتر است از پزشک در منزل شمال تهران یا دیگر مناطق تهران استفاده کنید.

درمان انواع دیابت بی‌مزه

درمان دیابت بی‌مزه تا حد زیادی به نوع آن بستگی دارد. باید توجه داشته باشید که برای درمان دیابت بی مزه به طور خودسرانه از داروها استفاده نکنید و حتما باید با پزشک متخصص مشورت نمایید.

دیابت بی‌مزه مرکزی

آسیب‌هایی که در اثر جراحی، تومور یا آسیب دیدگی مغزی به هیپوفیز یا هیپوتالاموس وارد می‌شود، باعث بروز این بیماری خواهد شد. در برخی موارد نیز بیماری‌های ژنتیکی و ارثی باعث بروز دیابت بی‌مزه می‌شود. افزایش مصرف آب می‌تواند به درمان دیابت بی‌مزه مرکزی از نوع خفیف کمک کند. البته اگر علت بروز بیماری، آسیب‌دیدگی هیپوفیز یا هیپوتالاموس باشد باید نسبت به حل این مشکلات نیز اقدام کرد.
هورمون مصنوعی دسموپرسین شباهت زیادی به هورمون وازوپرسین دارد. این هورمون به شکل اسپری بینی، داروی خوراکی یا تزریقی برای درمان این عارضه استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که مصرف کنترل نشده دسموپرسین می‌توانند با احتباس آب و کاهش یون سدیم در خون سلامت جسمی بیمار را به خطر اندازد؛ همچنین برای درمان دیابت بی‌‌مزه مرکزی می‌توان از داروی ایندومتاسین یا کلرپروپامید نیز استفاده کرد.

دیابت بی‌مزه بارداری

گاهی اوقات در طول بارداری آنزیم‌های تولید شده توسط جفت باعث تخریب ADH مادر می‌شوند و مادر به این بیماری مبتلا می‌شود. البته این نوع بسیار نادر است.

دیابت دیپسوژنیک

این بیماری ممکن است با نوشیدن بیش از حد آب ایجاد شود. حتی گاهی بیماری‌های اعصاب و روان مانند اسکیزوفرنی، بیماری‌های خود ایمنی و آسیب دیدن سلول‌های سازنده هورمون ADH نیز از علل این عارضه هستند .روش مشخصی برای درمان دیابت بی‌مزه دیپسوژنیک یافت نشده ولی کاهش مصرف مایعات و درمان بیماری‌های زمینه‌ای به بهبود آن کمک خواهد کرد.

دیابت بی‌مزه نفروژنیک (کلیوی)

ایجاد اختلال در توبول‌های کلیه یا داروهای لیتیوم و ضد ویروس مانند فسکارنت از جمله علت این بیماری هستند. معمولا برای درمان دیابت بی‌مزه نفروژنیک، هورمون دسموپرسین، رژیم غذایی کم نمک و نوشیدن آب کافی توصیه می‌شود. تجویز داروی هیدروکلروتیازید طبق دستور پزشک نیز به پیشرفت روند درمان کمک خواهد کرد.

درمان دیابت بی‌مزه در کودکان

دیابت بی‌مزه در کودکان نیز مانند بزرگسالان با تشنگی بیش از حد، کمبود آب و تولید ادرار بیش از حد نمود پیدا می‌کند. با این حال ممکن است در نوزادان با تحریک‌پذیری، تغذیه ضعیف، عدم رشد و تب بالا همراه باشد. درمان دیابت بی‌مزه در کودکان اهمیت زیادی دارد؛ چرا که در صورت عدم درمان کودک دچار آسیب مغزی، اختلال در عملکرد ذهنی، بیش فعالی، عقب‌ماندگی ذهنی، بی حسی و… می‌شود.
درمان دیابت بی‌مزه بسته به نوع آن متفاوت است اما به‌طور کلی روش درمان بر اساس سن کودک، سلامت کلی، میزان و شدت بیماری، تحمل کودک در برابر داروها تعیین می‌شود. معمولا از داروهایی مانند اسپری بینی برای درمان این عارضه استفاده می‌شود. البته فرد مبتلا به این بیماری باید در کنار مصرف دقیق و کنترل شده داروها به اندازه کافی مایعات مصرف کند تا دفع بیش از حد ادرار جبران شود؛ همچنین رژیم غذایی کم سدیم نیز به بهبود این بیماری در کودکان کمک خواهد کرد.
به‌طور کلی دیابت بی‌مزه می‌تواند با توجه به علت بروز آن، یک وضعیت موقت یا دائمی برای فرد باشد. با این حال کودکانی که به این بیماری مبتلا هستند، می‌توانند زندگی کامل و سالمی داشته باشند. ولی بهتر است مراقبت‌های پزشکی و روند تشخیص و درمان دیابت بی‌مزه همان اوایل بیماری آغاز شود.

آیا دیابت بی‌مزه درمان قطعی دارد؟

اینکه فرد مبتلا به دیابت بی‌مزه به‌طور صددرصد درمان شود یا خیر، بیشتر به عللی که باعث بروز این عارضه شدند، ارتباط دارد. اما به طور کلی این بیماری درمان قطعی نداشته و بیمار با رعایت برخی نکات، مصرف دارو و اصلاح سبک زندگی می‌تواند عطش بیش از حد، تکرر ادرار و علائم جسمی خود را کنترل کند. با این حال اگر آسیب به غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس باعث بروز علائم این بیماری شده، بیمار باید برای درمان این آسیب‌ها و عمل جراحی اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.