ارائه با کیفیت ترین خدمات ارسال پزشک به منزل
انواع سرطان سینه

راهنمای مطالعه

انواع سرطان سینه | درجه بندی سرطان سینه [تایید شده توسط پزشک]

تعیین انواع سرطان سینه و درجه بندی سرطان سینه ، با هدف مشخص شدن میزان گسترش این بیماری در سایر اندام ها و بافت های اطراف انجام می شود. همچنین، درجه بندی سرطان سینه و شناخت انواع سرطان سینه کمک می کند تا بهترین روش درمانی را در نظر گرفت.

انواع سرطان سینه

انواع سرطان سینه

انواع سرطان سینه

سرطان سینه معمولا از دو ناحیه ی سلول های موجود در لوبول که دارای غدد تولید کننده ی شیر هستند و نیز مجاری که از لوبول شیر را به سمت نوک پستان منتقل می کند، آغاز می شود. لذا می توان گفت، ممکن است سرطان سینه به شکل های مختلف بروز کند.
به طور کلی، در نوعی از درجه بندی سرطان سینه ، انواع سرطان سینه را در دو گروه سرطان سینه تهاجمی و سرطان سینه غیر تهاجمی می توان دسته بندی کرد و تهاجمی بودن یا نبودن سرطان سینه، تشخیص این که آیا سرطان سینه به خارج از لوبول ها نیز منتشر شده یا خیر را مشخص می کند.

سرطان سینه تهاجمی

سرطان سینه تهاجمی

سرطان سینه تهاجمی

اما در سرطان سینه تهاجمی، سلول های سرطانی به بافت های اطراف پستان و نیز دیگر قسمت های بدن حمله می کند و به طرف بافت های طبیعی و سالم رشد خواهد کرد. از جمله رایج ترین انواع سرطان سینه تهاجمی عبارتند از:
کارسینوم داکتال تهاجمی (IDC)، رایج ترین نوع سرطان است که در ابتدا در داکت های شیری به وجود می آید و با سرعت به سمت بافت های طبیعی مجاور پیشروی می کند. در صورت سرایت سرطان به بافت های اطراف مجاری شیری، این سرطان می تواند به سایر بافت ها و نواحی مجاور پستان سرایت کند.
منشا کارسینوم لوبولار تهاجمی، غده های شیری یا لوبول ها می باشد که در این بیماری، سرطان به سمت بافت های مجاور پیشروی می کند.

سرطان سینه غیرتهاجمی

سرطان سینه غیرتهاجمی

سرطان سینه غیرتهاجمی

انواع سرطان سینه غیر تهاجمی که در درجه بندی سرطان سینه در نظر گرفته ایم، از رشد آهسته ای برخوردار است و حالت انتشار در بافت های اطراف را ندارد. به عبارتی، سرطان غیر تهاجمی در لوبول یا مجاری شیر باقی مانده و در بافت های طبیعی پستان و یا بافت های خارج از پستان رشد نمی کنند. سرطان های غیرتهاجمی را پیش سرطان یا کارسینوما درجا نیز می نامند.
به طور کلی، رایج ترین انواع سرطان سینه غیر تهاجمی عبارتند از:
کارسینوم داکتال درجا (DCIS)، یک سرطان غیر تهاجمی است که سلول های سرطانی در مجاری شیری یا داکت ها باقی می مانند و به بافت های اطراف حمله نمی کنند.
کارسینوم لوبولار درجا پستان (LCIS)، به نوعی از سرطان گفته می شود که سلول های سرطانی فقط در بخش غدد تولید کننده شیر باقی مانده و در همان جا تکثیر می شوند. لذا، به بافت های اطراف حمله نمی کنند.
گاهی اوقات، سرطان تهاجمی و غیر تهاجمی هر دو همزمان رخ می دهند. به طوری که قسمتی از سرطان ممکن است در همان لوبول ها یا مجاری شیر باقی مانده باشند و بخشی دیگر به سمت بافت های سالم پیشروی کرده باشند که در این صورت برای شخص درمان های سرطان تهاجمی در نظر گرفته می شود.

درجه بندی های سرطان سینه

درجه بندی سرطان سینه ، تصمیم گیری برای انتخاب نوع روش درمان را راحت تر می کند. به عنوان مثال، در مراحل اولیه سرطان ممکن است روش پرتودرمانی و یا عمل جراحی مناسب باشد، در حالی که برای انواع سرطان سینه پیشرفته، شیمی درمانی مناسب ترین روش خواهد بود.
برای تعیین میزان پیشرفت انواع سرطان سینه و درجه بندی سرطان سینه ، پزشک ممکن است آزمایشاتی از جمله آزمایش خون، ام آر آی، سی تی اسکن، اشعه ایکس، سونوگرافی در منزل و ماموگرافی را انجام دهد.
مرحله صفر از درجه بندی سرطان سینه ، نخستین آژیر خطر برای انواع سرطان سینه است. چرا که سلول های غیر طبیعی ممکن است در بافت سینه وجود داشته باشند، اما هنوز به سمت هیچ جای بدن پیشروی نکرده اند و هنوز نمی توان سرطان سینه را تایید کرد.

سرطان سینه گرید 1

در درجه بندی سرطان سینه ، سرطان سینه گرید 1 را که نخستین مرحله از آغاز انواع سرطان سینه هاست را داریم. در این مرحله سرطان به نسبت کوچک بوده و دارای رشد کندی است و شیوع کم تری نیز دارد. لذا، در این مرحله تومور بزرگ تر از 2 سانتی متر نیست. البته در سرطان سینه گرید 1، بعضی از خوشه های کوچک سرطان ممکن است در غدد لنفاوی گسترش یافته باشند.

سرطان سینه گرید 2

سرطان سینه گرید 2 در درجه بندی سرطان سینه ، نشان از آغاز گسترش سرطان است. لذا، سرطان در بافت های اطراف گسترش یافته و ممکن است سلول های سرطانی به غدد لنفاوی که نزدیک تومور هستند نیز رسیده و در آن جا گسترش یافته باشند و یا این که اندازه تومور به بزرگ تر از 2 سانتی متر رسیده باشد.

سرطان سینه گرید 3

سرطان سینه گرید 3، انواع سرطان سینه با پیشرفت در اکثر غدد لنفاوی می باشد. همچنین، در صورت ایجاد توموری بزرگ تر از 5 سانتی متر و انتشار سرطان به غدد لنفاوی (نه در بخش های دورتر)، سرطان سینه گرید 3 نامیده می شود.
در سرطان سینه گرید 3، ممکن است سرطان به قفسه سینه و یا حتی پوست سینه رسیده باشد که در این صورت التهاب یا زخم های پوستی مشاهده خواهد شد.

سرطان سینه گرید 4

سرطان سینه گرید 4 در درجه بندی سرطان سینه حاکی از پیشرفته ترین مرحله ی سرطان است که سرطان پستان متاستاتیک یا ثانویه نیز خوانده می شود. در این مرحله از درجه بندی سرطان سینه ، سرطان به سایر اندام های بدن حمله کرده است. لذا، در سرطان سینه گرید 4، علاوه بر گسترش سرطان در گره های لنفاوی مجاور، سرطان به گره های لنفاوی دورتر و دیگر اندام ها از جمله مغز، ریه ها، استخوان و کبد نیز گسترش یافته است.
لذا می توان گفت، سرطان سینه به عنوان دومین سرطان رایج در بین زنان شناخته می شود و متخصصان به کمک درجه بندی سرطان سینه ، به اطلاعات با ارزشی چون اندازه سرطان سینه، گستردگی آن و سرعت انتشار سرطان پی خواهند برد و به نسبت آن درمان را آغاز خواهند کرد. همچنین ، تشخیص سرطان در گریدهای نخست باعث می شود تا روند معالجه و درمان سریع تر پیش برود و در این صورت از پیشروی سرطان سینه به نوع بدخیم آن جلوگیری می شود.

(04) دیدگاه

  1. 10 مرداد 1402

    بسیار مقالات خوب و ارزشمندی در اختیار عموم قرار میدین واقعا عالی هستین موفق باشین.

    پاسخ
    • تیم تحریریه
      18 مرداد 1402

      با درود و احترام
      خوشحالیم که مقاله‌ها مورد توجه شما قرار گرفته
      از ارسال نظر شما سپاسگزاریم.
      با سپاس

      پاسخ
  2. 10 مرداد 1402

    ممنون از مقاله خوبتون

    پاسخ
    • تیم تحریریه
      18 مرداد 1402

      کریم گرامی با درود و احترام
      خوشحالیم که مقاله‌ مورد توجه شما قرار گرفته
      از ارسال نظر شما سپاسگزاریم.
      با سپاس

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.